Begin met het ontwerpen van uw logo

Hoe ontwerp je een briefhoofd dat je merk perfect weergeeft

Gepubliceerd: 31.05.2022

Hoe meer plaatsen mensen uw merk zien, hoe groter de kans dat ze zich u herinneren. En hoe groter de kans dat ze zich u herinneren, hoe groter de kans dat ze met uw merk in contact blijven en uw diensten kopen. Kortom, merkzichtbaarheid is positief gekoppeld aan merkbetrokkenheid en verkoop. 

Daarom steekt u zoveel energie in het ontwerpen van het perfecte logo, toch? En in het creëren van een website en social media-profielen die precies goed zijn voor uw merk? Dit zijn de plaatsen waar mensen uw merk zien, maar het zijn niet de enige plaatsen waar mensen uw merk zien. Telkens als een klant een factuur van u ontvangt, is dat een kans om uw merk te laten zien met een aangepaste factuursjabloon. Als u tastbare goederen verkoopt of verzendt, zijn de dozen, tassen en zelfs binnenverpakkingen die u gebruikt een uitstekende plek om extra branding in de transactie te verwerken. En elk document, brief of andere gedrukte communicatie die u verstuurt, kan hetzelfde doel bereiken—duidelijke branding—wanneer u het verstuurt op een vel papier met een op maat gemaakt briefhoofd. 

Hoewel het soms kan aanvoelen alsof we’in een volledig digitale wereld leven, is papieren communicatie’niet dood. het'is net als wanneer je aantekeningen maakt. Sommige mensen geven de voorkeur aan online methoden. Anderen gebruiken nog steeds de goede manier met een aangepaste blocnote met uw bedrijfslogo dat je echt kunt zien en voelen. Hoewel de tijden veranderen,  het ’s zeer onwaarschijnlijk dat er nooit een behoefte aan gedrukte communicatie in een of andere vorm zal zijn. Dus, als u uw unieke merk wilt inbouwen in elke brief die u verstuurt, doe het dan met een briefhoofd op maat. 

Een briefhoofd op maat toevoegen aan uw merkidentiteit is een eenvoudige, goedkope manier om uw merk echt op te bouwen. Met Logogenie kunt u een briefhoofd ontwerpen met dezelfde eenvoudige klik-en-drop interface die u gebruikt om uw logo te maken. We’hebben een heleboel lettertypes en afbeeldingen om uit te kiezen, dus de enige limiet voor uw briefhoofd sjabloon is uw verbeelding. En hier’s het beste deel: zodra u het ontwerp, u’bent klaar! Wij zorgen voor het drukwerk en de levering, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over het vinden van de juiste drukkerij en het zelf regelen van de logistiek. Want dat is waar het bij ons allemaal om draait: het afhandelen van alle technische zaken zodat jij je kunt richten op het ontwerp.


Wat is een briefhoofd?

 

Je weet waarschijnlijk al wat een briefhoofd is, maar als je het niet 100% zeker weet, dan is dit het: een briefhoofd is de kop boven aan een vel papier met informatie over de afzender, zoals zijn naam, adres en telefoonnummer. Zie het als de kop- of voettekst van een webpagina: het is een koptekst die absoluut duidelijk maakt wie het document heeft geschreven en verzonden.

Fedex-logo-ontwerp


Een briefhoofd doet echter meer dan contactgegevens vermelden. Het communiceert het merk van de afzender door zijn merkkleuren, logo en andere ontwerpen te tonen die laten zien wie hij is en waar hij voor staat. 


Omdat we documenten van boven naar beneden en van links naar rechts lezen, is het briefhoofd vaak het eerste wat we zien wanneer we een brief of een ander stuk gedrukte communicatie lezen. Het briefhoofd bereidt ons voor op de inhoud die voor ons ligt door een snelle inleiding te geven. 


