Begin met het ontwerpen van uw logo

Dingen die u moet vermijden bij het ontwerpen van een logo

Gepubliceerd: 22.11.2017
Dingen die u moet vermijden bij het ontwerpen van een logo

Elk bedrijf heeft een logo nodig, wat is uw logo waard als het niet duidelijk is in de ogen van uw klanten. Als ontwerper kan ik u vertellen dat veel mensen al een heleboel ideeën in hun achterhoofd hebben over hoe ze willen dat hun logo eruit ziet voordat ze begonnen zijn. Sommige mensen willen dat hun logo lijkt op iets wat ze op straat hebben gezien. Sommige mensen hebben complete « out-of-the-box » ideeën. Hoe dan ook zijn er een aantal regels en richtlijnen voor logo ontwerp die je moet respecteren als je wilt dat je logo er professioneel uitziet. Als het gaat om online logo ontwerp, krijgen veel mensen het verkeerd omdat zij degenen zijn die het logo ontwerpen. Hier zijn enkele cruciale richtlijnen die u zullen helpen een zeer professioneel logo te ontwerpen:

Begin nu met het ontwerpen van uw logo

 

Complexiteit

Houd het eenvoudig. Eenvoudige logo's zijn gemakkelijker te bekijken en te onthouden. Hoe eenvoudiger uw logo, hoe gemakkelijker u het kunt aanpassen aan verschillende formaten (websites, visitekaartjes, stickers, T-shirts, reclameborden) en hoe beter mensen het kunnen onthouden. Hier’s een voorbeeld van een logo dat te complex is :

Te complex logo
 

Zie je hoe je recht in de neus wordt geraakt door het super flitsende geel? Deze kleur is veel te overweldigend, de kleur is eigenlijk het enige dat opvalt en het’s moeilijk om naar te kijken. Behalve dat hij veel te opzichtig is, moet je in gedachten houden dat je kleuren drukvriendelijk moeten zijn. Deze kleur zal niet goed uitkomen als hij wordt afgedrukt. Het kader rond de tekst is erg lomp en niet nodig. Het geel in de tekst maakt het moeilijk leesbaar en de decoratieve sterren zijn smakeloos en onnodig. Vermijd te veel decoratieve snufjes en vormen rond uw logo en houd het gewoon duidelijk en eenvoudig. Gebruik complementaire kleuren die niet te opzichtig zijn en zorg ervoor dat ze niet te fel zijn, anders krijg je problemen bij het drukken.

 

Fonts

Zorg ervoor dat het lettertype dat u gebruikt goed leesbaar en niet te vreemd is. Vermijd te ingewikkelde caligrafische lettertypes, geef de voorkeur aan scherpe, vette lettertypes die opvallen en van dichtbij en veraf leesbaar zijn. Als je twee lettertypes gebruikt, zorg er dan voor dat ze bij elkaar passen (net als bij de kleuren hierboven). Je zou niet meer dan twee lettertypes in je logo moeten gebruiken, te veel lettertypes maken je logo slordig en onprofessioneel. Hier’s een voorbeeld van een logo waarin de lettertypes niet goed zijn gebruikt :

Logo met te veel lettertypen

In dit voorbeeld gaan de lettertypes en kleuren duidelijk NIET goed samen. De ontwerper heeft een caligrafisch lettertype gebruikt voor de bedrijfsnaam dat niet erg leesbaar is, de basislijn daaronder gebruikt een futuristisch, vierkant lettertype dat niet goed samengaat met het caligrafische lettertype en daarna goed… je moet in gedachten houden dat je geen visitekaartje ontwerpt als je een logo maakt, het toevoegen van je adres, nummer, datum ect… is niet aan te raden. Een professioneel uitziend logo mag hooguit uit 2 of 3 regels bestaan en de lettertypes moeten goed samengaan met de kleuren. Bedenk dat mensen de tekst van dichtbij en veraf moeten kunnen lezen. Als je het bovenstaande voorbeeld afdrukt op zakelijke kleding, spreekt het voor zich dat de tekst NIET goed leesbaar zal zijn… Laat je’s klanten niet hun vergrootglas tevoorschijn halen. Gebruik dezelfde soort letterfamilies en houd de teksten zo kort en duidelijk mogelijk. Dit is een cruciaal onderdeel van het ontwerpen van een succesvol logo !


