Begin met het ontwerpen van uw logo

Kleurenwiel | Het kleurenwiel gebruiken om de perfecte kleurencombinatie te vinden

Gepubliceerd: 19.05.2022
Dus nu weet je dat je logo een opvallend, on-brand kleurenpalet moet hebben als je wilt dat het aansluit bij je ideale publiek. En in andere artikelen die we’hebben gepubliceerd, hebben we het gehad over wat verschillende kleuren communiceren wanneer ze’worden gebruikt in logo's en hebben we u verschillende manieren laten zien om kleuren in uw logo te combineren om aantrekkelijke visuals te maken. 
 
Maar er komt meer kijken bij het kiezen van een kleurenpalet dat werkt dan alleen de eigenschappen van je merk en de kleuren met elkaar te combineren en het dan voor gezien te houden. Als je dat doet, eindig je misschien met een...twijfelachtig kleurenpalet. Dus hoe kunt u een kleurenpalet voor uw logo maken dat communiceert wie u bent als merk en er aantrekkelijk uitziet voor uw publiek?
 
Basiskleurenwiel
 
Door de wetenschap te begrijpen achter wat bepaalde kleurencombinaties er goed uit laat zien. Net zoals akkoorden, groepen noten met specifieke intervallen tussen hen, klinken aangenaam in onze oren, kleur groeperingen op basis van specifieke posities op het kleurenwiel ziet er aangenaam uit voor onze ogen. En net zoals akkoorden harmonieën worden genoemd, worden visueel aangename groepen kleuren kleurharmonieën genoemd.
 
Kleurenwielcombinaties
 

Inzicht in de kleurencirkel

 
De kleurencirkel is een grafiek die de relaties tussen kleuren weergeeft. Het concept dateert uit 1666, toen Sir Issac Newton het spectrum van zes kleuren identificeerde die hij zag toen hij wit licht door een prisma liet gaan. Later werden de relaties tussen deze kleuren en de psychologische effecten van elke kleur verder bestudeerd en begrepen, waardoor het gebied van de kleurentheorie ontstond. 
 
Kleurentheorie is de verzameling richtlijnen die kunstenaars en ontwerpers gebruiken om kleurkeuzes te maken die specifieke doelen bereiken en tegelijkertijd esthetisch aantrekkelijk zijn voor de kijker. Binnen de kleurentheorie is de kleurencirkel de meest prominente richtlijn; de grafische weergave van alle kleurrelaties. 
 
Op het kleurenwiel worden kleuren – ook bekend als tinten – onderverdeeld in drie hoofdcategorieën:
 

Primaire kleuren

 
Rood, blauw en geel zijn de drie primaire kleuren. Dit zijn de kleuren die niet kunnen worden gemaakt door andere kleuren te mengen. In plaats daarvan worden alle andere kleuren gemaakt door een combinatie van deze kleuren te mengen.
 
Primair kleurenwiel
 

Secundaire kleuren

 
Oranje, groen en paars zijn de drie secundaire kleuren. Dit zijn de kleuren die ontstaan door combinaties van de primaire kleuren te mengen, zoals blauw + geel = groen. 
 
Secundair kleurenwiel
 

Tertiaire kleuren

 
Tertiaire kleuren zijn de kleuren die bestaan tussen primaire en secundaire kleuren. Bijvoorbeeld, oranje-rood is de tint die bestaat tussen oranje en rood. Deze kleuren worden gemaakt door twee aangrenzende kleuren te mengen, zoals geel en groen worden gemengd om geel-groen te maken. De enige manier om een tertiaire kleur te maken is het mengen van een primaire en secundaire kleur die vlak naast elkaar op de kleurencirkel liggen; het is niet mogelijk om geel-blauw of oranje-paars te maken. 
 
Tertiair kleurenwiel
 
Maar dat’is niet alles wat je moet weten over de kleurencirkel. Er zijn ook nuances, tinten en tonen. 
Een tint wordt gemaakt door zwart aan een kleur toe te voegen. Het creëert een donkerdere, rijkere versie van die kleur.
 
