Begin met het ontwerpen van uw logo

Hoe maak je het perfecte logo voor je Instagram zakelijk profiel

Gepubliceerd: 23.05.2022
Het voelt waarschijnlijk alsof iedereen die je kent op Instagram zit. En misschien is dat ook wel zo. En omdat zoveel mensen hun dagen doorbrengen met het scrollen door Instagram-feeds (1 miljard maandelijks actieve gebruikers vanaf 2018), hebben bedrijven in elke branche dit voorbeeld gevolgd en ook accounts aangemaakt. 
 
Om het simpel te zeggen: als je potentiële klanten op Instagram zitten, zou jij dat ook moeten zijn. Nog steeds niet overtuigd? Hier’s nog een paar Instagram-statistieken uit 2019 die’je van gedachten zullen doen veranderen:
 
 
Er zijn meer dan 25 miljoen merkaccounts op Instagram
80 procent van de Instagram-gebruikers volgt ten minste één merk
60 procent van de Instagram-gebruikers ontdekt nieuwe producten via het platform
De betrokkenheid van gebruikers&rsquo bij merken is 10 keer hoger op Instagram dan op Facebook, en meer dan 80 keer hoger dan op Twitter
 
 
Wanneer je je merk naar Instagram brengt, heb je een opvallend logo nodig. Het is gemakkelijk om verloren te gaan in die zee van tientallen miljoenen merkaccounts, dus je moet je profiel laten opvallen en contact maken met je doelgroep. Er zijn veel strategieën die je kunt gebruiken om verkeer van je beoogde doelgroep op Instagram te krijgen, en een daarvan is het hebben van een geweldig uitziend logo dat perfect samenvat wie je bent als merk. 
 
Instagram-logo
 
 
 
Als je merk nog niet op Instagram zit, maak er dan een prioriteit van om dat te veranderen. Weet je niet precies hoe je dat moet doen? Hier’s alles wat je moet weten over het ontwerpen van het perfecte Instagram-logo en het onder de aandacht brengen van je spullen bij een heel nieuw publiek. 
 
 

Instagram logo's vs. andere logo's

 
 
Het grootste verschil tussen hoe je logo eruitziet op Instagram en hoe het eruitziet op andere platforms is dit: op Instagram is het piepklein. Je profielfoto is slechts 110 bij 110 pixels op Instagram – dus je hebt niet veel ruimte om mee te werken, en je hebt zeker niet de ruimte voor kleine tekst of een ingewikkeld ontwerp dat uit veel kleine onderdelen bestaat. 
 
 
Instagram profiel mock up
 
 
Maar hier’s het voordeel: Instagram is bedoeld voor telefoons. Je kunt het op een tablet gebruiken, maar de overgrote meerderheid van de mensen die Instagram van je merk bekijken, doen dat vanaf hun telefoon. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over het laten werken van je logo met schermen van verschillende grootte – optimaliseer het voor Instagram’s 110 bij 100. 
 
 

Hier’s een paar regels voor het gebruik van je logo op Instagram:

 
 
Je kunt’geen geanimeerde afbeelding als profielfoto hebben. Als je een geanimeerde versie van je logo hebt, kun je die zeker als video posten of deel laten uitmaken van je Instagram-verhaal; maar het kan niet je profielfoto zijn
Op een klein scherm ziet een afbeelding er al snel druk uit. Houd het simpel
Contrast springt in het oog. Wanneer u een kleurenpalet kiest, zorg er dan voor dat de kleuren een duidelijk contrast hebben
Gebruik niet te veel tekst. Tekst is moeilijk te lezen als het op een 110x110 plaats staat. Bewaar de tekst voor uw pagina’s bio
 
 
Je kunt een JPEG- of een PNG-bestand instellen als je Instagram-profielfoto. Wanneer je je logo maakt, sla het dan op in een van deze bestandstypen om ervoor te zorgen dat je het op Instagram kunt gebruiken. 
 
