Begin met het ontwerpen van uw logo

Hoe maak je het perfecte logo voor je Instagram bedrijfsprofiel?

Gepubliceerd: 21.07.2020
Het voelt waarschijnlijk alsof iedereen die je kent op Instagram zit. En misschien zijn ze dat ook wel. En omdat zoveel mensen hun dagen doorbrengen met het scrollen door Instagram-feeds (1 miljard maandelijkse actieve gebruikers vanaf 2018), hebben bedrijven in elke branche dit voorbeeld gevolgd en ook accounts aangemaakt. 
 
Om het simpel te zeggen, als uw potentiële klanten op Instagram zitten, zou u dat ook moeten doen. Nog steeds niet overtuigd? Hier’s nog een paar Instagram-statistieken uit 2019 die’je op andere gedachten zullen brengen:
 
 
Er zijn meer dan 25 miljoen merkaccounts op Instagram
80 procent van de Instagram-gebruikers volgt ten minste één merk
60 procent van de Instagram-gebruikers ontdekt nieuwe producten via het platform
De betrokkenheid van gebruikers&rsquo bij merken is 10 keer hoger op Instagram dan op Facebook, en meer dan 80 keer hoger dan op Twitter
.
 
 
Wanneer je je merk naar Instagram brengt, heb je een opvallend logo nodig. Het’is gemakkelijk om te verdwalen in die zee van tientallen miljoenen merkaccounts, dus je’moet ervoor zorgen dat je profiel opvalt en contact maakt met je doelgroep. Er zijn veel strategieën die u kunt gebruiken om verkeer van uw beoogde publiek op Instagram te genereren, en een daarvan is het hebben van een geweldig uitziend logo dat perfect samenvat wie u bent als merk. 
 
Instagram-logo
 
 
 
Als je merk nog niet op Instagram zit, maak er dan een prioriteit van om daar verandering in te brengen. Weet je niet helemaal zeker hoe je dat moet doen? Hier’s alles wat je moet weten over het ontwerpen van het perfecte Instagram-logo en om je spullen voor een heel nieuw publiek te krijgen. 
 
 

Instagram Logo's vs Andere Logo's

 
 
Het belangrijkste verschil tussen hoe je logo eruitziet op Instagram en hoe het eruitziet op andere platforms is dit: op Instagram is het’klein. Meer bepaald is je profielfoto op Instagram slechts 110 bij 110 pixels – dus je hebt niet veel ruimte om mee te werken, en je hebt zeker niet de ruimte voor een kleine tekst of een ingewikkeld ontwerp dat uit veel kleine onderdelen bestaat. 
 
 
Instagram profile mock up
 
 
Maar hier’s het voordeel: Instagram is bedoeld voor telefoons. U kunt het op een tablet gebruiken, maar de overgrote meerderheid van de mensen die naar uw merk’s Instagram kijken, doen dat vanaf hun telefoon. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het laten werken van je logo met schermen van verschillende afmetingen – optimaliseer het voor Instagram’s 110 bij 100. 
 
 

Hier’s een paar regels voor het gebruik van je logo op Instagram:

 
 
Je kunt’geen geanimeerde afbeelding als profielfoto hebben. Als u een geanimeerde versie van uw logo hebt, kunt u deze zeker als video posten of onderdeel maken van uw Instagram-verhaal – maar het kan’niet uw profielfoto zijn
.
Het is heel gemakkelijk voor een afbeelding om er druk uit te zien op een klein scherm. Houd het simpel
Contrast valt op. Wanneer u een kleurenpalet kiest, zorg er dan voor dat uw kleuren een duidelijk contrast hebben
Gebruik niet te veel tekst. Tekst is moeilijk te lezen op een plek van 110x110. Bewaar de tekst voor je pagina’s bio
 
 
U kunt een JPEG- of een PNG-bestand instellen als uw Instagram-profielfoto. Wanneer u uw logo maakt, sla het dan op in een van deze bestandstypen om ervoor te zorgen dat u het op Instagram kunt gebruiken. 
 