Kleurengamma kleurencirkel
 
Een tint is het tegenovergestelde van een schaduw. Het is een lichtere versie van een kleur die wordt gemaakt door de basiskleur te mengen met wit. 
 
Een toon is een uitgebleekte, geneutraliseerde versie van een kleur, die wordt gemaakt door deze te mengen met grijs. Vaak worden tonen gebruikt om een pastel-look te creëren. 
 
Het gebruik van verschillende tinten en tonen in uw logo’s kleurenpalet kan complexiteit toevoegen die u niet zou kunnen krijgen door alleen basistinten te gebruiken. U kunt bijvoorbeeld een kleurenpalet kiezen met een donkere blauwtint, gecontrasteerd met een heldere, bijna neon, oranje tint die er bijzonder helder uitziet in combinatie met uw diepe blauwtint. 
 
Zo nu je alle noten hebt, ben je klaar om muziek te gaan maken? Laten we eens kijken naar verschillende manieren waarop je kleurharmonieën kunt rangschikken om je logo prachtig te laten zingen. 
 

Complementaire combinaties

 
De meest elementaire vorm van kleurenharmonie is complementair. Kies een kleur en kijk dan welke kleur er recht tegenover zit op de kleurencirkel. Die twee zijn complementaire kleuren. Complementaire kleuren zijn kleuren die sterk met elkaar contrasteren, dus wanneer ze samen worden gebruikt in een logo, zijn beide kleuren vet en opvallend. 
 
Complementair kleurenwiel
 
Door complementaire kleuren te kiezen voor je logo houd je je palet eenvoudig, maar eenvoud brengt grenzen met zich mee. Je hebt maar twee kleuren om mee te werken – twee contrasterende, felle kleuren. Voor sommige merken is dat alles wat ze nodig hebben. Anderen moeten drie, vier of zelfs meer kleuren in hun logo's gebruiken om hun publiek het hele verhaal te vertellen. 
 

Triadische trio's

 
Een triadische harmonie is een harmonie die met drie kleuren wordt gecreëerd. Meer specifiek, drie kleuren die op gelijke afstanden van elkaar op de kleurencirkel liggen. 
 
Kleurenwiel van de Tradic
 
Net als een complementair kleurenpalet heeft een triadisch kleurenpalet een hoog contrast en kan het een geweldige manier zijn om een gevarieerd, kleurrijk logo te maken. En omdat er met drie kleuren kan worden gespeeld, in plaats van slechts twee, kun je meer doen met een triadisch palet – zoals een complexer beeld illustreren of meer punten over je merk communiceren. 
 

Tetradische Teams

 
Baseer op de naam, kun je raden wat voor soort harmonieën dit zullen zijn?
 
Ja, het zijn groepen van vier kleuren. Meer specifiek, het zijn groepen van vier kleuren die in een rechthoekige vorm op het kleurenwiel zitten – twee sets van complementaire kleuren met een “buffer” kleur ertussen. Dit is de reden waarom ze ook bekend staan als dubbele complementaire kleurenschema's.
 
Kleurencirkel van traditieteams
 
Je zou kunnen kiezen voor rood en groen en paars en geel. Samen zijn deze vier kleuren pittig. Ze zijn gedurfd, ze hebben beginnende contrasten en wanneer je ze alle vier in een palet hebt, kan het palet er vrij druk uitzien. Het is perfect voor een high-energy, “in your face” soort logo dat’s heeft een veel aan de hand. 
 

Analoge paletten

 
Een analoog kleurenpalet is een palet dat ontstaat door drie kleuren die naast elkaar op het kleurenwiel liggen, te groeperen.
 
