Begin met het ontwerpen van uw logo

10 Beste Onderwijs & School logo's en hoe je eigen te maken

Gepubliceerd: 09.05.2022

Beste onderwijslogo


Hoewel we geneigd zijn hoog op te geven van de onderwijsindustrie vanwege haar altruïstische doelen, zijn scholen en onderwijsbedrijven niet te beroerd om hun reputatie te beïnvloeden met branding. De waarheid is dat educatieve branding net zo goed een academische traditie is als nachtelijke bloksessies. Immers,   de meeste scholen hebben al mascottes, slogans, en herkenbare kleurstellingen. Alles wat ze nodig hebben is een geweldig logo om het allemaal samen te binden. 

Gelukkig hoef je geen Ivy League-er te zijn om een logo van wereldklasse te ontwerpen. Zelfs als je een plaatselijke kleuterschool bent, een centrum voor volwasseneneducatie, of misschien een educatieve startup, je kunt nog steeds een logo maken dat zowel communiceert wat je doet als mensen enthousiast maakt om zich in te schrijven, te kopen of van je te leren. 

In deze gids behandelen we de beste onderwijs- en schoollogo's, en leggen we uit wat hen de beste maakt met handige tips die je zelf kunt toepassen. We’ll ook uitleggen hoe je kunt een A + logo te maken op uw eigen zonder enige ontwerp ervaring, en bespaar honderden dollars doen!  

 

10 Beste Onderwijs en School logo's


Van universiteiten met miljarden dollars tot kleinschalige leerworkshops voor volwassenen: deze lijst bevat enkele van de meest effectieve logo's voor scholen en onderwijsbedrijven — en wat ze doen dat ze zo effectief maakt. 


1. Notre Dame College

Notre dame-onderwijslogo

Het logo van Notre Dame is niet alleen een van de beroemdste onderwijslogo's, het is ook een van de beroemdste logo's in het algemeen. Hoewel dit niet hun officiële logo is, noch hun “ Fighting Irish ” mascotte, is deze beroemde ND nog steeds de meest voorkomende en herkenbare van de school ’s emblemen. 

In logo ontwerp, emblemen die initialen gebruiken — typisch met elkaar verbonden — worden “monograms.” genoemd Deze stijl is meer verfijnd dan picturale logo's, vooral wanneer een serif lettertype wordt gebruikt zoals Notre Dame doet. Tegelijkertijd bieden monogrammen nog steeds ruimte voor creativiteit en leuke ontwerpen, waardoor ze een goede middenweg vormen tussen casual en professioneel. 

Een van de belangrijkste aspecten van het Notre Dame monogram is dat het de primaire en secundaire kleuren afwisselt — soms is het goud met een blauwe omlijning, andere keren is het blauw met een gouden omlijning. Het gebruikt echter altijd het officiële blauw en goud van de school omdat het gebruik van kleurconsistentie cruciaal is voor branding. Dit twee-variatie ontwerp opent veel deuren voor plaatsing, waar ze kunnen kiezen welke kleur het beste past bij de locatie. 
 

2. Piek Onderwijs

Peak education logo
 
Op weg naar meer lokale bedrijven, Peak Education is een bijlesbureau voor middelbare scholen met peak branding. 
 
Om te beginnen is de berg verwerkt in hun P lettermark, een perfect voorbeeld van het gebruik van geassocieerde beelden, in dit geval een berg als “peak.” Dit soort visuele woordspelingen is ideaal voor naamsbekendheid en helpt mensen uw merk te onthouden lang nadat ze uw logo hebben gezien. 
 
De berg zelf is ook goed ontworpen. Het is nogal simplistisch, gewoon een doorgesneden driehoek, maar het gebruik van kleuren en de manier waarop het aansluit op de stam van de P maken het een interessante visual, een plezier om naar te kijken. Het gebruik van gradient kleuren, ook, voegt extra aandacht toe, en die bepaalde tint paars speelt goed met het diepe blauw. 
 
Ten slotte is de letter A in de naam felroze, opnieuw een geweldig gebruik van kleuren. Niet alleen past het goed bij het diepe blauw en paars, maar het maakt het hele logo ook dynamischer, en daardoor beter te onthouden. 
 


