Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste bouwlogo's en hoe je je eigen logo maakt

Gepubliceerd: 22.06.2020
Je zou kunnen denken dat alle bouwlogo's streven naar gruizigheid en hardheid, maar de waarheid is dat ze net zo stijlvol en modern zijn als in elke andere bedrijfstak. In feite gebruiken bouwbedrijven enkele van de meest creatieve en visueel indrukwekkende logo's van alle sectoren. Immers, als iemand weet hoe vormen het beste bij elkaar passen, zijn zij het wel. 
 
Maar de grootste bouwbedrijven ter wereld hoeven zich geen zorgen te maken over het gebruik van hun logo voor klantenwerving — in hun positie wijzen ze waarschijnlijk eerder werk af dan dat ze op zoek gaan naar meer. Het zijn de kleinere, lokale bouwgroepen die briljante logo's het meest nodig hebben. Een krachtig logo communiceert veel aan mensen die langs een bouwplaats lopen, en kan hen zelfs inspireren om u te bellen de volgende keer dat ze renovaties of meer nodig hebben. 
 
Dus we verzamelden 10 van de beste bouwlogo's die we konden vinden, ongeacht hoe groot of klein het bedrijf is. We analyseren wat ze doen dat werkt, en geven vervolgens enkele deskundige tips om zelf een bouwlogo te ontwerpen. Aan het eind geven we zelfs aan hoe en waar je zelf professionele logo's kunt maken — zonder professionele prijzen met een free logo creator.
 

Pyramidebouwers
 

Pyramide Bouwers logo

 
 
 
Pyramid Builders vertoont enkele van de meest voorkomende, en effectieve, thema's die we zien in bouwlogo's. Om te beginnen is de driehoek een populaire vorm in bouwlogo's om twee redenen: ten eerste symboliseert hij voorspoed en succes (indien naar boven gericht), en ten tweede vertegenwoordigt hij structurele stabiliteit, een grote stimulans voor bouwmerken. Verticale lijnen, zoals de lijn die de driehoek in tweeën deelt, komen ook vaak voor, evenals afbeeldingen van gebouwen zoals die in de driehoek — we leggen hieronder uit waarom.  
 
Een van de grootste voordelen van dit logo is dat het niet alleen gebruik maakt van effectieve bouwtrends, maar ook de merknaam perfect weergeeft. De driehoek dient een dubbel doel: autoriteit tonen en een piramide voorstellen, terwijl de keuze van goud als merkkleur de band met de oude piramides van zijn naamgever versterkt. Bedrijven zouden altijd moeten zoeken naar manieren om hun naam visueel weer te geven, want dat helpt enorm bij de merkherkenning. 
 
 

Structure Innovation LTD

 

Structure Innovation logo

 
 
 
Structure Innovation LTD laat zien hoe modern bouwlogo's kunnen zijn. Het gebruik van kleuren toont een geavanceerd begrip van artistieke principes, terwijl de dikke, verticale blokken nog steeds de kracht en stabiliteit aanduiden die mensen zoeken in een bouwbedrijf. Die verticale blokken lijken ook op gebouwen, om de kijkers aan te geven in welke industrie ze zitten. 
 
Blauw is een heel slimme keuze, vooral omdat het in meerdere tinten en schakeringen kan worden onderverdeeld. In de kleurenleer staat blauw voor vertrouwen en bekwaamheid, maar lichtblauw weerspiegelt meer de vertrouwenskwaliteiten terwijl donkerblauw meer de bekwaamheidskwaliteiten vertegenwoordigt. Door meerdere tinten te gebruiken, krijgt Structure Innovation het beste van beide werelden. 
 
 
 

Toekomstige bouwers

 

Future Builders logo

 
 
Een ander bouwlogo in de moderne stijl, Future Builders kiest voor een meer abstracte beeldtaal. Het gebruik van verschillende blokachtige vormen, gerangschikt op een manier die’s esthetisch aangenaam is, geeft de essentie van de bouw weer. Merk op dat de vormen allemaal hoekig zijn met scherpe punten, die een standvastigheid en kracht belichamen die past bij de industrie. 
 
Gelukkig hebben ze het woord “construction” in hun logotekst opgenomen, zodat mensen weten wat ze doen. Als je abstracte beelden gaat gebruiken voor welke industrie dan ook, zorg er dan voor dat mensen kunnen zien wat voor werk je doet, zelfs als je het moet spellen met extra tekst.
 
 

Pulsconstructie

 

Pulse Construction logo

 
Als u’s onze andere logogidsen hebt gelezen, weet u’s dat visuele woordspelingen ideaal zijn voor merkherkenning — de kijker moet nadenken over uw logo, wat hen helpt u later te herinneren. Niet alleen gebruikt Pulse Construction een visuele woordspeling voor hun logo, het symboliseert ook perfect hun merknaam. Je had hun bedrijfsnaam waarschijnlijk al kunnen raden aan de hand van de afbeelding.
 