Analoog kleurenwiel
 
Dit soort palet geeft een heel ander effect dan de andere soorten die we tot nu toe hebben besproken. Omdat je kleuren gebruikt die nauw verwant zijn, krijg je niet het niveau van contrast dat je krijgt met kleuren van tegenovergestelde kanten van het kleurenwiel. Er is echter nog steeds wat contrast en u kunt ermee spelen door verschillende tinten en schakeringen van de gekozen kleuren uit te proberen. Het eindresultaat is een minder extreem palet dat perfect is voor merken die op zoek zijn naar een subtielere look. 
 
Eén kleur, één palet
 
Een analoog palet lijkt misschien beperkt, maar er is nog een optie die nog beperkter is: een monochroom palet. Zoals de naam al zegt, is een monochroom palet een palet dat slechts één kleur heeft. 
 
Wat per definitie niet echt een kleurenpalet is...toch?
 
Eigenlijk kan het dat wel zijn. Met behulp van wit, zwart en grijs kun je een heel palet maken met slechts één basistint. 
Door slechts één kleur te gebruiken en een palet op te bouwen door het lichter, donkerder of uit te wassen, kun je een complex logo maken met een diepe, samenhangende uitstraling. Dit soort paletten is vaak een goede keuze voor merken die een duidelijke, eenduidige missie hebben en merken die hun logo's eenvoudig willen houden zonder genoegen te nemen met simplistisch. 
 
Maar hoe zit het met de andere kleuren?
 
Zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt, hebben we een paar belangrijke kleuren nog niet genoemd:
 
Zwart
Wit
Bruin
Grijs
 
Zeker, we hadden het over tinten, schakeringen en tonen, maar we hadden het niet over zwart, wit of grijs op zich. En het woord “bruin” is helemaal niet genoemd. 
 
Hier’s de primeur op deze tinten: ze’zijn niet zoals andere kleuren. Zwart en wit hebben geen specifieke golflengte zoals de kleuren op het kleurenwiel hebben, waardoor ze onmogelijk op het kleurenwiel passen. Maar hoewel sommige bronnen zeggen dat ze technisch gezien geen kleuren zijn, vertelt dit niet het hele verhaal.
 
Grijze schaal kleurencirkel
 
Voor ontwerpers zijn zwart, wit en grijs kleuren. Ze passen niet in specifieke kleurharmonieën, maar ze kunnen effectief worden gebruikt in logo's als primaire kleur of als accentkleur. 
 
Ook bruin staat niet op het kleurenwiel. Maar dat betekent niet dat het geen kleur is. Bruin is de kleur die je krijgt als je twee complementaire kleuren mengt. Dus rood + groen = bruin, net als geel + paars en blauw + oranje. 
 
Kleurenwiel bruin
 
En net als zwart, wit en grijs, past bruin niet in een van de gespecificeerde kleurenharmonieën die we hierboven hebben besproken. Maar het kan absoluut een effectieve kleurkeuze zijn voor uw logo, hetzij als uw hoofdkleur of als een van uw accent- of schaduwkeuzes. 
 

Ontwerp een logo met de perfecte kleuren voor uzelf

 
Logogenie's logomaker
 
 
Als je geen geld over hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl je in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo design tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. Je hoeft je penseelstreken of potlood arceringen niet te beheersen — je hoeft niet eens vaste handen te hebben. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche uit het dropdown menu. 
 
 
Wij’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de top industrieën, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme zal dan de top keuzes voor uw branche genereren. 
 
 
 
Kies gewoon de template die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen zoals u wilt, en uw keuzes personaliseren voor: 
 
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema
- Tekst- en afbeeldingsformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 pictogrammen. Een snelle blik leert dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven hebben genoemd, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps, en nog veel meer. 
 
 
 
Met een doe-het-zelf-logo maker als logogenie, kun je in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als je’klaar bent, kun je alle rechten en commerciële licenties voor $24,90 kopen, waarmee je je logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de sjabloon-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginnende ontwerpers, krijg je betere resultaten als je je vooraf wat verdiept in de basisprincipes van grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers.
 

Start met het ontwerpen van je logo

 

Bekijk onze andere artikelen