3. Oorsprong Code Academy 

Origin code academy logo

Net zoals Peak Education een berg gebruikt in hun logo, gebruikt Origin Code Academy ook geassocieerde beelden — maar ze tillen het naar een hoger niveau. 
 
Voor gespecialiseerde scholen en educatieve bedrijven, het ’is van vitaal belang om te communiceren wat die specialisatie is het moment dat de kijker kijkt naar uw logo. Aspirant-codeurs — degenen die geïnteresseerd zijn in een codeerschool — zullen de codeertags < en > in het logo herkennen, een duidelijke hint om hen te verleiden en te betrekken. 
 
Maar het forceren van visuele signalen is niet genoeg voor een goed logo. Origin Code Academy doet dit op een slimme manier door de beeldtaal te combineren met een ander academisch icoon, de graduation cape. Dit communiceert de noodzakelijke informatie, dat dit een school voor programmeurs is, maar doet dit op een leuke manier die de kijker waarschijnlijk zal onthouden de volgende keer dat ze wensten dat ze coderen konden. 
 

4. Duolingo

Duolingo logo
 
In de marge van de onderwijsindustrie hebben apps voor het leren van talen een plaats veroverd bij zowel serieuze als gelegenheids-talenstudenten. Een van de oudste apps is Duolingo, met zijn groene uilenmascotte die zo populair was dat hij een tijdlang een trendy meme is geweest.
 
Duolingo branding moet de lijn bewandelen tussen de onderwijs- en de technologie-industrie, maar hun zorgvuldig ontworpen uil logo slaagt met vlag en wimpel. Wat betreft de technologie, de “ flat design” stijl blijft actueel met de concurrerende apps, terwijl het gebruik van het intellectuele symbool van de uil voldoet aan het onderwijs aspect. 
 
Opvallend zijn de felle kleuren en de grote ogen van de vogel, die beide jongere en meer zorgeloze gebruikers aanspreken. Dit neemt iets weg van de ernst van het leren van een nieuwe taal, en trekt gamers en casual leerders aan, twee van Duolingo’s topmarkten. 
 

5. De Smith-school 

Het logo van de Smith-school
 
De Smith School is een kleine particuliere school in New York, ver verwijderd van de grote budgetten van internationale universiteiten of wereldwijde apps. Dat weerhoudt ze er echter niet van om een logo van wereldklasse te hebben. 
 
Ten eerste laat het logo de effecten zien van cirkels en curves in grafisch ontwerp. Rondingen zijn esthetisch speelser en uitnodigender dan rechte lijnen, dus ronde logo's komen warmer en vriendelijker over. De zachte pastelkleuren dragen bij aan dit effect en wekken de indruk dat deze school vriendelijk en kalm is. 
 
Maar die cirkels creëren ook betekenisvolle vormen in de zonsopgang en het blad. Deze natuurlijke elementen maken de school ook toegankelijker, en roepen associaties op van “een nieuwe dag” en persoonlijke groei door plantengroei. 
 

6. Baton Rouge International School 

Baton rouge international school logo
 
De Baton Rouge International School maakt ook uitstekend gebruik van geassocieerde beeldtaal. Het logo heeft de vorm van een wereldbol om uitdrukking te geven aan hun wereldse aspiraties als een internationale school. Het logo heeft ook een aantal breinbrekende visuele effecten met de manier waarop de lintvormige strengen zich verbinden, waardoor het leuk is om naar te kijken. 
 
Het kleurgebruik is ook het vermelden waard, want ze bevatten een assortiment felle kleuren (goed voor kinderen), maar het ontwerp concentreert zich rond lichtblauw, een populaire keuze voor branding omdat het vertrouwen uitlokt. Maar uit angst om saai over te komen, voegen ze ook een mooie glans toe aan de graphics, wat diepte toevoegt aan de wereldbol-achtige vorm. 
 
Het is ook vermeldenswaard dat ze de woorden “Baton Rouge” hebben vervaagd om meer nadruk te leggen op de donkere “International School” tekst. Dit is een favoriete techniek van grafisch ontwerpers om bepaalde woorden meer gewicht te geven dan andere. 
 

7. Van klanken naar spelling 

Van klanken naar spelling-logo
 
Van geluiden naar spelling is een andere gespecialiseerde school, deze richt zich op fonetiek en lezen (slim opgenomen in het logo zodat kijkers die het voor het eerst zien weten waar het over gaat). 
 
