Begin met het ontwerpen van uw logo

Apple logo | meer informatie over de geschiedenis, branding en evolutie van het logo

Gepubliceerd: 13.05.2022

Laten we een spelletje spelen. Zeg of schreeuw het woord "appel", afhankelijk van je huidige stemming. Hoe meer energie je hebt om uit te stoten, hoe harder je moet schreeuwen. Nadat dat woord je mond verlaat, sluit je onmiddellijk je ogen voor een paar momenten. 

Nu u’terug bent, hebben we één vraag: bent u meer geneigd om u de vrucht voor te stellen of het bedrijf dat zoveel aspecten van ons leven opnieuw heeft gedefinieerd door middel van technologie? 

We geven toe dat u het universeel herkenbare logo misschien eerder ziet dan het fruit zelf, vanwege de context van waarom u hier bent, maar er valt nog steeds veel te zeggen over de kracht achter Apple's emotionele en uiterst effectieve branding. Hun logo, het prachtig simplistische, strakke, intelligente en intrigerende logo met de afgebeten appel, is aantoonbaar een van de krachtigste ontwerpen die er bestaan. Laten we eens kijken naar het hoe en waarom van dit alles. 

 

Van “Apple Computer Co.” naar “Apple”

 

Apple zoals u het nu kent is vernoemd nadat een van de oprichters, Steve Jobs, een appelboerderij had bezocht tijdens een van zijn “fruitarische dieet”-escapades. Jobs vond dat de naam leuk, pittig en niet intimiderend moest zijn. Oorspronkelijk heette het bedrijf Apple Computer Co, opgericht door Steve Jobs, Steve Wozniak, en Ronald Wayne (Jobs’ voormalige Atari collega). Het eerste werk voor het bedrijf vond plaats in Jobs’ ouders’ huis in Los Altos, Californië ver terug in april van 1976. De drie oprichters hadden een visie om personal computers te ontwikkelen en te verkopen. In minder dan een jaar werd die droom werkelijkheid toen Apple Computer Co. in de winter van 1977 Apple Computer, Inc. werd. De verkoop van computers kwam in een stroomversnelling terecht en het bedrijf zelf zag zijn inkomsten enorm toenemen. Dit was het. 

 

De geboorte van Apple
Caption: De geboorte van Apple in Steve Jobs’ ouders’ huis in Los Altos, Californië

 

Snel vooruit naar 1980, toen Apple naar de beurs ging, zijn bedrijfsnaam vereenvoudigde en onmiddellijk financieel succes boekte. Veertig jaar later is de multinational zo veel meer dan het oorspronkelijke concept. Van consumentenelektronica, via software tot digitale distributie en uiteindelijk een onmiskenbaar begrip in de wereld: Apple is een van 's werelds meest opmerkelijke merken die niet alleen heeft bijgedragen aan de transformatie van het industriële landschap, maar ook aan de introductie van een compleet nieuw tijdperk van persoonlijk computergebruik. 

 

Een gedurfd merk en zijn evolutie

 

Evolutie van het Apple-logo
Caption: De evolutie van het Apple-logo

 

Het allereerste logo voor Apple werd in 1976 ontworpen door twee van de oprichters, Steve Jobs en Ronald Wayne, en was geïnspireerd op een citaat van Wordsworth. De zwart-witillustratie, gemaakt met Oost-Indische inkt, toonde de Engelse wiskundige, natuurkundige, astronoom, theoloog en schrijver Isaac Newton, zittend onder een appelboom. Binnenin de lijst stond een tekst van de romantische Engelse dichter, “Newton… a mind forever voyaging through strange seas of thought”. De inaugurele naam van het bedrijf, “Apple Computer Co.”, wikkelde zich rond de boven- en onderkant op een stofachtige banner.

Het jaar daarop huurde Steve Jobs ontwerper Rob Janoff in, een Art Director bij Regis McKenna en bekend om zijn werk met corporate design en branding, om een nieuw logo te ontwerpen voor de zich ontwikkelende startup. Jobs vond naar verluidt dat het eerste logo er ouderwets uitzag, en het bleek moeilijk te reproduceren in kleinere formaten. 

