Begin met het ontwerpen van uw logo

Hoe ontwerp je een briefhoofd dat je merk perfect weergeeft?

Gepubliceerd: 31.01.2021

Hoe meer plaatsen mensen uw merk zien, hoe groter de kans dat ze zich u herinneren. En hoe beter ze je onthouden, hoe groter de kans dat ze blijven interageren met je merk en je diensten kopen. Kortom, merkzichtbaarheid is positief gekoppeld aan merkbetrokkenheid en verkoop. 

Daarom doet u zoveel moeite om het perfecte logo te ontwerpen, toch? En in het creëren van een website en social media profielen die precies goed zijn voor uw merk? Dit zijn plaatsen waar mensen uw merk zien, maar het zijn niet de enige plaatsen waar mensen uw merk zien. Elke keer dat een klant een factuur van u ontvangt, is dat een kans om hen uw merk te laten zien met een aangepaste factuursjabloon. Als u tastbare goederen verkoopt of verzendt, zijn de dozen, tassen en zelfs de binnenverpakkingen die u gebruikt een uitstekende plek om extra branding in de transactie te verwerken. En elk document, brief of andere gedrukte communicatie die u verstuurt kan hetzelfde doel bereiken—duidelijke branding—wanneer u het verstuurt op een vel papier met een aangepast briefhoofd. 

Hoewel het soms voelt alsof we’in een volledig digitale wereld leven, is papieren communicatie niet dood. het'is net als wanneer je aantekeningen maakt. Sommige mensen gebruiken liever online methoden. Anderen gebruiken nog steeds de goede manier met een aangepast notitieblok met uw bedrijfslogo dat u daadwerkelijk kunt zien en voelen. Hoewel de tijden veranderen, it’s hoogst onwaarschijnlijk dat er nooit een behoefte zal zijn voor gedrukte communicatie in een of andere vorm. Dus, als u uw unieke merk wilt inbouwen in elke brief die u verstuurt, doe het dan met een op maat gemaakt briefhoofd. 

Het toevoegen van aangepaste briefhoofden aan uw merkidentiteit is een eenvoudige, goedkope manier om uw merk echt op te bouwen. Met Logogenie kunt u een briefhoofd ontwerpen met dezelfde eenvoudige klik-en-drop interface die u gebruikte om uw logo te creëren. Wij’hebben heel veel lettertypes en afbeeldingen om uit te kiezen, dus de enige beperking voor uw briefhoofdsjabloon is uw verbeelding. En hier’s het beste deel: zodra u het ontwerpt, bent u’klaar! Wij zorgen voor het drukken en leveren, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over het vinden van de juiste drukkerij en het afhandelen van de logistiek. Want dat is waar het ons om gaat: alle technische zaken afhandelen zodat u zich kunt concentreren op het ontwerp.


Wat is een briefhoofd?

 

U weet waarschijnlijk al wat een briefhoofd is, maar voor het geval u niet 100% zeker bent, hier is het: een briefhoofd is het kopje bovenaan een vel papier met informatie over de afzender, zoals naam, adres en telefoonnummer. Zie het als de kop- of voettekst op een webpagina: het is een boekensteun die absoluut duidelijk maakt wie het document heeft geschreven en verzonden.

Fedex logo-ontwerp


Een briefhoofd doet echter meer dan contactgegevens vermelden. Het communiceert de afzender’s merk door het tonen van hun merkkleuren, hun logo en eventuele aanvullende ontwerpen die laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan. 


Omdat we documenten van boven naar beneden en van links naar rechts lezen, is het briefhoofd vaak het eerste wat we zien als we een brief of een ander stuk gedrukte communicatie lezen. Het briefhoofd bereidt ons voor op de inhoud door een snelle introductie. 


Het ontwerp van uw briefhoofd kiezen


Het maken van gepersonaliseerde briefhoofden is eigenlijk vergelijkbaar met het maken van gepersonaliseerde logo's. In beide gevallen moet u eerst uw merk duidelijk definiëren. Definieer het door vragen te beantwoorden als:

Wie bent u?
Wat voor product of dienst biedt u aan?  
Waar past u in uw markt, qua prijs?
Wie is uw doelgroep?
Wat onderscheidt u van uw concurrenten?  

Als je eenmaal antwoord hebt op deze vragen, heb je een basis merkpersoonlijkheid. De volgende stap bij het ontwerpen van uw briefhoofd (en uw logo, en uw websiteontwerp, en zelfs de uniformen die uw personeel draagt) is uit te zoeken hoe u deze persona visueel kunt communiceren door middel van ontwerpkeuzes zoals uw kleurenpalet, fontkeuze en de vormen in uw logo en branding. We’hebben deze onderwerpen al eerder uitgebreid behandeld, dus als u’er niet bekend mee bent, neem dan nu de tijd om meer te leren over visual branding.
 

Fedex logo design


Als u al een aangepast logo en/of andere merkactiva hebt ontworpen, hebt u al een visuele identiteit om mee te werken in uw aangepaste briefhoofdsjabloon. Maak gebruik van deze kleuren, lettertypes en de algehele look en feel van de ontwerpen om een briefhoofd te ontwikkelen dat zich thuis voelt naast uw andere merkactiva. 