Deze school gebruikt een paar van de succesvolle thema's voor educatieve logo's, zoals boombeelden, kinderen en felle kleuren. In feite is hun kleurgebruik bijzonder opmerkelijk, ze gebruiken twee verschillende tinten groen voor meer visuele stimulatie, maar verankeren het met een donkergrijs/licht zwart. 
 
Wat echter het beste werkt, is de beeldspraak. Letters gebruiken als de bladeren aan de boom is misschien abstract of experimenteel, maar het is een risico dat loont. Op de een of andere manier, in combinatie met de kinderen die eronder spelen, is het duidelijk dat deze school kinderen helpt om leesvaardigheid te leren — en te oordelen naar de kinderen in het logo, zijn ze er veel gelukkiger door.
 

8. Opleidingen voor gevorderden 

Beste onderwijslogo
 
Hier’s een andere gespecialiseerde school die hun vakgebied in het logo verwerkt. Advanced training is een educatieve bron voor aspirant-massagetherapeuten (zij hebben ook onderwijs nodig!), en biedt in-person, online en tweedehands cursussen. 
 
Niet alleen verwerken ze massage in hun logo door middel van de handafbeelding, de artistieke stijl is ook meesterlijk ontworpen. We zeiden hierboven dat rondingen de neiging hebben om kijkers te trekken; de spiraal, dan, neemt dit effect tot het uiterste met bijna hypnotiserende beeldtaal. 
 
Maar het beeld zelf is opgebouwd uit kleine cirkeltjes, wat de speelsheid en vriendelijkheid alleen maar vergroot. De warme kleuren (geel en oranje) versterken het effect, en het eindproduct heeft een krachtige invloed die wordt versterkt door overlappende ontwerpelementen. 
 

9. De buiten 

Beste onderwijslogo
 
Kleuren zijn belangrijk voor onderwijslogo's, en logo's voor jongere leerlingen hebben baat bij een grote verscheidenheid. The Outdoor begrijpt dit goed met hun regenboog van bladeren, die terugkomt in de veelkleurige typografie aan de onderkant. 
 
Dit logo lijkt opvallend veel op het bovenstaande From Sounds to Spelling, en dat is niet voor niets. Beide maken gebruik van gemeenschappelijke best practices voor educatieve logo's, zoals boombeelden en kinderen, en beide verankeren de heldere kleuren met een donker silhouet. 
 
Het grote verschil zijn de kleuren, die The Outdoor goed hanteert. De diverse kleuren van de boom zijn meer dan alleen een leuke visuele — ze maken de dienst lijkt leuker, een groot selling point voor zowel kinderen als hun ouders. Door kleuren toe te voegen aan de silhouetten van de kinderen, de cape en de strik, vestigt het logo de aandacht op hen in plaats van ze naar de achtergrond te laten verdwijnen. 
 

10. Universiteit van Texas 

Beste onderwijslogo
 
Het logo van de Universiteit van Texas mag dan eenvoudig zijn, maar die eenvoud is een van zijn sterkste punten. 
 
Enerzijds is de langhoornige koe een passende mascotte voor de sportteams van de universiteit, de Longhorns. Door in te spelen op connotaties met cowboys en kuddes vee, boort de keuze voor een koe-logo de Texaanse cultuur aan, wat natuurlijk een grote aantrekkingskracht uitoefent op Texaanse sollicitanten. 
 
Sommigen zullen zeggen dat het gebruik van één kleur flauw is, maar gezien het feit dat het de dominante schoolkleur is, is het een slimme keuze. Vooral voor scholen nauw verbonden met sport, rallying studenten en alumni is van cruciaal belang — prioriteit geven aan een enkele kleur helpt verenigen hun basis, bijvoorbeeld door hen iets te dragen om hun steun te tonen.
 


Hoe ontwerp je je eigen onderwijs- of schoollogo? 6 tips van experts

 
Wat moet je meenemen uit de 10 beste onderwijs- en schoollogo's hierboven? Welk advies kun je gebruiken bij het ontwerpen van je eigen logo? Volg deze 6 tips hieronder, aanbevolen door ontwerpexperts. 
 