Het ontwerp van uw briefhoofd kiezen


Het ontwerpen van gepersonaliseerde briefhoofden is eigenlijk vergelijkbaar met het ontwerpen van gepersonaliseerde logo's. In beide gevallen is het eerste wat u moet doen uw merk duidelijk definiëren. Definieer het door vragen te beantwoorden als:

Wie bent u?
Wat voor product of dienst biedt u aan?
Wat is uw plaats op de markt, qua prijs?
Wie is uw doelgroep?
Wat onderscheidt u van uw concurrenten? 

Als u eenmaal antwoord hebt op deze vragen, hebt u een basismerkpersona. De volgende stap in het ontwerpen van uw briefhoofdsjabloon (en uw logo, en uw website-ontwerp, en zelfs de uniformen die uw medewerkers dragen) is het uitwerken van hoe u deze persona visueel kunt communiceren door middel van ontwerpkeuzes zoals uw kleurenpalet, fontkeuze en de vormen in uw logo en huisstijl. We’hebben deze onderwerpen al eerder uitgebreid behandeld, dus als je’er niet bekend mee bent, neem dan nu even de tijd om meer te leren over visual branding.
 

Fedex-logo-ontwerp


Als u al een aangepast logo en/of andere merkactiva hebt ontworpen, hebt u al een visuele identiteit om mee te werken in uw sjabloon voor aangepast briefhoofd. Maak gebruik van deze kleuren, lettertypen en de algehele look & feel van de ontwerpen om een briefhoofd te ontwikkelen dat er perfect uitziet naast uw andere merkactiva. 


Maar het kan zijn dat u uw logo of een ander aspect van uw ontwerp niet direct perfect op papier kunt reproduceren. Waarom niet? Omdat als uw logo en/of andere merkactiva zijn gemaakt om op schermen te worden gezien, ze misschien niet gemakkelijk naar papier worden vertaald. Er zijn een paar redenen waarom dit kan gebeuren: 


Het logo-ontwerp is te ingewikkeld om nog te werken wanneer u het verkleint 


Bij een briefhoofd hebt u meestal te maken met standaardformaat (A4) papier. Dus een groot, ingewikkeld logo dat er geweldig uitziet in de header van je website of op een grote, prominente plek op je verkooppagina, werkt misschien niet in drukwerk. 
Gelukkig is daar een oplossing voor. Je kunt een vereenvoudigde versie van het logo maken, speciaal bedoeld voor drukwerk. Veel merken hebben meerdere versies van hun logo's, elk bedoeld voor een specifieke vorm van communicatie. Kijk maar eens naar een paar voorbeelden: 

 

Fedex-logo-ontwerp


Wanneer u een briefhoofd op maat ontwerpt, moet u rekening houden met de vorm van het papier waarop het zal worden afgedrukt. Het is de standaardvorm van het briefhoofd (en hé, als uw merk bekend staat om het breken van de regels en het denken buiten de doos, dan hoeft dat niet zo te zijn! Misschien heb je in plaats daarvan wel een aangepaste zijbalk of voettekst!) 


Dus denk bij het ontwikkelen van je ontwerp aan de vorm van het papier. Je’re ontwerpt voor een relatief kleine, niet-reagerende rechthoek.

 

Uw briefhoofdkleuren zijn uit

 

U moet ook niet vergeten dat kleuren anders worden geproduceerd voor drukwerk dan voor digitaal. Voor gedrukte ontwerpen wordt een kleuringsproces gebruikt dat bekend staat als CMYK, terwijl voor digitale ontwerpen een proces wordt gebruikt dat RGB heet. Hoewel je over het algemeen de meeste kleuren kunt reproduceren wanneer je van RGB naar CMYK gaat, kun je een aantal subtiele verschillen zien en daarom zou je misschien je beeldmateriaal willen aanpassen om het te optimaliseren voor drukwerk. Dit kan betekenen dat u een monochrome of duochrome versie van uw logo kiest voor drukwerk en uw full-color versie reserveert voor digitaal.
 