Meer nog, de afbeelding van gebouwen, of liever, een stads skyline vol gebouwen, is de perfecte cue voor de bouwindustrie. Zoals je kunt zien, zijn gebouwen afgebeeld in bijna alle logo's op deze lijst. 
 
 

Top Pros Bouw

 

Top Pros Bouwlogo

 
 
Na gebouwen is handgereedschap de meest voorkomende beeldtaal voor bouwlogo's. Top Pros Construction verwerkt beide in hun logo en zorgt ervoor dat niemand eraan twijfelt in welke industrie ze werken. Het detail van zowel de ramen als de hamer is perfect — genoeg om het ontwerp visueel interessant te houden, maar niet teveel om af te leiden. 
 
Het samenvoegen van de letters van de merknaam met de eigenlijke afbeelding is een geweldige techniek voor logo's, omdat het helpt het “hele plaatje te verenigen.” Het laat het oog heen en weer gaan tussen de afbeelding en de woorden, waardoor hun associaties met elkaar worden versterkt. 
 
 

Stealth Constructie

 

Stealth Construction logo

 
 
 
Hoewel Stealth Construction geen beelden van gebouwen gebruikt, verraden andere technieken hun industrie. Het gebruik van isometrische blokken is de eerste aanwijzing — merk op dat ze recht en stijf zijn, net als in het logo van Future Builders, om kracht en stabiliteit te tonen. 
 
Doordat de blokkerige vormen het logo binden aan de bouwindustrie, hebben ze de vrijheid om meer te experimenteren met andere ontwerpkeuzes. De vorm van het logo is gemodelleerd naar een stealth-bommenwerper, die hun naam vertegenwoordigt om de merkherkenning te verbeteren, maar die vorm is ook een andere driehoek om welvaart te tonen. Meer subtiel zijn de toppen van het blok onzichtbaar, nog een visuele woordspeling om connotaties met “stealth.” 
 
 

ILM Architecture & Design

 

ILM Architecture & Design logo

 
 
 
Een ander ultramodern bouwlogo, ILM Architecture & Design leunt meer aan bij het abstracte kamp, maar bevat niettemin nog steeds bouwbeelden. Net als Future Builders, spellen ze wat ze doen in het geval het logo beeld niet direct duidelijk is.
 
Het verfijnde ontwerp suggereert dat het bedrijf gespecialiseerd is in duurdere producten, een les voor alle doe-het-zelf logo ontwerpers dat de stilistische keuzes die je maakt invloed hebben op het soort klanten dat je aantrekt. 
 
 

Rambouw &; Diensten

 

Ram Construction & Service logo

 
 
Simpel en stijlvol, het logo voor Ram Construction & Services heeft alle juiste onderdelen op de juiste plaats. De minimalistische gebouwen zijn niet meer dan rechte lijnen, maar de manier waarop ze zijn georkestreerd maakt duidelijk wat ze moeten voorstellen. Bovendien benadrukt de lange verticale lijn in het midden de betekenis van autoriteit en macht. 
 
Zie hoe ze twee verschillende kleuren gebruiken om het logo visueel interessant te houden. Als ze slechts één kleur hadden gebruikt, zou het logo er niet alleen minder interessant uitzien, maar zou het ook moeilijker te onderscheiden zijn dat die abstracte lijnen gebouwen zijn. 
 
 

THI Bouwers

 

THI Bouwers logo

 
 
Als modern en artistiek niet bij je merk past, wees dan niet bang om voor traditioneel te gaan. Het logo van Thi Builders is niet veel meer dan hun naam, maar dat “little more” doet veel. Door het minimalisme beelden ze een huis af met slechts een enkele lijn, maar dat beeld is genoeg om mensen te laten zien dat ze’een bouwbedrijf zijn — niet te vergeten dat het pijlvormige dak dezelfde kracht en autoriteit connotaties heeft als een naar boven gerichte driehoek. 
 
Bij het gebruik van minimalisme is het belangrijk om de basisprincipes van grafisch ontwerp te beheersen, anders komt je logo saai over. Door een gedurfd rood te gebruiken als aanvulling op het zwart, is de huisstijl het eerste wat opvalt en het meest aangrijpende beeld. Het gebruik van negatieve ruimte om een “schoorsteen” uit te snijden voegt ook een dynamische flair toe. Merk op hoe “Thi” een gedurfdere typografie heeft en gepaard gaat met het rode dak, waardoor het opvalt als het belangrijkste deel van de naam. 
 
 

Draco

 

Draco logo

 
 
Tot slot eindigen we met het logo van Draco’s, dat enkele algemene logotrends laat zien. Uw logo omkaderen is een goede manier om de elementen te verenigen en de aandacht op het centrale aandachtspunt te houden (in dit geval de bedrijfsnaam), en het gebruik van een rechthoekig kader met rechte randen laat uw merk zowel serieus als bekwaam overkomen. 
 
