Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste bouwlogo's en hoe je eigen logo te maken

Gepubliceerd: 21.05.2022
Je zou denken dat alle bouwlogo's er naar zouden streven om gruizig en stoer te zijn, maar de waarheid is dat ze net zo stijlvol en modern zijn als in elke andere bedrijfstak. In feite, bouwbedrijven gebruiken enkele van de meest creatieve en visueel indrukwekkende logo's van elke industrie. Immers, als iemand weet hoe vormen het beste in elkaar passen, dan zijn zij het wel. 
 
Maar de grootste bouwbedrijven ter wereld hoeven zich geen zorgen te maken over het gebruik van hun logo voor klantenwerving — in hun positie wijzen ze waarschijnlijk eerder werk af dan dat ze op zoek gaan naar meer. Het zijn de kleinere, lokale bouwgroepen die briljante logo's het meest nodig hebben. Een krachtig logo communiceert veel naar mensen die langs een bouwplaats lopen, en kan hen zelfs inspireren om u de volgende keer te bellen als ze renovatie nodig hebben, of meer. 
 
Dus verzamelden we 10 van de beste bouwlogo's die we konden vinden, ongeacht hoe groot of klein het bedrijf is. We analyseren wat ze doen dat werkt, dan geven een aantal deskundige tips over het ontwerpen van een bouw-logo zelf. Aan het eind geven we zelfs aan hoe en waar je zelf professionele logo's kunt maken — zonder professionele prijzen. 
 

Pyramide Bouwers
 

Pyramide Bouwers logo

 
 
 
Pyramid Builders vertoont een aantal van de meest voorkomende, en effectieve, thema's die we in bouwlogo's zien. Om te beginnen is de driehoek een populaire vorm in bouwlogo's om twee redenen: ten eerste staat hij symbool voor voorspoed en succes (als hij naar boven is gericht), en ten tweede staat hij voor structurele stabiliteit, een grote stimulans voor bouwmerken. Verticale lijnen, zoals de lijn die de driehoek doorsnijdt, komen even vaak voor, net als afbeeldingen van gebouwen zoals die binnenin de driehoek — we leggen hieronder uit waarom.  
 
Een van de grootste voordelen van dit logo is dat het niet alleen gebruik maakt van effectieve trends in bouwmerken, maar ook de merknaam perfect weergeeft. De driehoek dient een tweeledig doel: het toont autoriteit en stelt een piramide voor, terwijl de keuze van goud als merkkleur de verbinding met de oude piramides van zijn naamgenoot versterkt. Bedrijven moeten altijd op zoek naar manieren om hun naam visueel weer te geven, want het’s een grote hulp bij merkherkenning. 
 
 

Structure Innovation LTD

 

Structure Innovation-logo

 
 
 
Structure Innovation LTD laat zien hoe modern bouwlogo's kunnen zijn. Het gebruik van kleuren toont een geavanceerd begrip van artistieke principes, terwijl de dikke, verticale blokken nog steeds de kracht en stabiliteit aanduiden die mensen zoeken in een bouwbedrijf. Die verticale blokken zien er ook uit als gebouwen, wat aan de kijkers laat zien in welke industrie ze zitten. 
 
Blauw is een zeer slimme keuze, vooral omdat het is onderverdeeld in meerdere tinten en schakeringen. In de kleurenleer staat blauw voor vertrouwen en bekwaamheid, maar lichte blauwtinten geven meer de vertrouwende kwaliteiten weer terwijl donkerblauw meer de bekwaamheidskwaliteiten weergeeft. Door meerdere tinten te gebruiken, krijgt Structure Innovation het beste van twee werelden. 
 
 
 

Toekomstige Bouwers Bouw

 

Future Builders-logo

 
 
Een ander bouwlogo in de moderne stijl, Future Builders, kiest voor meer abstracte beeldtaal. Het gebruik van verschillende blokachtige vormen, gerangschikt op een manier die’s esthetisch aangenaam is, vangt de essentie van de bouw. Merk op dat de vormen allemaal hoekig zijn met scherpe punten, die een standvastigheid en kracht belichamen die past bij de industrie. 
 
