Begin met het ontwerpen van uw logo

Starbucks logo | Een korte logogeschiedenis en wat het zo geweldig maakt!

Gepubliceerd: 11.05.2022


Star bucks logo

 

Van de weinige historische logo-ontwerpen in de moderne tijd heeft Starbucks met recht zijn weg naar de top gemaakt. Het internationale koffiemerk groeide uit van een kleine detailhandelaar tot hoe we het nu kennen. Het Starbucks-logo heeft zijn eigen fascinerende reis gehad, een reis die voorbestemd is om nog steeds te evolueren en te groeien. We duiken in de geschiedenis en het ontwerp van de vele facetten van het Starbucks-logo, waaronder het logo dat we vandaag de dag kennen.
 

Van Starbucks Coffee, Tea, and Spice tot Starbucks: een korte geschiedenis
 

Oprichters Starbucks-koffie, -thee en -specerijen
Oprichters Zev Siegl, Jerry Baldwin en Gordon Bowker in Seattle, WA op februari 1979 Courtesy MOHAI 


Drie koffieliefhebbers, Jerry Baldwin, Zev Siegl en Gordon Bowker, kwamen samen om een iconisch hoofdstuk in de koffiehuisgeschiedenis te creëren met hun nederige lokale koffiebonenverkoper: Starbucks Coffee, Tea, and Spice. Opgericht in Seattle, Washington in de buurt van de beroemde Pike Place markt in het voorjaar van 1971, was hun oorspronkelijke idee om een opbeurende ruimte te creëren, een bufferzone, waar mensen konden genieten van een kopje koffie. In 1971 kozen de meeste koffiedrinkers voor goedkope koffie van lage kwaliteit, vaak uit een blikje geschept. Baldwin, Siegl en Bowker hielpen veranderen wat dat kopje koffie kon zijn, en brachten daarmee onvermijdelijk een revolutie teweeg in de koffiewereld zoals wij die kennen.
 

Starbucks Coffee, Tea, and Spic had een concurrent die het bedrijfje consequent in de gaten hield. Totdat in 1987 de twee overgebleven eigenaren besloten te verkopen en Howard Schultz onder leiding van een groep investeerders tot de koop overging. Ze veranderden de naam in Starbucks Coffee, en gaven nieuwe klanten voorrang met een gepolijste, zakelijke en vriendelijkere uitstraling. Vanaf het moment van aankoop groeide Starbucks exponentieel in het land en vervolgens over de hele wereld. Het bedrijf breidde uit tot 30 winkels in 1990 en 53 in 1992. Schultz werd een bekende progressieve bedrijfsleider, die pleitte voor hogere minimumlonen en gezondheidszorg, en een fair trade-beleid bevorderde. Met Starbucks als alom erkende naam en 's werelds grootste koffiehuisketen, vertelt de aanzienlijke groei ons dat we nog wel wat kunnen leren van de wereldwijde koffiegigant. 

 

De evolutie van het Starbucks-logo 

 

In 1971 toonde Starbucks Coffee, Tea, and Spice een mythische zeemeermin met twee staarten binnen een cirkelvormige ring in een koffiebruin kleurenpalet. Van bruin wordt gedacht dat het de eetlust stimuleert en het wordt vaak geassocieerd met natuur, opvoeding en stabiliteit. De naam van de koffieshop’s draaide rond het logo en omsloot de provocerende details van de afbeelding. Het bovenlichaam van de zeemeermin of sirene was volledig ontbloot, met zelfs een volledig zichtbare navel. De sirene is afgeleid van een 16e-eeuwse Noorse houtsnede van, je raadt het al: een zeemeermin met twee staarten. 

Starbucks logo in
Het logo van Starbucks Coffee, Tea, and Spice in 1971


Terry Heckler was de eerste ontwerper en oorspronkelijke schetstekenaar die een bijdrage leverde aan het logo van Starbucks na de overname van het nieuwe Starbucks Coffee in 1987. Heckler onderzocht en herinterpreteerde de bestaande maritieme visuals, verder puttend uit de geografische context van het bedrijf’s Seattle en zijn haven. Meer metaforisch hield de ontwerper van de sirene als personificatie van een verleidelijk karakter bedoeld om klanten naar Starbucks te lokken vanwege hun liefde voor koffie. De kleuren van het logo’s verschoven van bruin naar een gelei groen om een frisse start, groei en voorspoed te benadrukken. Starbucks Coffee kreeg ook een woordmerk met twee sterren aan weerszijden, waarbij de sterren een nieuwe manier vormden om het logo met de bedrijfsnaam te verbinden. Deze eenvoudige geheugensteun stroomlijnde hun groeiende merkidentiteit. 