Hoge kleuren voor kinderen, gedempte kleuren voor volwassenen
 
Beste onderwijslogo
 
Als uw doelgroep kinderen zijn, maakt het gebruik van een regenboog van felle kleuren uw school (of dienst) leuker. Plezier is vaak de hoogste prioriteit voor jonge kinderen, maar het is ook aantrekkelijk voor hun ouders / verzorgers, die willen dat hun kinderen zich vermaken terwijl ze leren. Daarom hebben schoollogo's gericht op jongere kinderen vaak felle en pastelkleuren, en veel van hen. 
 
Hoe ouder de leerling, hoe minder aantrekkelijk “fun” is in een school. Als je je richt op volwassenen, zullen ze meer geïnteresseerd zijn in kwaliteit, betrouwbaarheid en bekwaamheid, die allemaal beter tot hun recht komen in meer gedempte en donkere kleuren. 
 
Daarom moet u uw kleurenschema altijd afstemmen op uw doelgroep. Warme kleuren (rood, oranje, geel) in heldere tinten werken het beste om jongere leerlingen aan te trekken, terwijl koude kleuren (lichtblauw, donkerblauw, paars) het beste zijn voor oudere leerlingen. Op dezelfde manier geven kinderen de voorkeur aan veel verschillende kleuren, terwijl volwassenen reageren op eenvoudigere een- of tweekleurige logo's. 
 

Schildjes en kuifjes lijken authentieker

 
Academische instellingen, met name hogescholen, hebben een lange en rijke geschiedenis — waarvan sommige, zoals Harvard University, ouder zijn dan de VS zelf! Geschiedenis en traditie kunnen waardevolle verkoopargumenten zijn voor sommige doelmarkten, zoals degenen die authenticiteit en betrouwbaarheid boven alles stellen. 
 
Weliswaar bestond uw school of bedrijf waarschijnlijk niet in de Middeleeuwen, maar u kunt deze thema's en iconografie toch lenen om uw merk een meer “traditioneel” gevoel te geven. Voor scholen is het wapenschild de beste optie, aangezien deze nog stammen uit een tijd toen logo's nog wapenschilden waren. 
 
Voel je vrij om er ook plezier aan te beleven. Terwijl de echte wapenschilden gebruik maakten van beelden zoals zwaarden of laurierbladeren, kunt u “update ” de jouwe met meer moderne insluitsels, of zelfs domme cartoon aspecten gewoon voor de lol. 
 

Intellectuele beeldspraak

 
Zoals we hierboven al aangaven, is geassocieerd beeldmateriaal een hoofdbestanddeel van de meeste toponderwijslogo's. Het doel is om direct te communiceren wat uw bedrijf doet, zodat mensen die uw logo slechts voor een seconde zien nog steeds weten wie je bent en wat je doet. Daarvoor is het gebruik van visuals effectiever dan woorden — 1000 keer effectiever, zoals het adagium luidt. 
 
Je kunt duidelijker communiceren als je gebruik maakt van de gangbare iconen die geassocieerd worden met onderwijs, scholen, of intellectualisme in het algemeen. Hoewel deze variëren in verschillende culturen en regio's, zijn enkele van de meest voorkomende intellectuele beelden: 
 
- Boeken
- Schrijfwaren
- Uilen
- Afstudeerhoedjes
- Potloden
- ?Microscopen
 
Het idee is dat, als mensen een uil of een boek in je logo zien, ze automatisch denken dat het iets met onderwijs te maken heeft. Die fractie van een seconde van herkenning verslaat alle woorden die je toevoegt om het te verduidelijken, dus kies je beeldtaal verstandig. 
 

Boombeelden voor groei

 
Een ander veelvoorkomend beeld voor onderwijslogo's zijn bomen — niet omdat ze leren symboliseren, maar omdat ze groei symboliseren. 
 
Bomenbeeldspraak is iets omslachtiger, maar net zo krachtig. Groei is de kern van alle onderwijs; leerlingen beginnen met een beetje kennis en eindigen met veel kennis. In plaats van dat in woorden uit te drukken, is het gebruik van boombeelden een meer poëtische en onbewuste manier om hetzelfde punt uit te drukken. 
 
Er’s ook nog het voordeel dat kinderen rond bomen spelen, een andere nuttige associatie. Zoals twee van de beste onderwijslogo's hierboven laten zien, is het gemakkelijk om een sentimentele scène te creëren rond een afbeelding van een boom, om nog maar te zwijgen van de artistieke mogelijkheden zoals The Outdoor’s creatieve regenboogbladeren.  
 