Gelukkig nemen ze het woord “construction” op in hun logotekst zodat mensen weten wat ze doen. Als je abstracte beelden gaat gebruiken voor een bedrijfstak, zorg er dan voor dat mensen nog steeds kunnen zien wat voor werk je doet, zelfs als je het voor hen moet spellen met extra tekst. 
 
 

Pulsconstructie

 

Pulse Construction-logo

 
Als u’onze andere logogidsen hebt gelezen, weet u dat visuele woordspelingen ideaal zijn voor merkherkenning — de kijker moet nadenken over uw logo, wat hem helpt u later te herinneren. Pulse Construction gebruikt niet alleen een visuele woordspeling voor hun logo, het symboliseert ook perfect hun merknaam. Je had hun bedrijfsnaam waarschijnlijk alleen al aan de hand van de foto kunnen raden!
 
Daarnaast is de afbeelding van gebouwen, of beter gezegd, een skyline van een stad vol met gebouwen, de perfecte verwijzing naar de bouwindustrie. Zoals u kunt zien, zijn gebouwen afgebeeld in bijna alle logo's op deze lijst. 
 
 

Top Pros Bouw

 

Top Pros Bouwlogo

 
 
Na gebouwen zijn handgereedschappen de meest voorkomende beeldtaal voor bouwlogo's. Top Pros Construction verwerkt beide in hun logo, zodat niemand kan betwijfelen in welke branche ze actief zijn. De details op zowel de ramen van het huis als de hamer zijn perfect — genoeg om het ontwerp visueel interessant te houden, maar niet te veel om af te leiden. 
 
Het samenvoegen van de letters van de merknaam met de eigenlijke afbeelding is een geweldige techniek voor logo's, omdat het helpt het “hele plaatje te verenigen.” Het houdt de blik heen en weer gaande tussen de afbeelding en de woorden, waardoor hun associaties met elkaar worden versterkt. 
 
 

Stealth Bouw

 

Stealth Construction-logo

 
 
 
Hoewel Stealth Construction geen gebruik maakt van afbeeldingen van gebouwen, verraden andere technieken hun industrie. Het gebruik van isometrische blokken is de eerste aanwijzing — merk op dat ze rechthoekig en stijf zijn, net als in het Future Builders logo, om kracht en stabiliteit te tonen. 
 
Omdat de blokkerige vormen het logo aan de bouwsector binden, zijn ze vrijer om meer te experimenteren met andere ontwerpkeuzes. De vorm van het logo is gemodelleerd naar een stealth bommenwerper, die hun naam vertegenwoordigt om de merkherkenning te verbeteren, maar die vorm is ook een andere driehoek om welvaart te tonen. Subtieler is dat de toppen van de blokken onzichtbaar zijn, nog een visuele woordspeling om de connotaties met “stealth.” 
 
 

ILM Architectuur & Ontwerp

 

ILM Architecture & Design logo

 
 
 
Een ander ultramodern bouwlogo, ILM Architecture & Design neigt meer naar het abstracte kamp, maar bevat niettemin nog steeds bouwbeelden. Net als Future Builders zeggen ze wat ze doen voor het geval het logobeeld niet meteen duidelijk is. 
 
Het verfijnde ontwerp suggereert dat het bedrijf gespecialiseerd is in duurdere producten, een les voor alle doe-het-zelf-logo-ontwerpers dat de stilistische keuzes die je maakt van invloed zijn op het soort klanten dat je aantrekt. 
 