 

Aanpassen vs Nieuw beginnen

 
 
Als je nog geen logo hebt, zul je er waarschijnlijk gemakkelijker een kunnen maken voor Instagram dan iemand die een logo moet aanpassen waarmee hij al werkt. Als je’nieuw begint, begin je’met een leeg canvas en heb je de vrijheid om alles te creëren om je merk te vertegenwoordigen. 
 
 
Wanneer u uw logo voor Instagram ontwerpt, moet u dezelfde ontwerpprincipes volgen als wanneer u een logo voor een ander platform zou ontwerpen. Dit betekent dat je een logo moet ontwerpen dat je merk nauwkeurig communiceert via het kleurenpalet, het gekozen lettertype, de vorm en de keuze van het beeldmateriaal. Weet u niet precies hoe u uw merk’s persona communiceert via ontwerpelementen als deze? Bekijk enkele van onze eerdere blogberichten over het ontwerpen van uw logo:
 
 
Vormen gebruiken om logo's te ontwerpen: The Emotions Behind Circles, Squares & More 
De betekenis van kleuren en hoe ze te gebruiken bij het ontwerpen van merken 
30 best fonts to design an awesome logo 
 
 
In Logogenie’s logo maker is het maken van een logo vanaf nul eenvoudig. U kunt kiezen uit een groot aantal verschillende lettertypes en afbeeldingen, en u kunt zoveel logo's maken als u wilt – gratis – en ze met elkaar vergelijken tot u het perfecte logo voor uw merk vindt. 
 
 

Maar ik heb al een logo

 
 
Als je al een logo hebt, kan het gebruik ervan op Instagram zo eenvoudig zijn als het uploaden naar je profiel. Merken met eenvoudige logo's, zoals McDonald’s, kunnen dit gemakkelijk doen. 
 
 
Instagram profiel macdonalds
 
 
Maar als je’een complexer logo hebt, moet je het misschien vereenvoudigen om het op Instagram te laten werken. Bepaal of je je bestaande logo moet aanpassen door het nu te uploaden naar je profiel en het te bekijken. Kun je het geheel duidelijk zien op je telefoonscherm? Kun je alle vormen en letters in het logo onderscheiden? En misschien het belangrijkste... springt het eruit?
 
Het verkleinen van uw logo naar Instagram-formaat kan een uitdaging zijn, en de meest effectieve manier om dit te doen hangt grotendeels af van het type logo dat u heeft.
 
Als je een wordmark-logo hebt, een logo dat alleen de naam van je merk is, kun je het kleiner en eenvoudiger maken voor Instagram door het te veranderen in een lettermark-logo. Een lettermark-logo is een logo dat bestaat uit de initialen van een merk.
 
Pinterest logo
 
Een andere manier om een complex logo Instagram-vriendelijk te maken is door een belangrijk element van het logo te nemen en dat als een op zichzelf staande afbeelding te gebruiken. Het Walt Disney-logo’s meest opvallende kenmerk is het unieke lettertype, met name de hoofdletter “D” in Disney. Toen het bedrijf Walt Disney een kleinere versie van het logo nodig had om te gebruiken op plaatsen waar een groot logo niet past, maakten ze van de D een zelfstandig logo. De D is zo herkenbaar dat iedereen die hem ziet onmiddellijk weet dat het Disney is. Het spiegelbeeldige C-insigne in het Chanel-logo is eveneens herkenbaar, waardoor het een no-brainer keuze was voor Chanel’s kleine versie logo.
 
Instagram logo formats
 
Als je een badge of mascotte-logo hebt, moet het vrij eenvoudig zijn om het te verkleinen naar Instagram-formaat. Als je merkt dat het logo’s niet werkt op kleiner formaat, probeer dan een meer gestroomlijnde versie te maken door details die niet cruciaal zijn voor je branding, zoals textuurdetails of fijne lijnen, weg te laten. 
 