Om het logo niet saai te maken, speelt de ontwerper met de visuals op de letters. Dit helpt bij de merkherkenning, maar kan ook gebruikt worden om verdere punten te communiceren. Onze enige klacht over dit logo is dat het nooit duidelijk maakt in welke industrie het zit; zonder symbolische beelden of extra tekst zou de Draco Group heel goed een advocatenkantoor kunnen zijn.
 
 

3 deskundige tips voor het ontwerpen van bouwlogo's

 
 
Wat kunt u meenemen van de 10 beste bouwlogo's om u te helpen uw eigen logo te ontwerpen? Hier zijn onze top 3 tips voor het ontwerpen van een bouwlogo zodat de jouwe niet te onderscheiden is van professioneel ontworpen logo's. 
 
 

Vierkanten en driehoeken

 
 
Recht op de neus, structureel gezonde vormen werken het beste voor bouwlogo's omdat ze stabiliteit en standvastigheid vertegenwoordigen, essentiële eigenschappen voor een bouwbedrijf. Daarom zijn rechthoekige blokken en naar boven gerichte driehoeken zo gebruikelijk in hun logo's. Niet alleen suggereren ze goed gemaakte gebouwen, maar deze vormen hebben ook connotaties van kracht, macht en competentie — dus mensen zullen uw bouwbedrijf associëren met veilige gebouwen. 
 
Dat’is ook de reden waarom je zelden cirkels en curves ziet in bouwlogo's. Curven zijn speels en leuk, ideaal voor casual merken, maar voor bouwbedrijven verkiezen mensen competentie en vaardigheid boven “fun.” 
 
 

Verticale lijnen

 
 
Verticale lijnen geven het gevoel naar de top te stijgen — de ogen bewegen op en neer als ze ze zien, wat succes suggereert, zoals groei in een grafiek. Hoewel verticale lijnen voorkomen in logo's van elke industrie, passen ze perfect bij de bouw.
 
Eerst passen de emotionele associaties van verticale lijnen — macht, succes, voorspoed — bij de bouw als een handschoen. Ten tweede, met alle bouwbeelden is het makkelijk om verticale lijnen organisch in je logo te verwerken. Verticale lijnen en bouwlogo's gaan zo goed samen, dat het geen wonder is dat bijna iedereen ze gebruikt. 
 
 

Imagerie van huizen en gebouwen

 
 
Een snelle blik hierboven vertelt u hoe populair afbeeldingen van huizen en gebouwen zijn in bouwlogo's. Dat is niet zozeer een “trend” als wel een best practice — beelden van huizen en gebouwen zijn de snelste en meest efficiënte manier om te communiceren dat je een bouwbedrijf bent. Zoveel bouwbedrijven gebruiken huizen en gebouwen in hun logo's, het is bijna als een code. 
 
Natuurlijk is er iets voor te zeggen om op te vallen. Maar in plaats van het huis/gebouw-beeldmateriaal te mijden, is het slimmer om het te gebruiken op een manier die nog nooit eerder is gedaan. Door een originele of artistieke afbeelding van een huis, gebouw of skyline te gebruiken, neemt uw merk effectief afstand van de kudde, maar hebt u nog steeds alle visuele aanwijzingen voor directe, woordeloze communicatie. 
 
 

Hoe maak je een bouwlogo?
 
 
Nu u een idee hebt van wat er bij een effectief bouwlogo komt kijken, is de vraag: hoe maakt u er een? In wezen heeft u twee mogelijkheden: iemand inhuren om het voor u te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken.
Een ontwerper inhuren
 
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer u een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koopt u zowel hun expertise als hun tijd. 
 
Het probleem is dat geen enkele geschoolde ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers rekenen honderden of zelfs duizenden dollars voor logo ontwerp. 
 
Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloven, en er zijn tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze werden opgelicht. De industriestandaard voor een logo ontwerp is rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk om achterdochtig te zijn. 
 
Meer nog, zelfs als je het geld ervoor hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief vakgebied, dus er zijn talloze artistieke stijlen waaruit u kunt kiezen. U moet er zeker van zijn dat u een ontwerper vindt die zowel uw visie begrijpt als deze tot leven kan brengen, maar dat kan tijd kosten. 
 
 

Ontwerp zelf een logo

Logogenie's logo maker

 
 
Als je geen geld in je budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl u in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo-ontwerp tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk draait het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. 
 
 
We’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw industrie. 
 
 
 
Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen zoals u wilt, en uw keuzes personaliseren voor: 
 
- Main images
- Bedrijfsnaam en slogan
- Font en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en beeldformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 
 
 
 
Met een DIY logo maker zoals logogenie, kunt u een professioneel logo maken in slechts enkele minuten. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de template-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je vooraf wat basiskennis opdoet over grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 
 
 
 

Bekijk onze andere artikelen

x