 

Starbucks logo in
Het logo van Starbucks Coffee in 1987


“Om de samensmelting van de twee bedrijven [Il Giornale en Starbucks] en twee culturen te symboliseren, kwam Terry [Heckler] met een ontwerp dat de twee logo's samenvoegde. We behielden de Starbucks sirene met haar sterrenkroon, maar maakten haar meer eigentijds. We hebben het traditionele bruin laten vallen en de kleur van het [Starbucks]logo’veranderd in het meer bevestigende groen van Il Giornarle&rsquo.” -
excerpt uit Howard Schultz’s boek “Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time” 

In 1992 vond er een nieuwe evolutie plaats in het logo van Starbucks: de buitenste zwarte strook werd groen om puur “de menselijke geest te inspireren en te voeden”. Binnen het groen-witte palet werd de iconische sirene de belangrijkste focus. Ze werd bijgewerkt, bijgesneden en verplaatst om alleen de navel en daarboven te tonen, waardoor een veel meer gedefinieerde en schonere esthetiek ontstond. Deze versie wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als een secundair logo.

Starbucks logo in
Het logo van Starbucks Coffee in 1992


Een (waarschijnlijk) mislukte poging tot rebranding bestond uit een reimaginatie van het klassieke ontwerp uit 1971 voor het Starbucks-logo in 2008, waarbij stukjes van het groene kleurenpalet werden teruggeplaatst voor een gedurfder zwart en het volledige lichaam van de Sirene’s weer zichtbaar werd gemaakt. 

Starbucks logo in
Het logo van Starbucks Coffee in 2008


Het vieren van het 40-jarig jubileum vraagt om drastische veranderingen, en het interne ontwerpteam ging in 2011 voor een herontwerp in zee met het in New York gevestigde wereldwijde creatieve adviesbureau Lippincott. Het team begon zijn proces met het bepalen van de kernwaarden en het herevalueren van de huidige logo's door de top 50 van detailhandelaren over de hele wereld te onderzoeken.

“Als team hadden we zoiets van, ‘Er is hier iets dat niet werkt, wat is het? 'Het was zoiets van, ‘Oh, we moeten een stapje terug doen en wat van die menselijkheid erin terugbrengen. De imperfectie was belangrijk om haar echt succesvol te maken als een merk.” - Connie Birdsall, Global Creative Director 

Hieruit kozen ze de in groen badende paletten en testten het succes van de logo's tegen elkaar uit om de meest dynamische kwaliteiten te vinden. Het werd uiteindelijk beslist. Minimalisme en doelgerichtheid wonnen. De Starbucks naam werd verwijderd, en de Sirene werd naar de voorgrond gehaald. Lippincott deelde mee dat hun visuele benaderingen zich richtten op het communiceren van nieuwe positionering en karaktereigenschappen voor het Starbucks-logo. Elke aanpak was holistisch; het omvatte richtlijnen voor het gebruik van het logo, patronen, grafieken, typografie, illustraties, beeldmateriaal, kleuren, vorm, materialen, lay-out en taal. Het was allemaal doordacht. Uiteindelijk werd deze design revolutie gekenmerkt door de bevrijding van de Sirene.

Starbucks logo in
Het Starbucks logo in 2011
 

“[The Siren is] definitely about coffee but it’s about a lot more than coffee. Het gaat over goed zijn voor mensen, goed zijn voor de wereld. Dat is zeker iets wat we doen in de manier waarop we onze koffie inkopen en boeren helpen, de manier waarop we onze klanten behandelen en de manier waarop we onze partners behandelen. Ik denk dat het gaat om goede burgers van de planeet te zijn en op die manier voor elkaar te zorgen en op te komen voor waar we in geloven.” - Steve Murray, creative director in de Starbucks Global Creative Studio

Omdat de Sirene nu centraal stond, moesten er aanpassingen worden gedaan. De ogen, het haar, de neus en de plaatsing van het gezicht werden allemaal radicaal veranderd. Bredere lijnen, een aanzienlijk groter gezicht, en een asymmetrische positie (met een lichte schaduw naar rechts om een maskereffect te minimaliseren): dit liet design experts en zelfs Starbucks fans achter met harde kritiek. De oprichters legden de asymmetrische uitvoering uit als een manier om de Sirene er realistischer en benaderbaarder uit te laten zien. Het team gebruikte een klein panel van klanten om de verschillende versies te testen en zo een beter idee te krijgen van hoe het in de wereld zou werken. Negen jaar later is Starbucks nog steeds tekstloos en heeft het team vertrouwen in de herkenbaarheid van hun Sirene, wiens vloeiende lokken natuurlijke en gezonde goedheid uitstralen. Met deze simplistische benadering wil Starbucks mensen wereldwijd aanspreken en met hen in contact komen.

