Begin met het ontwerpen van uw logo

Merken van de wereld | De meest herkenbare logos ter wereld

Gepubliceerd: 17.05.2022

Merken van de wereld

 

De visuele identiteit van een bedrijf kan het breken, maken, of helpen om de top te bereiken. Het logo van een bedrijf of merk is in feite een van de belangrijkste aspecten van hun visuele identiteit. Niet alleen onderscheidt het een merk van het andere, maar het heeft de potentie om de prestaties van het bedrijf te verbeteren, de keuze van de klant te beïnvloeden, loyaliteit te creëren en merkwaarde op te bouwen. Dit zijn allemaal krachtige bewegingen die merken kunnen maken. Als u’aan het beslissen bent over uw eigen merknaam, moet u een proces overwegen genaamd ‘brand name testing’ om ervoor te zorgen dat uw doelgroep resoneert met uw merknaam, bijna net zo veel als ze doen met de logo's hieronder!  

De Internationale Organisatie voor Normalisatie, een internationaal orgaan dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van verschillende nationale normalisatieorganisaties en is opgericht in 1947, bevordert wereldwijde eigendoms-, industriële en commerciële normen. De organisatie ’s protocol voor het schatten van merkwaarde valt op zes belangrijke eisen: transparantie, validiteit, betrouwbaarheid, toereikendheid, objectiviteit en financiële, gedrags-en juridische parameters. Merkwaarde gaat hand in hand met reputatie, die ook helpt bij het dicteren van succes. Het handhaven van een positieve merkreputatie is van cruciaal belang voor het algehele succes van een onderneming. 

Vorig hebben we de aspecten van een logo uitgelegd en uitgelegd waarom authenticiteit zo belangrijk is voor het ontwerpproces. Nu hebben we tien van de meest herkenbare merken ter wereld uitgekozen om in te gaan op de geschiedenis en de evolutie van logo's, op zoek naar antwoorden op de vraag wat hen zo succesvol heeft gemaakt. De ISO zou trots zijn. 

 

Coca-cola

 

Merken van het wereldcoca-cola logo


In de lente van 1886 produceerde apotheker John Stith Pemberton uit Atlanta een siroop die de wereld zou veranderen. De zaken liepen snel genoeg op toen de plaatselijke gemeenschap lovende kritieken gaf. Pemberton’s boekhouder, Frank M Robinson, bedacht de naam Coca-Cola en suggereerde dat de twee C’s goed zouden staan in advertenties. Robinson ontwierp het bedrijfsschrift door te experimenteren met een uitgebreid Spenceriaans schrift, met de bedoeling een dramatische uitstraling te geven aan de naam die hij zojuist had gegeven. 

Het rood-witte kleurenpalet dat we kennen en dat in ons culturele landschap is ingebakken, heeft meer dan alleen traditionele kwaliteiten. Rood verbeeldt macht, opwinding en energie. De kleur zelf zet aan tot impulsaankopen, waarbij studies eerder hebben aangetoond dat pokerspelers met rode fiches meer inzetten dan die met blauwe fiches. Het passionele wit en de vegen cursieve tekst suggereren een tijd uit het verleden, een brandende nostalgie. Het palet komt toevallig overeen met het pak van de Kerstman, die sindsdien een Coca-cola mascotte is geworden, waardoor meer traditie wordt verbonden met het iconische merk. 

Snel door naar het heden, waar Coca-cola de rang inneemt van grootste drankenfabrikant en -distributeur en meer nog, een van de grootste bedrijven ter wereld. 1.9 billion servings Coca-Cola producten worden wereldwijd elke dag verkocht, vergeleken met slechts 25 flesjes in haar eerste jaar. Met haar handelsmerk officieel geregistreerd in 1887, zijn er slechts kleine veranderingen geweest, waardoor Coca-cola een verdienstelijk merk van de wereld is dat samenvalt met stabiliteit en traditie. 