De enige aanwijzing die Janoff van Jobs kreeg, was om het niet “make it cute” te maken. Janoff bestudeerde echte appels met happen eruit in elke mogelijke hoek. De beet in het Apple logo was oorspronkelijk bedoeld om te voorkomen dat mensen een appel zouden verwarren met een cherrytomaat. Janoff’s collega onthulde dat "bytes" de basis vormen van de informatica. De nerdy woordspeling (bite/byte) was een ongelooflijk relevante referentie voor het techbedrijf, en het gelukkige toeval van het ontwerp heeft alleen maar bijgedragen tot de memorabiliteit ervan. Janoff bracht twee versies van het logo mee naar de vergadering; een versie met een bite en een versie zonder. Het logo was te zien met strepen, in een effen kleur en als een metallic appel. De kleurrijke versie, die de naam "regenboogappel" kreeg, werd gekozen. Een vet en modern schreefloos lettertype begeleidde de appelgrafiek. De ontwerper zelf verklaarde dat er geen reden was achter de plaatsing van de kleuren zelf, maar merkte op dat Jobs groen bovenaan wilde hebben “because that’s where the leaf was.” 

De appelvorm zelf heeft niets met computers te maken. Het was om mensen te laten opmerken dat een Apple computer niet een of ander stuk hard metaal is dat niet in je huis thuishoort en waar je kind niet bij in de buurt zou willen komen. Veel verschillende fruitsoorten hebben een steeltje, zijn een soort rondje met een blaadje dat er aan bungelt. Dus de beet in de appel was in eerste instantie bedoeld om aan te geven dat het een appel was, en niet iets anders. Ook metaforisch duidde de beet op het bijten in alle kennis die gebruikers uit deze computer zouden halen.

Wat wel grappig is, is dat nadat ik het had bedacht, mijn creatief directeur, Chip, zei “Oh raad eens, Rob. Je hebt net iets ontworpen wat je je niet realiseerde. Het woord "byte" is een computerwoord. En je nam een hap uit Apple. Ik was niet computervaardig genoeg om dat in eerste instantie te zien. En ik had zoiets van, dat is een beetje humor dat zal blijven! Elk logo dat een grapje maakt of je op die manier aanspreekt, zal je onthouden. En de regenboogkleuren hadden te maken met de USP van dit product. De Apple computer was de enige die beelden in kleur kon weergeven.”

- Rob Janoff in een interview met Forbes Magazine

 

Janoff’s herontwerp voor het Apple-logo

Caption: Rob Janoff’s logo herontwerp voor Apple
 

Deze versie van het logo was een knipoog naar de Apple II, 's werelds eerste computer met een volledig kleurenscherm. Het nieuwe ontwerp debuteerde vlak voor de lancering van de computer op de West Coast Computer Fair in 1977. Apple II’s kenmerk van kleurenafbeeldingen werd goed overgebracht door het spectrum van kleuren in het herontworpen Apple logo.

Het revolutionaire ontwerpbureau Regis McKenna, dat ook hielp bij het ontwikkelen van de merkidentiteit voor concurrenten als Compaq en Intel, zou later met Apple blijven samenwerken door een volledig bedrijfs- en marketingplan voor het bedrijf op te stellen.

Het duurde een paar jaar voordat het bedrijf zich realiseerde dat kleuren moeilijk te drukken waren, en dat het drukken van het levendige Apple logo een enorme kostenpost was. In 1984 werd het lettertype van het bedrijf vervangen door een aangepaste Garamond (Apple Garamond genaamd), het woordmerk werd afgeschaft (dank u Landor Associates), er werd een zwaar emotioneel merk geïntroduceerd en de grafische iconografie kwam op.

 

Het regenboog Apple-logoCaption: Het regenboog Apple logo


De Superbowl-reclame van Apple’s bewees hoe goed hun focus op verbeelding en innovatie kon zorgen voor hun opmars naar de top. Velen beweren dat dit het begin is van het succes van Apple’s branding. De commercial speelt zich af op een onbestemd moment in de toekomst en toont een groep uitdrukkingsloze mannen die een saaie, grote hal binnenmarcheren. Felle atleten stelen de scène als ze door de kamer rennen om de aanwezigheid van Big Brother op het grote scherm te vernietigen. Nadat de schok van hun aankomst voorbij is, dient zich een tekst aan: "Op 24 januari zal Apple Computer de Macintosh introduceren. En u’zult zien waarom 1984 niet zal zijn zoals '1984'."

Dit debuut berustte op en was succesvol vanwege het belang van gemeenschap en erbij horen, zelfs in niet-zo-inclusieve ruimten als het begin van de tech-industrie. Apple gaf mensen het gevoel dat ze deel uitmaakten van iets spannends. 

In 1997 lanceerde Apple de “Think Different” campagne, gemaakt door art director Craig Tanimoto. De campagne bestond uit een reeks billboards en gedrukte advertenties met revolutionaire iconen in simplistische zwart-witportretten. Apple’s regenbooglogo straalde vanuit de benedenhoek. 

 

Think Different-campagne

Caption: Apple’s succesvolle “Think Different” campagne


Het lettertype van het bedrijf’s is opnieuw vernieuwd, dit keer naar het humanistische schreefloze Gill Sans.