 

Ram Bouw &; Diensten

 

Ram Construction & Service logo

 
 
Simpel en stijlvol, het logo voor Ram Construction & Services heeft alle juiste onderdelen op alle juiste plaatsen. De minimalistische gebouwen zijn niet meer dan rechte lijnen, maar de manier waarop ze zijn georchestreerd maakt duidelijk wat ze moeten voorstellen. Bovendien benadrukt de lange verticale lijn direct in het midden de betekenissen van autoriteit en macht. 
 
Merk op hoe ze twee verschillende kleuren gebruiken om het logo visueel interessant te houden. Als ze maar één kleur hadden gebruikt, zou het logo er niet alleen minder interessant uitzien, maar zou het ook moeilijker te onderscheiden zijn dat die abstracte lijnen gebouwen zijn. 
 
 

THI Bouwers

 

THI Bouwers logo

 
 
Als modern en artistiek niet bij je merk past, wees dan niet bang om voor traditioneel te gaan. Het logo van Thi Builders is niet veel meer dan hun naam, maar dat “little more” doet een heleboel. Door middel van minimalisme, beelden ze een huis met slechts een enkele lijn, maar dat beeld is genoeg om mensen te laten zien dat ze ’een bouwbedrijf — niet te vergeten dat de pijl-achtige dak heeft dezelfde macht en autoriteit connotaties als een naar boven gerichte driehoek. 
 
Wanneer je minimalisme gebruikt, is het belangrijk de basis van grafisch ontwerp onder de knie te hebben, anders komt je logo saai over. Door een gedurfd rood te gebruiken als aanvulling op het zwart, is het beeld van het huis het eerste wat opvalt en het meest indringende visuele. Het gebruik van negatieve ruimte om een “schoorsteen” uit te snijden voegt ook een dynamische flair toe. Merk op hoe “Thi” een gedurfdere typografie heeft en wordt gecombineerd met het rode dak, waardoor het opvalt als het belangrijkste deel van de naam. 
 
 

Draco

 

Draco-logo

 
 
Ten slotte eindigen we met Draco’s logo, dat een aantal algemene logotrends laat zien. Het omlijsten van je logo is een goede manier om de elementen te verenigen en de aandacht bij het centrale focuspunt te houden (in dit geval, de bedrijfsnaam), en door een rechthoekig kader met rechte randen te gebruiken, komt je merk zowel serieus als capabel over. 
 
Om te voorkomen dat het logo saai wordt, speelt de ontwerper met de visuals op de letters. Dit helpt bij de merkherkenning, maar kan ook worden gebruikt om verdere punten te communiceren. Onze enige klacht over dit logo is dat het nooit duidelijk maakt in welke branche het actief is — zonder symbolische beelden of extra tekst zou de Draco Group heel goed een advocatenkantoor kunnen zijn voor zover we weten. 
 
 

3 tips van experts voor het ontwerpen van bouwlogo's

 
 
Wat kun je meenemen uit de 10 beste bouwlogo's om je te helpen je eigen logo te ontwerpen? Hier zijn onze top 3 tips voor het ontwerpen van een bouwlogo, zodat het jouwe er niet te onderscheiden is van professioneel ontworpen logo's. 
 
 

Hoeken en vierkanten

 
 
Recht op de neus, structureel gezonde vormen werken het beste voor bouwlogo's omdat ze stabiliteit en standvastigheid vertegenwoordigen, essentiële eigenschappen voor een bouwbedrijf. Daarom komen rechthoekige blokken en naar boven gerichte driehoeken zo vaak voor in hun logo's. Niet alleen suggereren ze goed gemaakte gebouwen, maar ook hebben deze vormen toevallig connotaties van kracht, macht, en competentie — dus mensen zullen uw bouwbedrijf associëren met veilige gebouwen. 
 
Dat’s ook de reden waarom u zelden cirkels en curven in bouwlogo's ziet. Rondingen zijn speels en leuk, ideaal voor casual merken, maar voor bouwbedrijven verkiezen mensen competentie en vaardigheid boven “fun.” 
 