 

Pepsi

 

Merken van de wereld pepsi logo

Vóór Pepsi was er Brad’s Drink. Caleb Bradham, opgericht door een apotheker in North Carolina, bracht dit medicinale hulpmiddel in 1893 tot leven, slechts een paar jaar na Coca-Cola en een paar jaar voor Dr. Pepper op de markt kwam. Vijf jaar later werd Brad’s Drink omgedoopt tot Pepsi-Cola, een naam die is afgeleid van een ander woord voor indigestie, namelijk “dyspepsia”. 

Pepsi is een merk dat de vergelijking heeft getrotseerd van wat een tijdloos en herkenbaar merk maakt: consistentie. In de loop van de eeuw dat Pepsi bestaat, zijn er twaalf belangrijke logoherontwerpen geweest, kleinere producten en smaakvariaties niet meegerekend. Ondanks deze voortdurende veranderingen heeft Pepsi één ding beloofd: tevredenheid. Hun rode, witte en blauwe tinten hebben een schoon en esthetisch aangenaam logo gecreëerd door middel van opzettelijke curven en cirkels. De creatieve directeur van Twitter’s verklaarde dat de overlappende cirkels opriepen tot de potentiële netwerken, interesses en ideeën die gemaakt kunnen worden, verbonden kunnen worden en elkaar kunnen kruisen onder gelijken en vrienden. Het huidige, door de gulden snede goedgekeurde logo is nog steeds herkenbaar, ondanks de voortdurende constante evolutie van het bedrijf. 

 

McDonald’s

 

Merken van de wereld Mcdonald's logo

McDonald’s is het grootste fastfoodbedrijf van Amerika en is in 1940 opgericht als één enkel restaurant. In de loop der tijd zijn de gouden bogen van McDonald’s “M” synoniem geworden voor ons collectieve idee van gemaksvoedsel. Deze bogen zijn zo veel meer geworden, ze symboliseren de fastfoodcultuur en Amerika op een specifieke manier. 

Het merk heeft sinds de oprichting een aantal redesigns ondergaan, maar heeft decennialang vastgehouden aan hetzelfde concept. Die iconische bogen waren gebaseerd op een van de oorspronkelijke restaurantontwerpen die afzonderlijke gouden bogen omvatten, die eruitzagen als een “M”,  over het gebouw. 

 

Nike

 

Merken van de wereld Nike-logo

 

Nike is het meest waardevolle modemerk ter wereld, met zijn swoosh als een van de meest iconische merkidentiteiten die vandaag de dag bestaan. Het logo werd oorspronkelijk in 1971 ontworpen door een leerlinge van Phil Knight, een van de oprichters van Nike. De ontwerpster, Carolyn Davidson, kreeg 35 dollar betaald en Knight zou hebben gezegd: “I don’t love it, but it’ll grow on me.” 

Davidson liet zich inspireren door de Griekse godin van de overwinning, Nike, en baseerde het logo op haar vleugel. De Griekse folklore vertelt dat Godin Nike vele dappere krijgers beïnvloedde om veldslagen te winnen om hun moederland te beschermen. De vleugels van Godin Nike zouden de strijders die naar het slagveld trokken, hebben gemotiveerd en moedig gemaakt. Het was belangrijk voor de ontwerper om zowel de boodschap van beweging over te brengen als zich te onderscheiden van hun rivaal, Adidas. 

Nike’s logo gebruikt de witte ruimte eromheen net zo goed als de curve zelf beweging stimuleert, waarbij je het ontwerp bijna kunt horen en voelen. De eenvoud staat voor snelheid en behendigheid, en zorgt er ook voor dat het er goed uitziet op alle producten van het bedrijf, waardoor het icoon op alle mogelijke manieren wordt uitgedragen. 

 

Adidas

 

Merken van de wereld Adidas-logo

Het merk Adidas, dat is opgericht en zijn hoofdkantoor heeft in Herzogenaurach, Duitsland, staat voor elegantie en duurzaamheid. Het merk is pionier op het gebied van minimalistisch bedrijfslogo's. De drie strepen zijn het symbool bij uitstek geworden voor Adidas. 