Structuur

Het is superbelangrijk dat je logo goed gestructureerd blijft. De uitlijning van de elementen in je logo is erg belangrijk. Een logo dat niet goed gestructureerd en uitgelijnd is, kan onprofessioneel overkomen en uiteindelijk niet eens op een logo lijken. Bekijk het onderstaande voorbeeld en zorg ervoor dat u niet dezelfde fouten maakt.
Logo met structuurprobleem
In het eerste voorbeeld (zoals hierboven besproken) is er veel te veel tekst, variaties in lettertypes en maten. Houd het simpel, zorg ervoor dat je’s slechts maximaal 2 of 3 regels tekst in je logo hebben. In het tweede voorbeeld hebben we te flitsende kleuren, overlappende tekst en pictogrammen, uitlijningsproblemen en een onsamenhangende lettertypeselectie. Vermijd overlappende elementen want dat schept verwarring, zorg ervoor dat de elementen goed uit elkaar staan en dat ze mooi uitgelijnd zijn. Hier zijn enkele voorbeelden van logo's die zeer goed gestructureerd zijn en die werken !

goed logo formaat

 

Zie dat in het eerste voorbeeld het pictogram mooi zichtbaar is en perfect is uitgelijnd met de teksten. De twee kleuren in de teksten zijn dezelfde als de kleuren in het icoontje en de grootte/hoeveelheid is niet te overweldigend. Nummer valt op, je ziet direct waar dit bedrijf zich mee bezighoudt. De basislijn is vrijwel even lang als de bedrijfsnaam waardoor het hele ontwerp meer structuur krijgt, de kleuren gaan goed samen. Nummer 3 is lief en subtiel. Dakpictogram bovenop de bedrijfsnaam, vette teksten, goed leesbare lettertypes en met dezelfde kleur als het pictogram, de baseline is perfect uitgelijnd met de bedrijfsnaam en heeft wat letterspacing wat het wat meer stijl geeft.

 

Kleuren

Kleuren zijn een van de belangrijkste elementen in een logo die bepalen of uw logo zal werken of niet. Te felle kleuren zien er niet goed uit en komen vooral niet goed uit op drukwerk. Zorg ervoor dat u complementaire kleuren gebruikt, hier is een mooi kleurenpalet met warme en koele complementaire kleurvariaties.
Logo colors suggestion

 

Zorg ervoor dat alle elementen in harmonie zijn met de kleuren. Kleuren van het pictogram moeten worden gebruikt voor de teksten. Lichte tot medium grijstinten zijn ook cool omdat ze bij alles passen.


Sluitende herinneringen

Ter afsluiting van dit artikel moet ik zeggen dat je bij het maken van een logo goed moet nadenken en je huiswerk moet doen. Kijk naar wat andere bedrijven maken en vermijd veelgemaakte fouten. Zorg ervoor dat de gekozen kleuren bij uw branche passen, u moet bijvoorbeeld geen fel geel kiezen als u gezonde maaltijden levert. Zorg ervoor dat uw logo perfect is uitgelijnd. Zorg ervoor dat u makkelijk te zien lettertypes gebruikt die opvallen en die zowel van dichtbij als van veraf goed leesbaar zijn. En last but not least, KEEP IT SIMPLE. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Hoe eenvoudiger uw logo, hoe beter uw klanten uw bedrijfsnaam zullen onthouden en hoe meer ze aan u zullen denken wanneer ze uw diensten nodig hebben.


Wij hopen dat dit artikel u heeft geholpen bij het begrijpen van de does and dont’s bij het ontwerpen van een logo. Onze site biedt een doe-het-zelf online logo ontwerp service die is ontworpen en uitgewerkt door ons ervaren en gepassioneerde team. Ontwerp uw logo voor uw bedrijf vandaag nog in minder dan 15 minuten, kies uit meer dan 1000 premium logo sjablonen die met de hand zijn gemaakt door ons team van ontwerpers en pas uw logo aan met behulp van onze eenvoudig te gebruiken online tools.



Start nu met het ontwerpen van uw logo

 

Bekijk onze andere artikelen

x