1998 was het volgende grote redesign voor Apple. Het logo ruilde de kleurrijke weergave in voor gedempte tinten en werd doorschijnend en monochroom. Het bedrijf bracht zijn allereerste iMac uit, de Bondi Blue, dus moest het logo deze evolutie weerspiegelen, omdat de regenboog in conflict zou zijn gekomen met het hemelsblauwe computerscherm. Dit was Apple’s eerste grote update in 22 jaar.

“Net als onze producten en onze klanten, blijft het Apple merk zich ontwikkelen. Daarom hebben we een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het Apple logo en de manier waarop wij het gebruiken, en hoe we verwachten dat onze kanalen het ook zullen gebruiken. Maak je geen zorgen: we hebben het logo niet vervangen, we hebben het alleen bijgewerkt. We blijven weergeven wie we zijn en waar we als bedrijf voor staan in hetzelfde tijdloze symbool: een appel waar een hap uit is genomen. We hebben echter wat rommel uit het oorspronkelijke ontwerp weggelaten en de manier waarop we kleur en licht gebruiken geactualiseerd. Met andere woorden, we hebben dezelfde normen van stijl en innovatie die onze producten en ons design onmiskenbaar maken, toegepast op het bedrijfslogo. In plaats van regenboogstrepen, effen kleuren. In plaats van één effen kleur, een palet logokleuren dat geschikt is voor een verscheidenheid aan toepassingen. Effen kleuren benadrukken de tijdloze vorm van het Apple logo”. 

Officiële verklaring van Apple naar aanleiding van de overstap van het regenbooglogo naar het monochrome
 

Kleinere, maar opmerkelijke veranderingen vonden plaats in de daaropvolgende jaren. In 2001 kwam er een aquarijke versie van het logo. Het lettertype Avenir werd toegevoegd aan de interne favorieten van Apple en verscheen in Mountain Lion en iOS 6. Apple onthulde de iPod in 2003, waarbij Steve Jobs een nieuw “gereedschap voor het hart” aankondigde. Hij spoorde het publiek op het podium in Silicon Valley aan om zich “duizend liedjes in je broekzak” voor te stellen en won tegelijkertijd extra geloofwaardigheid aan het merk. Deze hype is consequent onderdeel geweest van Apple’s marketingstrategie. 

“Marketing gaat over waarden. Het is een gecompliceerde en lawaaierige wereld, en we’krijgen niet de kans om mensen veel over ons te laten onthouden. Geen enkel bedrijf doet dat. We moeten dus heel duidelijk zijn over wat we willen dat ze over ons weten.” 

- Steve Jobs


In 2013 is het logo van Apple’s overgestapt op een tweedimensionaal, plat logo. Dit zorgde voor uniformiteit tussen verschillende platforms. Het merk Apple’s werd consistent in winkelgraphics, hardware, handleidingen en daarbuiten. In 2015 verruilde het bedrijf Helvetica voor het lettertype San Francisco. Dit werd doorgevoerd in alle besturingssystemen en gedrukt materiaal, tegelijk met de release van het Apple horloge. Consistentie is een belangrijk aspect van het creëren van een duurzaam logo, wat verklaart waarom de basis van Apple’s logo ontwerp al tientallen jaren succesvol is. Vorig jaar vroeg Apple een gloednieuw handelsmerk aan voor een veelkleurig icoon, met de bedoeling merchandise te verkopen met het nieuwe logo.

 

Pple’s klassiek moderne ontwerpkleuren

Caption: Apple’s klassiek moderne ontwerpkleuren


Heden ten dage is Apple’s gemoderniseerde “Millennial” logo verkrijgbaar in drie kleuren: zilver, wit en zwart. 

 

Apple’s logo ontwerp in zwart

Caption: Apple’s logo-ontwerp in het zwart

 

Zijn monochrome attributen communiceren moeiteloos een rechttoe rechtaan en eerlijke esthetiek. Omdat de gebeten appel alom herkenbaar en gestroomlijnd is, leidde het onvermijdelijk tot een bepaald soort intrige: die van fans en bewonderaars die op zoek zijn naar een onuitgesproken waarheid achter het ontwerp. Apple, als succesvol bedrijf, staat symbool voor iets waar iedereen een hap uit wil nemen. Apple is synoniem geworden met een hoge kwaliteitsstandaard en het hoog leggen van de lat voor vooruitgang in de technologie. De hap zelf duidt op een bepaald soort toegeeflijkheid in een grotere consumptie van een merk dat naar de top is gestegen. 