Sport Mascottes

 
Sport branding is een wereld apart van onderwijs branding, maar voor sommige scholen, de twee zijn een-en-hetzelfde. Als uw onderwijs bedrijf heeft een sportteam dat ’s integraal aan uw identiteit, moet u wellicht een strak koord lopen met uw branding. 
 
De beste middenweg is om een mascotte te gebruiken voor je sportteam die aan beide behoeften voldoet. Het Longhorn-logo van de Universiteit van Texas is een uitstekend voorbeeld. Aan de ene kant vertegenwoordigt de koe direct hun team, genaamd de Longhorns, en de esthetiek van de lange hoorns zelf past bij agressieve sport branding. 
 
Maar tegelijkertijd is het logo niet overduidelijk agressief, zoals de meeste professionele sportmascottes. Het is een simpele koe, dus nog steeds toepasbaar in andere industrieën. En door het uniforme oranje te gebruiken dat hun schoolkleuren zijn, behouden ze nog steeds de merkconsistentie die nieuwe inschrijvingen en alumnibijdragen aanmoedigt. 
 

Specialisaties opnemen 

 
Als je een gespecialiseerde school of dienst bent, zoals Advanced Training of Origin Code Academy hierboven, is het van cruciaal belang om te adverteren waarin je gespecialiseerd bent. Andere educatieve merken kunnen de markt voor een algemeen publiek, maar speciale scholen moeten gaan de extra mijl te bereiken en te verleiden hun gemarginaliseerde niche. 
 
Je kunt dit bereiken door een begeleidende tekst bij je logo te gebruiken, maar visueel communiceren is effectiever. Probeer, net als Origin Code Academy, een slimme manier te bedenken om visuals voor je specialisatie samen te laten smelten met de bredere onderwijsindustrie. Een school voor houtbewerking zou bijvoorbeeld een bever met een afstudeerpet kunnen gebruiken. Nu ’s je kans om creatief te zijn!  
 

Hoe maak je een Onderwijs Logo 

 
Nu je een idee hebt van wat er allemaal komt kijken bij een effectief onderwijslogo, is de vraag, hoe maak je er een? In wezen heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze allebei afzonderlijk bekijken. 
Een ontwerper inhuren
 
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en dan nog wat. Als je een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koop je net zo goed hun expertise als hun tijd. 
 
Het probleem is dat geen enkele bekwame ontwerper gratis werkt. Het meest in het oog springende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers vragen honderden of zelfs duizenden dollars voor logo ontwerp. 
 
Soms kun je goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloven, en er zijn tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze opgelicht werden. De industriestandaard voor een logo ontwerp is rond de $200, dus als iemand $5 rekent, heb je gelijk om achterdochtig te zijn. 
 
Meer nog, zelfs als je het geld ervoor over hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper voor je te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief gebied, dus er zijn ontelbare artistieke stijlen om uit te kiezen. Je moet er zeker van zijn dat je een ontwerper vindt die zowel je visie begrijpt als in staat is om deze tot leven te brengen, maar dat kan tijd kosten. 
 

Ontwerp zelf een logo
 

Logogenie's logomaker
 
Als u geen geld over hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Vroeger had je misschien beperkte opties, maar tegenwoordig is de technologie zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo ontwerptool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. Je hoeft je penseelstreken of potlood arceringen niet te beheersen — je hoeft niet eens vaste handen te hebben. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche uit het dropdown menu. 
 
 
Onze algoritme genereert dan de top keuzes voor uw branche, in dit geval, onderwijs en scholen. 
 
 
Kies gewoon de template die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen zoals u wilt, en uw keuzes personaliseren voor: 
 
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en afbeeldingsformaten
- Tekst- en afbeeldingsplaatsing
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 pictogrammen. Een snelle blik leert dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven hebben genoemd, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps, en nog veel meer. 
 
 
 
Met een doe-het-zelf-logo maker zoals logogenie, kun je in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als je klaar bent, kun je alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee je je logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de sjabloon-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginnende ontwerpers, krijg je betere resultaten als je je vooraf wat verdiept in de basisprincipes van grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 


Start met het ontwerpen van je logo

 

Bekijk onze andere artikelen