Adidas kocht het handelsmerk met de drie strepen van een Fins merk in de jaren 1950’s en de iconografie werd gecreëerd door de oprichter van het bedrijf, Adi Dassler. Dassler gebruikte deze tekens voor het eerst in de schoenen van het merk in 1949, toen hij vooral een symbool wilde creëren dat onmiddellijk herkenbaar was bij atletiekwedstrijden. Hoewel een eenvoudig ontwerp, werd dit zo venijnig geassocieerd met het merk dat Dassler zijn bedrijf zelfs “the three-stripe company noemde.” 

Een beetje achtergrond bij het ontwerp zelf: het is gemakkelijk te herkennen dat de strepen de vorm van een berg hebben. Dit is bedoeld om klanten te inspireren en uit te dagen om zichzelf te pushen om hun volledige potentieel te bereiken. 

 

Google

 

Merken van de wereld Google-logo

Google is synoniem met veel van onze digitale vragen, waaronder het internet (!!). Ze’hebben niet voor niets onze lijst gehaald. De Amerikaanse multinationale technologie-organisatie die gespecialiseerd is in internet-gerelateerde diensten en producten heeft de beste reputatie van alle bedrijven in de VS en is momenteel een van de meest herkende merken ter wereld.  Google had in het begin eigenlijk twee logo's.
In 1996 bestond het Google-logo uit een afbeelding van een hand en de oorspronkelijke naam van het bedrijf (BackRub) in een rood lettertype. Toen ze Google gingen heten, lanceerden ze in 1998 een veel eenvoudiger logo met de tekst "Google!" in een veelkleurige tint. Ruth Kedar was de grafisch ontwerper achter het nu beroemde logo.

"We eindigden met de primaire kleuren, maar in plaats van het patroon in volgorde te laten verlopen, plaatsten we een secundaire kleur op de L, wat het idee terugbracht dat Google'niet de regels volgt."

Er’s veel discussie geweest rond de imperfecties rond het huidige logo, en de Britse ontwerper Will Patterson legt gracieus  uit waarom het Google-logo optisch perfect is ondanks de wiskundige en geometrische imperfectie.

 

Facebook

 

Merken van de wereld Facebook-logo

Facebook is opgericht in 2004 en heeft mensen de kracht gegeven om een gemeenschap op te bouwen en tegelijkertijd de wereld dichterbij gebracht. Wat begon als een kleine en zeer lokale website in de studentenkamer van een student, is inmiddels uitgegroeid tot dé socialemediagigant die we vandaag de dag kennen.  

Toen Facebook begon uit te groeien van een universitaire netwerksite tot een wereldwijd social media-platform, huurden oprichters Mark Zuckerberg en Sean Parker Mike Buzzard van Cuban Council in om een nieuw logo voor het bedrijf te ontwerpen. Het logo dat Buzzard ontwierp is bijna identiek aan het logo dat vandaag de dag met Facebook wordt geassocieerd, aangezien het bedrijf in de loop der jaren slechts kleine wijzigingen heeft doorgevoerd. Het blauwe kleurenschema van het logo werd gekozen omdat Zuckerberg lijdt aan deuteranopia, een vorm van kleurenblindheid. Een kleur die iemand die lijdt aan deuteranopia gemakkelijk kan onderscheiden is blauw.

Het Facebook-logo is simplistisch en rechttoe rechtaan vormgegeven, met een wit lettertype met kleine letters op een rustige, blauwe achtergrond. Hoewel het schema is gekozen vanwege Zuckerberg’s aandoening, is er nog steeds betekenis voor het kleurenschema zelf. Blauw en wit worden al heel lang in combinatie gebruikt om zuiverheid en optimisme te verbeelden, iets waar Facebook als merk naar streefde. 

 

Twitter

 

Merken van de wereld Twitter-logo

“Twitter is de vogel, de vogel is Twitter,” verklaarde Doug Bowman, voormalig creatief directeur van het sociale netwerkbedrijf&rsquo.