Fedex-logo-ontwerp

 

Wat doen aangepaste briefhoofden voor merken?

 

Eigen briefhoofden voegen een extra laagje glans toe aan de gedrukte communicatie van een merk. Of het nu gaat om facturen, algemene communicatie, persberichten of zelfs gewoon interne berichtgeving, een briefhoofd op maat communiceert “dit is een officieel stuk post van XYZ company.”

Denk eens aan het verschil tussen een algemene factuur en een die de afzender met een sjabloon op maat heeft gemaakt. De algemene factuur voelt een stuk minder professioneel, toch? Het is het soort factuur dat je zou verwachten van een kleine start-up of een Etsy-shop die een hobby is van één persoon, in plaats van een volledig functionerend bedrijf. Veel bedrijven gaan ook zo ver dat ze custom notepads, custom pennen, enveloppen en meer maken. 


Fedex-logo-ontwerp


Er is niets mis met het versturen van berichten zonder briefpapier op maat, soms is dat de enige optie, vooral als je net begint en een heel klein budget hebt. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een website op maat, is een briefhoofd op maat een vrij goedkope merkactiva om in een vroeg stadium in te investeren. En omdat het zo goedkoop is, kunt u uw investering snel en gemakkelijk terugverdienen: ontwerp een briefhoofd op maat, laat 500 vellen drukken en bam! U hebt uw communicatie meteen naar een hoger niveau getild.  


Een sjabloon voor een briefhoofd op maat maken


Bij Logogenie bieden we op maat gemaakte briefhoofdontwerpen die zijn opgemaakt voor A4-pagina's. Een A4-papier meet 210 x 297 millimeter, of 8 ¼ x 11 ¾ inch.

Voordat u begint met het ontwerpen van uw briefhoofdtemplate, moet u eens kijken naar andere merkbriefhoofden. Misschien heb je zelfs brieven van merken zoals je bank of andere lokale bedrijven in je mailbox. Bestudeer ze, let op wat er goed in werkt en let op hoe ze werkten met de beperking van het papierformaat om effectief briefpapier te maken. 


Laat uw vingers over de briefhoofden gaan terwijl u ze bestudeert. Een belangrijk punt waarop drukwerk een voorsprong heeft op digitaal is dat het tastbaar is. Sommige merken gebruiken dit om hun briefpapier een extra laag diepte te geven en ontwerpen te maken die iets boven de pagina's uitsteken. 


Welke ontwerpstijl u ook kiest voor uw sjabloon voor briefhoofden, houd het eenvoudig genoeg zodat het de boodschap die u met uw brieven overbrengt niet overschaduwt. Denk eraan, het briefhoofd is er om het document te verbeteren, niet om de schijnwerpers over te nemen en ervoor te zorgen dat de ontvangers uw boodschap missen. 

 

Maar wat als ik nog geen logo ontwerp heb?

Ontwerp een logo met een logo maker voor facebook
 
Als u nog geen logo hebt ontworpen, bent u in het voordeel ten opzichte van degenen die dat wel hebben. Waarom? Omdat je een compleet nieuw logo kunt maken en het specifiek voor Facebook kunt ontwikkelen, in plaats van een logo te nemen dat al bestaat en het binnen de pixellimieten van Facebook te laten werken. 
 
U kunt een gloednieuw logo vanaf nul ontwerpen met Logogenie’s gratis logo maker. Het is heel gemakkelijk te gebruiken, er is geen ontwerp of codering vaardigheden vereist. Net zoals we besproken hebben om je te verdiepen in je merk om een Facebook logo te maken wanneer je niet gewoon je bestaande logo kunt aanpassen, moet je je merkpersoonlijkheid volledig uitwerken wanneer je een volledig nieuw logo ontwerpt. Als u nog geen duidelijke merkidentiteit hebt, nu is het tijd om er een te maken. 

 

Start nu met het ontwerpen van uw logo

 

Bekijk onze andere artikelen