 

Aanpassen vs. Nieuw beginnen

 
 
Als je nog geen logo hebt, zul je het waarschijnlijk makkelijker hebben om er een te maken voor Instagram dan iemand die een logo moet aanpassen waar hij al mee werkt. Als je nieuw begint, begin je met een leeg canvas en heb je de vrijheid om alles te maken om je merk te vertegenwoordigen. 
 
 
Wanneer je een logo ontwerpt voor Instagram, volg dan dezelfde ontwerpprincipes die je zou volgen als je een logo zou ontwerpen voor gebruik op een ander platform. Dit betekent dat je een logo moet maken dat je merk nauwkeurig communiceert via het kleurenpalet, de keuze van het lettertype, de vorm en de beeldspraak. Weet u niet precies hoe u de persona van uw merk kunt communiceren via ontwerpelementen zoals deze? Bekijk een paar van onze eerdere blog posts over het branding van uw logo:
 
 
Gebruik van vormen voor het ontwerpen van logo's: De emoties achter cirkels, vierkanten en meer 
De betekenis van kleuren en hoe ze te gebruiken bij merkontwerp 
30 beste lettertypes om een geweldig logo te ontwerpen 
 
 
In Logogenie’s logomaker, is het maken van een logo vanaf nul eenvoudig. Er zijn een heleboel verschillende lettertypen en afbeeldingen om uit te kiezen, en je kunt zoveel logo's maken als je wilt – gratis – en ze met elkaar vergelijken tot je het perfecte logo voor je merk hebt gevonden. 
 
 

Maar ik heb al een logo

 
 
Als je al een logo hebt, is het gebruik ervan op Instagram misschien zo simpel als het uploaden naar je profiel. Merken met eenvoudige logo's, zoals McDonald’s, kunnen dit gemakkelijk doen. 
 
 
Instagram profiel macdonalds
 
 
Maar als je’een complexer logo hebt, moet je het misschien vereenvoudigen om het op Instagram te laten werken. Bepaal of je je bestaande logo moet aanpassen door het nu naar je profiel te uploaden en er eens naar te kijken. Kun je het geheel duidelijk zien op je telefoonscherm? Kun je alle vormen en letters in het logo zien? En misschien wel het belangrijkste... springt het eruit?
 
Het verkleinen van je logo naar Instagram-formaat kan een uitdaging zijn, en de meest effectieve manier om dit te doen hangt grotendeels af van het type logo dat je hebt.
 
Als je een wordmark-logo hebt, een logo dat alleen de naam van je merk is, is een manier om het kleiner en eenvoudiger te maken voor Instagram: door het te veranderen in een lettermark-logo. Een lettermark-logo is een logo dat bestaat uit de initialen van een merk.
 
Pinterest-logo
 
Een andere manier om een complex logo Instagram-vriendelijk te maken, is door een belangrijk element van het logo te nemen en het als een op zichzelf staande afbeelding te gebruiken. Het meest opvallende kenmerk van het Walt Disney-logo is het unieke lettertype, met name de hoofdletter D in Disney. Toen het Walt Disney-bedrijf een kleinere versie van het logo nodig had om te gebruiken op plaatsen waar een groot logo niet past, maakte het van de D zijn eigen op zichzelf staande logo. De D is zo herkenbaar dat iedereen die hem ziet, meteen weet dat het Disney is. Het spiegelbeeldige C-insigne in het Chanel-logo is even herkenbaar, waardoor het een no-brainer keuze was voor Chanel’s kleine versie logo.
 
Instagram-logo-formaten
 
Als je een badge- of mascottelogo hebt, is het vrij eenvoudig om het te verkleinen naar Instagram-formaat. Als je merkt dat het logo’s niet werken op kleiner formaat, probeer dan een meer gestroomlijnde versie te maken door details weg te laten die niet cruciaal zijn voor je branding, zoals textuurdetails of fijne lijnen. 
 
 

Wat je NIET moet doen als je ontwerpt voor Instagram

 
 
Wanneer je een logo ontwerpt voor Instagram, is het net zo belangrijk om te weten wat je niet moet doen als wat je wel moet doen. 
 