Maar misschien kunt u uw logo of een ander aspect van uw ontwerp niet rechtstreeks nemen en het perfect op papier reproduceren. Waarom? Omdat als uw logo en/of andere merkactiva zijn gemaakt om op een scherm te worden gezien, ze misschien niet gemakkelijk naar papier kunnen worden vertaald. Er zijn een paar redenen waarom dit kan gebeuren: 


Het logo-ontwerp is te ingewikkeld om nog te werken wanneer u het verkleint 


Met een briefhoofd heb je meestal te maken met papier van standaardformaat (A4). Dus een groot, ingewikkeld logo dat er geweldig uitziet in de header van uw website of dat een grote, prominente plaats inneemt op uw verkooppagina, werkt misschien niet in drukwerk. 
Gelukkig is daar een oplossing voor. U kunt een vereenvoudigde versie van het logo maken, speciaal bedoeld voor drukwerk. Veel merken hebben meerdere versies van hun logo, elk bedoeld voor een specifiek soort communicatie. Bekijk enkele voorbeelden: 

 

Fedex logo-ontwerp


Als je een briefhoofd op maat ontwerpt, houd dan rekening met de vorm van het papier waarop het wordt gedrukt. Het is de standaard briefhoofdvorm (en hé, als je merk erom bekend staat de regels te breken en buiten de lijntjes te denken, hoeft dat niet! Misschien heb je in plaats daarvan wel een aangepaste zijbalk of voettekst!) 


Denk bij de ontwikkeling van je ontwerp dus aan de vorm van het papier. Je’ontwerpt voor een relatief kleine, niet reagerende rechthoek.

 

De kleuren van uw briefhoofd kloppen niet

 

U moet ook bedenken dat kleuren voor drukwerk anders worden geproduceerd dan voor digitaal. Drukontwerpen gebruiken een kleurproces dat bekend staat als CMYK, terwijl digitaal een proces gebruikt dat RGB heet. Hoewel u doorgaans de meeste kleuren kunt reproduceren wanneer u van RGB naar CMYK gaat, zijn er subtiele verschillen te zien en daarom wilt u uw beeldmateriaal misschien aanpassen om het te optimaliseren voor drukwerk. Dit kan betekenen dat u een monochrome of duochrome versie van uw logo kiest voor druk en uw full-color versie reserveert voor digitaal.
 

Fedex logo-ontwerp

 

Wat doen aangepaste briefhoofden voor merken?

 

Klantspecifieke briefhoofden voegen een extra glanslaag toe aan de gedrukte communicatie van een merk. Of het nu gaat om facturen, algemene communicatie, persberichten of zelfs gewoon interne berichten, een aangepast briefhoofd communiceert “dit is een officieel stuk post van XYZ company.”

Denk eens aan het verschil tussen een generieke factuur en een factuur die de verzender de tijd heeft genomen om te voorzien van een aangepaste sjabloon. De generieke factuur voelt een stuk minder professioneel, toch? Het is het soort ding dat je zou verwachten van een kleine start-up of een Etsy winkel die’s één persoon’s hobby, in plaats van een volledig functionerend bedrijf. Veel bedrijven gaan ook zover dat ze custom notepads, custom pennen, enveloppen en meer maken. 


Fedex logo-ontwerp


Er is niets mis met het versturen van berichten zonder eigen briefpapier—soms is het’je enige optie, vooral als je net begint en een heel klein budget hebt. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een op maat gemaakte website, is een op maat gemaakt briefhoofd een vrij goedkope merkactiva om in een vroeg stadium in te investeren. En omdat het’s zo goedkoop, er’s een ton van snelle, gemakkelijke rendement op uw investering: ontwerp een aangepaste briefhoofd, krijgen 500 vellen gedrukt en bam! U’s direct genomen uw communicatie spel naar het volgende niveau.  


Een sjabloon voor een aangepast briefhoofd maken


Bij Logogenie bieden we een briefhoofdontwerp op maat voor A4-pagina's. Een A4 blad meet 210 x 297 millimeter, of 8 ¼ x 11 ¾ inches.

Voordat u begint met het ontwerpen van uw briefhoofdsjabloon, kijkt u eens naar andere merkbriefhoofden. Misschien heb je zelfs brieven van merken zoals je bank of andere lokale bedrijven in je brievenbus. Bestudeer ze, noteer wat er goed in werkt en let op hoe ze met de beperking van het papierformaat werkten om effectieve briefhoofden te maken. 


Terwijl je ze bestudeert, ga je er met je vingers overheen. Een belangrijk punt waarop drukwerk een voorsprong heeft op digitaal is dat het tastbaar is. Sommige merken gebruiken dit om hun briefhoofden een extra laag diepte te geven en ontwerpen te maken die iets boven de pagina's uitsteken. 


Welke ontwerpstijl u ook kiest voor uw briefhoofdtemplate, houd het eenvoudig genoeg dat het de boodschappen die u met uw brieven verzendt niet overtreft. Vergeet niet dat het briefhoofd er is om het document te verbeteren, niet om de schijnwerpers over te nemen en ervoor te zorgen dat de ontvangers uw boodschap missen.

 

Maar wat als ik nog geen logo ontwerp heb?

Ontwerp een logo met een logo maker voor facebook
 
Als je nog geen logo ontwerp hebt, heb je een voordeel ten opzichte van degenen die dat wel hebben. Waarom? Omdat u een volledig nieuw logo kunt maken en het specifiek voor Facebook kunt ontwikkelen, in plaats van een reeds bestaand logo te nemen en het binnen de pixellimieten van Facebook te laten werken. 
 
U kunt een gloednieuw logo vanaf nul ontwerpen met Logogenie’s gratis logo maker. Het is heel gemakkelijk te gebruiken; er zijn geen ontwerp- of codeervaardigheden nodig. Net zoals we het hadden over het opnieuw leren kennen van uw merk om een Facebook-logo te maken als u uw bestaande logo niet kunt aanpassen, moet u uw merkpersoonlijkheid volledig uitwerken als u een volledig nieuw logo ontwerpt. Als je nog geen duidelijke merkidentiteit hebt, is nu het moment om er een te maken. 


 

Start nu met het ontwerpen van uw logo

 

Bekijk onze andere artikelen