“Starbucks wilde dat het nieuwe logo en visuele identiteitssysteem evenveel zouden zeggen over de toekomst als over het verleden. Naast het [Starbucks]-logo wilden ze een programma dat hen de vrijheid en flexibiliteit bood om nieuwe product-, regio- en ervaringsmogelijkheden te verkennen, terwijl ze in de pas bleven lopen met hun huidige en toekomstige klanten.” 

“Deze nieuwe evolutie van het Starbucks-logo … omarmt en respecteert ons erfgoed en evolueert ons tegelijkertijd naar een punt waarop we het’meer geschikt vinden voor de toekomst. De nieuwe interpretatie van het logo … geeft ons de vrijheid en flexibiliteit om verder te denken dan koffie, maar vergis je niet … we blijven 's werelds grootste leverancier van koffie van de hoogste kwaliteit.”

Starbucks logo branding
Het merk van Starbucks in een nieuw jasje


Het succes van Starbucks design

 

Er zijn veel opvallende, succesvolle elementen geweest in de vele versies van het Starbucks-logo. De Sirene is zo'n herkenbaar beeld van het merk geworden, omdat het ontwerp van het Starbucks-logo zo simplistisch en rustgevend is. De manier waarop Starbucks al vroeg visuele branding in hun bedrijfsidentiteit verwerkte, leidde direct tot hun immense bereik en invloed. Vergeet niet, het hebben van een goed merk  it's everything, you've ook om uw product op de markt op de juiste manier. Increasily.com is een goede maketing bureau dat u zou willen een kijkje nemen op voor uw digitale marketing needs.

“Naarmate we ons verder ontwikkelen om tegemoet te komen aan prachtig diverse klanten over de hele wereld, is ons merk ook geëvolueerd. Hier introduceren we een fris nieuw ontwerpsysteem dat de kernelementen van ons merk handhaaft en tegelijkertijd de ervaring van onze klanten’ centraal houdt in de creatieve expressie.” - Starbucks 

Natuurlijke vormen, vooral de cirkel, voelen oneindig aan zonder duidelijk begin of einde. Dit voegt een sterk element van vrijheid toe. Er was altijd ruimte voor evolutie, en de ontwerpers hadden al vroeg een wereldwijde impact voor ogen. Ze wilden dat Starbucks contact zou maken met elke hoek van de wereld. 

“De bekers van Starbucks zijn een deel van de culturele achtergrond geworden, een onbewuste herinnering aan het bestaan van het merk. Het is een uiterst krachtig stukje verpakking” - Can Akdeniz, management consultant en zakelijk spreker 

De door de jaren heen gekozen kleurenpaletten zijn altijd geïnspireerd door natuurlijke tinten, die aansluiten bij de doelstellingen van het bedrijf om contact te maken met anderen en een algehele goede gezondheid. Het behouden van consistentie binnen de bedrijfswaarden en visuele representaties daarvan leidt tot klantenloyaliteit en vertrouwen. 

Dat gezegd hebbende, onopvallende lettertypen, slechte kleurkeuze, onevenwichtige elementen hebben allemaal een negatieve invloed op de manier waarop iedereen uw bedrijf kan en zal zien. We gaan hier dieper in op een paar ineffectieve voorbeelden van logo ontwerp. 

Nu je’bent geinspireerd door de ongelooflijke ontwerp reis die Starbucks heeft gehad, is het’s tijd om je eigen ontzagwekkende logo te maken met behulp van Logogenie’s gratis logo maker!

Logogenie-logo
Met Logogenie’s gratis logo maker kunt u de branche waarin uw bedrijf’s actief zijn en het gewenste lettertype opgeven. U kunt uw logo personaliseren door het opnemen van uw bedrijfsnaam en baseline, of slogan. Uw logo kan ook worden aangepast aan de kledinglabels. Logo ontwerp wordt gemakkelijk gemaakt door duidelijke tabbladen aan de linkerkant, met opties om verder te ontwerpen door middel van pictogrammen, details en symbolen, kleurenpaletten, en plaatsing. Logogenie’s makkelijk te gebruiken “undo” en “redo” opties aan de linkerkant maken het mogelijk om uitgebreid te experimenteren. 

Aan de rechterkant bevindt zich het handige gereedschap “recenter” om alles uitgelijnd te houden als u dat wilt. Naast de “recenter” tool, vindt u de “help” optie, waar alle tutorial video's gemakkelijk toegankelijk zijn om te helpen met vragen die kunnen opkomen tijdens het ontwerpproces. Onder de video's, is er een snelle inleiding over hoe Logogenie’s ontwerptools te gebruiken. De video's leggen ook uit hoe tekst aan te passen, het juiste gebruik van kleuren en kleurverlopen toe te passen, en tips over het toevoegen van speciale details aan uw logo ontwerp. 

 

Start met het ontwerpen van je logo

 

Bekijk onze andere artikelen