De meeste Instagram design don’t’s zijn gewoon algemene design don’t’s, zoals don’t te veel kleuren gebruiken, don’t zo gedetailleerd maken dat het afleidt en bovenal, don’t generiek zijn. Als het gaat om ontwerpen specifiek voor Instagram, zijn een paar belangrijke punten om in gedachten te houden:
 
 

Verwerk geen tagline in het logo

 
 
We’zeggen niet dat je merk geen tagline zou moeten hebben, maar dat je tagline niet zou moeten staan in de versie van je logo die je op Instagram gebruikt. Waarom?
 
Omdat de ruimte gewoon te klein is om de tekst te laten passen en leesbaar te maken. Zet in plaats daarvan je slogan in je bio-profiel en als je berichten of verhalen maakt waarin je je logo laat zien, zet die er dan in. 
 
 

Vergeet niet uw concurrentie

 
 
Voordat je je logo ontwerpt, kijk je naar de logo's die merken vergelijkbaar met die van jou gebruiken op Instagram. Je wilt niet verloren gaan tussen je vele concurrenten op het platform, en erger nog, je wilt niet dat je publiek aanneemt dat je een ripoff of knockoff bent van een ander merk. Maak een logo dat ’s uniek is voor u, terwijl nauwkeurig het communiceren van uw merk. 
 
 

Gebruik geen kleuren die erg op elkaar lijken

 
 
Uw logo moet veel kijkers &rsquo vangen; ogen en hun aandacht vasthouden. Wanneer u een kleurenpalet voor uw instagram logo kiest, maak er dan een punt van om kleuren te kiezen die veel contrast hebben. Een palet van zwart en wit, oranje en blauw, groen en goud of roze en olijf is veel pakkender dan een palet van roze en beige of rood en oranje.
 
Dat wil niet zeggen dat kleuren uit dezelfde familie niet samen kunnen werken in uw logo, maar als u ervoor kiest om die weg in te slaan, zorg er dan voor dat er genoeg visueel verschil tussen zit zodat ze elkaar niet wegspoelen. 
 
 

Don’t be a careless resizer

 
 
Het liefst maak je je logo op een canvas dat al de juiste grootte heeft voor Instagram. Op die manier hoef je het niet te verkleinen om het in je profielfoto te laten passen. Maar dit is niet altijd haalbaar. 
 
 
Wanneer je een groot afbeeldingsbestand kleiner maakt, kan het vervormd raken’s het een JPEG is. Als uw bestand een PNG is, zou het beter moeten gaan. Zorg er wel voor dat je logo er nog steeds goed uitziet op het kleine Instagram-formaat en zo niet, bewerk het dan tot het wel goed uitziet. Duidelijke slordigheid, zoals een wazig of korrelig logo, laat je merk slordig overkomen en schrikt potentiële volgers af.
 

Ontwerp een logo met de perfecte kleuren voor uzelf

 
Logogenie's logomaker
 
 
Als je geen geld over hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl je in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo ontwerp tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. Je hoeft je penseelstreken of potlood arceringen niet te beheersen — je hoeft niet eens vaste handen te hebben. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche uit het dropdown menu. 
 
 
Wij’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de top industrieën, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme zal dan de top keuzes voor uw branche genereren. 
 
 
 
Kies gewoon de template die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen zoals u wilt, en uw keuzes personaliseren voor: 
 
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema
- Tekst- en afbeeldingsformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 pictogrammen. Een snelle blik leert dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven hebben genoemd, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps, en nog veel meer. 
 
 
 
Met een doe-het-zelf-logo maker als logogenie, kun je in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als je’klaar bent, kun je alle rechten en commerciële licenties voor $24,90 kopen, waarmee je je logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de sjabloon-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginnende ontwerpers, krijg je betere resultaten als je je vooraf wat verdiept in de basisprincipes van grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers.
 

Start met het ontwerpen van je logo
 
 

Bekijk onze andere artikelen