 

Verticale lijnen

 
 
Verticale lijnen geven het gevoel dat je naar de top stijgt — de ogen bewegen op en neer als ze ze zien, wat succes suggereert, zoals groei op een grafiek. Terwijl verticale lijnen worden gevonden in logo's van elke industrie, ze ’zijn een perfecte match voor de bouw. 
 
Ten eerste passen de emotionele associaties van verticale lijnen — macht, succes, voorspoed — als een handschoen bij de bouw. Ten tweede, met alle bouw beelden, het ’s gemakkelijk om verticale lijnen organisch te integreren in uw logo. Verticale lijnen en bouwlogo's gaan zo goed samen, dat het geen wonder is dat bijna iedereen ze gebruikt. 
 
 

Beelden van huizen en gebouwen

 
 
Een snelle blik hierboven vertelt je hoe populair afbeeldingen van huizen en gebouwen zijn in bouwlogo's. Dat is niet zozeer een “trend” als wel een best practice — huis en gebouw beelden is de snelste en meest efficiënte manier om te communiceren dat je een bouwbedrijf bent. Zoveel bouwbedrijven gebruiken huizen en gebouwen in hun logo's, het is bijna als een code. 
 
Natuurlijk is er iets voor te zeggen om op te vallen. Maar in plaats van het huis/gebouw beeldtaal te mijden, zou een slimmere zet zijn om het te integreren op een manier die nog nooit eerder is gedaan. Door een originele of artistieke afbeelding van een huis, gebouw of skyline te gebruiken, distantieer je je merk effectief van de kudde, maar je hebt nog steeds alle visuele aanwijzingen voor directe, woordloze communicatie. 
 
 

Hoe maak je een bouw logo 

 
 
Nu je een idee hebt van wat er komt kijken bij een effectief bouwlogo, is de vraag, hoe maak je er een? In wezen heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze allebei afzonderlijk bekijken. 
Een ontwerper inhuren
 
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en dan nog wat. Als je een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koop je net zo goed hun expertise als hun tijd. 
 
Het probleem is dat geen enkele bekwame ontwerper gratis werkt. Het meest in het oog springende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers vragen honderden of zelfs duizenden dollars voor logo ontwerp. 
 
Soms kun je goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloven, en er zijn tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze opgelicht werden. De industriestandaard voor een logo ontwerp is rond de $200, dus als iemand $5 rekent, heb je gelijk om achterdochtig te zijn. 
 
Meer nog, zelfs als je het geld ervoor over hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper voor je te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief gebied, dus er zijn ontelbare artistieke stijlen om uit te kiezen. Je moet er zeker van zijn dat je een ontwerper vindt die zowel je visie begrijpt als in staat is om deze tot leven te brengen, maar dat kan tijd kosten. 
 
 

Zelf een logo ontwerpen

Logogenie's logomaker

 
 
Als je geen geld over hebt voor een logo, wanhoop dan niet. In het verleden had je misschien beperkte opties, maar tegenwoordig is de technologie zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo ontwerptool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. Je hoeft je penseelstreken of potlood arceringen niet te beheersen — je hoeft niet eens vaste handen te hebben. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche uit het dropdown menu. 
 
 
Wij’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de top industrieën, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme zal dan de top keuzes voor uw branche genereren. 
 
 
 
Kies gewoon de sjabloon die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen zoals u wilt, en uw keuzes personaliseren voor: 
 
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Font en typografie
- Kleurschema's
- Groottes van tekst en afbeeldingen
- plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 pictogrammen. Een snelle blik leert dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven hebben genoemd, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps, en nog veel meer. 
 
 
 
Met een doe-het-zelf-logo maker als logogenie, kun je in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als je’klaar bent, kun je alle rechten en commerciële licenties voor $24,90 kopen, waarmee je je logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de sjabloon-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginnende ontwerpers, krijg je betere resultaten als je je vooraf wat verdiept in de basisprincipes van grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 
 
 
 

Bekijk onze andere artikelen