Hun handtekening icoon is al lang te onderscheiden van andere platforms, een lange weg afgelegd sinds het begin ook bekend als “twttr”. Twitter’s officiële lancering was op 15 juli 2006, toen de oprichters de hulp inriepen van de Zweedse grafisch ontwerper Linda Gavin om het eerste officiële logo in één dag te ontwikkelen. Het merk bleef hetzelfde tot 2010, toen het evolueerde tot hoe we het vandaag kennen door Martin Grasser’s ogen. Zijn ontwerp, het huidige logo, is gebaseerd op een kolibrie, met de illustratie op basis van vijftien cirkels. Grasser verklaarde dat de cirkels het idee symboliseren dat Twitter informatie democratiseert en iedereen een stem geeft, om een neutraal visueel over te brengen. Twitter’s voormalig creatief directeur noemde de visuele identiteitsverandering de “ ultieme representatie van vrijheid, hoop en grenzeloze mogelijkheden.” Het platform communiceerde hoe vereenvoudiging een teken van succes kan zijn. 

 

Instagram

 

Merken-van-de-wereld Twitter-logo

CEO en medeoprichter Kevin Systrom had geen idee dat Instagram, het sociale platform voor het delen van foto's, zou uitgroeien tot een gigantisch internationaal netwerk. Nadat Facebook het in 2012 had opgekocht, werd Instagram een van de meest actieve sociale mediaplatforms die vandaag de dag bestaan. 

Al hun logo's zijn gebaseerd op de vorm van een instant camera, wat teruggrijpt op de belangrijkste benaming van het netwerk’s om foto's te delen. Het originele Instagram-logo uit 2010 werd ontworpen door Systrom, en was een knock-off van een Polaroid-camera met een regenboogstreep. Nu is het Instagram-logo een minimalistische, zonsondergangkleurige omlijning van de originele Polaroid-camera-afbeelding. De overstap van een duidelijk analoge camera naar de minimalistische digitale illustratie die het nu is, veroorzaakte een oproer in hun bestaande gemeenschap, maar de herkenbaarheid en memorabiliteit blijft bestaan. 

 

Amazon

 

Merken-van-de-wereld Amazon-logo

We sluiten onze lijst met merken van de wereld af met een knaller: Amazon.com, Inc. Het Amerikaanse multinationale technologiebedrijf uit Seattle, Washington is een e-commerce-, cloud computing-, kunstmatige intelligentie- en digitale streamingtechnologiebedrijf, dat nu wordt beschouwd als een van de “Big Four” bedrijven, samen met Google, Apple en Facebook. 

De oprichter van Amazon, Jeff Bezos, huurde Turner Duckworth in om het Amazon-logo te ontwerpen. Aanvankelijk was het logo de letter ‘‘A’’ met de vorm van een rivier erin. In 1997 vervangen door meer gedetailleerde tekst (waaronder‘‘amazon.com'' met de slogan ‘Earth's Biggest Bookstore’). Het logo dat we vandaag kennen met de gele lijn werd in 1998 aangenomen, met de boodschap dat ze alles van “A tot Z” verkopen. 

 

Heeft branding nodig voor uw volgende bedrijf
 

Logogenie's logomaker



Met Logogenie’s derde generatie gratis logomaker kunt u de branche van uw bedrijf’s en het gewenste lettertype opgeven. In drie stappen kunt u uw logo personaliseren met uw bedrijfsnaam en baseline, of slogan. Eerste stap: bedrijfsgegevens invoeren. De industrie keuzes hebben een breed scala, met inbegrip van de bouw, mode, technologie, wellness, voedsel, transport en nog veel meer. Stap twee: kies een logosjabloon. Er zijn er honderden beschikbaar, en na uw keuze kunt u een voorbeeld bekijken en downloaden. Aanpassingen worden gemaakt door middel van onbeperkte wijzigingen. Lay-out, kleurenpalet, lettertypes en symbolen kunnen worden aangepast. Stap drie: een download in hoge resolutie wordt beschikbaar gesteld, en in vele formaten. Het logo ontwerp is compatibel met programma's, zoals Adobe Illustrator en Photoshop. 


Start met het ontwerpen van je logo

 

Bekijk onze andere artikelen