De verwondering rond het hapje is een voortdurende zoektocht naar geheime betekenissen. Terwijl wij’hier zijn om er een paar te schetsen, beginnen wij’aan ons volgende spel. 
 

Apple Logo Theorieën 
 

Hier schetsen we drie theorieën en vragen u uw favoriet te kiezen. 
Sadie Plant, auteur van 1997’s “Zeroes and Ones: Digital Women and the New Technoculture”, was een van degenen die zich afvroegen of het Apple logo een eerbetoon was aan Alan Turing. Turing was de vader van de moderne computer en revolutioneerde overlappende gebieden van wiskunde, wetenschap en technologie door zijn publicatie “On Computable Numbers”. In deze publicatie verrichtte Turing pionierswerk op het gebied van kunstmatige intelligentie en ontsloot hij Duitse oorlogscodes. Hij werd niet erkend voor zijn werk, kreeg gevangenisstraf wegens grove zedenschennis en werd vernederd door oestrogeeninjecties, bedoeld om zijn homoseksualiteit te genezen. Uiteindelijk beet Turing in een appel die hij met cyanide had besmet en stierf op 7 juni 1954. Complotdenkers geloofden dat de oprichters van Apple dit overwogen toen ze op zoek waren naar een logo, en dat ze Turing wilden eren voor zijn bijdrage aan hun vakgebied door middel van de afgebeten appel.
 

Apple’s logo is in verband gebracht met de Hof van Eden, waar Eva een hap nam van een verboden vrucht, geplukt van de Boom van Kennis, die haar, als je het je kunt herinneren, wijsheid van de goden schonk toen ze toegaf aan de verleiding. 

 

Appel en de Hof van Eden

Caption: Appel en de Hof van Eden 

Grafisch ontwerper Thiago Barcelos paste de Fibonacci-reeks of de Gulden Snede toe op het oorspronkelijke Apple-logo van Janoff’s. Hoewel het ontwerp niet naar deze berekeningen verwees, kan de onderliggende structuur van het logo onbewust verklaren waarom het Apple-merk de tand des tijds heeft doorstaan in een snel veranderende industrie. 

 

Apple en de gulden snede

Caption: Apple en de Gulden Snede

 

De Logogenie Ontwerpwedstrijd

 

Logogenie’s derde generatie gratis logo maker kunt u uw bedrijf’s industrie en voorkeur lettertype op te geven. Door middel van drie stappen, kunt u uw logo personaliseren door middel van uw bedrijfsnaam en baseline, of slogan. Eerste stap: bedrijfsgegevens invoeren. De industrie keuzes hebben een breed scala, met inbegrip van de bouw, mode, technologie, wellness, voedsel, transport en nog veel meer. Stap twee: kies een logosjabloon. Er zijn er honderden beschikbaar, en na uw keuze kunt u een voorbeeld bekijken en downloaden. Aanpassingen worden gemaakt door middel van onbeperkte wijzigingen. Lay-out, kleurenpalet, lettertypes en symbolen kunnen worden aangepast. Stap drie: een download in hoge resolutie wordt beschikbaar gesteld, en in vele formaten. Het logo ontwerp is compatibel met programma's, zoals Adobe Illustrator en Photoshop. 

 

Logogenie's logomaker

Caption: Ontwerp je eigen logo met de Logogenie-logomaker
 

Het ontwerpen van een logo wordt eenvoudig gemaakt door duidelijke tabbladen aan de linkerkant, met opties om verder te ontwerpen via pictogrammen, details en symbolen, kleurenpaletten en plaatsing. Logogenie’s makkelijk te gebruiken “undo” en “redo” opties aan de linkerkant maken het mogelijk om uitgebreid te experimenteren. Er zijn nieuwe opties, zoals de sociale netwerk optie, resizing voor specifieke sociale platforms en eenvoudiger branding, evenals de exclusiviteit optie, die u rechten en contractaanbiedingen geeft om copyright. 

Aan de rechterkant bevindt zich de handige “recenter” tool om alles uitgelijnd te houden, mocht u daarvoor kiezen. Naast de “recenter” tool, vindt u de “help” optie, waar alle tutorial video's gemakkelijk toegankelijk zijn om te helpen bij vragen die kunnen opkomen tijdens het ontwerpproces. Onder de video's, is er een snelle inleiding over hoe Logogenie’s ontwerptools te gebruiken. De video's leggen ook uit hoe tekst aan te passen, het juiste gebruik van kleuren en kleurverlopen toe te passen, en tips over het toevoegen van speciale details aan uw logo ontwerp. 

Online chat is te allen tijde beschikbaar, mocht je vragen hebben over dit deel van het spel. Veel plezier!  
 

Start met het ontwerpen van je logo
 

Bekijk onze andere artikelen