 

Wat je NIET moet doen als je ontwerpt voor Instagram

 
 
Wanneer je’een logo voor Instagram ontwerpt, is het’net zo belangrijk om je vertrouwd te maken met wat je niet moet doen als met wat je wel moet doen. 
 
De meeste Instagram ontwerp don’t’s zijn gewoon algemene ontwerp don’t’s, zoals gebruik niet te veel kleuren, maak het niet zo gedetailleerd dat het afleidt en bovenal, wees niet algemeen. Als het gaat om specifiek ontwerpen voor Instagram, zijn een paar belangrijke punten om in gedachten te houden:
 
 

Verwerk geen tagline in het logo

 
 
We’zeggen niet dat je merk geen tagline moet hebben, maar dat je tagline niet in de versie van je logo moet zitten die je op Instagram gebruikt. Waarom?
 
Omdat de ruimte gewoon te klein is om de tekst passend en leesbaar te maken. Vermeld in plaats daarvan uw tagline in uw profielbio en als u berichten of verhalen maakt waarin u uw logo laat zien, neem hem dan daarin op. 
 
 

Vergeet niet uw concurrentie te controleren

 
 
Voordat u uw logo ontwerpt, moet u kijken naar de logo's die soortgelijke merken als de uwe gebruiken op Instagram. Je wilt niet verdwalen tussen je vele concurrenten op het platform, en erger nog, je wilt niet dat je publiek aanneemt dat je een ripoff of knockoff van een ander merk bent. Maak een logo dat uniek is voor u en tegelijkertijd uw merk nauwkeurig communiceert. 
 
 

Gebruik geen kleuren die erg op elkaar lijken

 
 
Uw logo moet veel kijkers’ ogen vangen en hun aandacht vasthouden. Wanneer je een kleurenpalet kiest voor je Instagram logo, maak er dan een punt van om kleuren te kiezen die veel contrast hebben. Een palet van zwart en wit, oranje en blauw, groen en goud of roze en olijf is veel pakkender dan een palet van roze en beige of rood en oranje.
 
Dat wil niet zeggen dat kleuren uit dezelfde familie niet samen kunnen werken in uw logo, maar als u daarvoor kiest, zorg er dan voor dat er genoeg visueel verschil tussen zit zodat ze elkaar niet wegspoelen. 
 
 

Don’t be a careless resizer

 
 
In principe maak je je logo op een canvas dat al het juiste formaat heeft voor Instagram. Op die manier hoef je het niet te verkleinen om het op je profielfoto te laten passen. Maar dit is niet altijd haalbaar.
 
 
Wanneer je een groot beeldbestand kleiner maakt, kan het vervormd raken – als het een JPEG is. Als je bestand een PNG is, zou het beter moeten gaan. Zorg er toch voor dat uw logo er nog steeds goed uitziet op het kleine Instagram-formaat en zo niet, herwerk het tot het er wel goed uitziet. Duidelijke slordigheid, zoals een wazig of korrelig logo, zorgt ervoor dat je merk er slordig uitziet en potentiële volgers afschrikt. 
 

Ontwerp een logo met de perfecte kleuren voor jezelf

 
Logogenie's logo maker
 
 
Als u geen geld heeft in uw budget voor een logo, wanhoop dan niet. In het verleden had u misschien beperkte mogelijkheden, maar tegenwoordig is de technologie zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo design tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk draait het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. 
 
 
We’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw industrie. 
 
 
 
Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elk sjabloon aanpassen hoe u wilt, door uw keuzes te personaliseren voor: 
 
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en beeldformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 
 
 
 
Met een DIY logo maker zoals logogenie, kunt u een professioneel logo maken in slechts enkele minuten. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de template-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je vooraf wat basiskennis opdoet over grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 
 
 

Bekijk onze andere artikelen

x