Begin met het ontwerpen van uw logo

Hoe ontwerp je een briefhoofd dat perfect de essentie van jouw merk vastlegt

Gepubliceerd: 18.07.2025

Hoe meer plaatsen mensen jouw merk zien, hoe waarschijnlijker het is dat ze jou zullen herinneren. En hoe waarschijnlijker het is dat ze jou herinneren, hoe waarschijnlijker het is dat ze blijven interageren met jouw merk en jouw diensten kopen. Kortom, merkzichtbaarheid is positief verbonden met merkbetrokkenheid en verkoop. 

Daarom steek je zoveel moeite in het ontwerpen van het perfecte logo, toch? En in het creëren van een website en sociale mediaprofielen die precies goed zijn voor jouw merk? Dit zijn plaatsen waar mensen jouw merk zien, maar ze zijn niet de enige plaatsen waar mensen jouw merk zien. Telkens wanneer een klant een factuur van jou ontvangt, is dat een kans om hen jouw merk te tonen met een aangepaste factuursjabloon. Als je tastbare goederen verkoopt of verzendt, zijn de dozen, tassen en zelfs de interne verpakking die je gebruikt een uitstekende plek om extra branding in de transactie te verwerken. En elk document, brief of andere gedrukte communicatie die je verstuurt, kan hetzelfde doel bereiken - duidelijke branding - wanneer je het op een vel papier met een aangepaste, gebrandmerkte briefhoofd verstuurt. 

Hoewel het soms kan voelen alsof we in een volledig digitale wereld leven, is papieren communicatie niet dood. Het is net als wanneer je aantekeningen maakt. Sommige mensen geven de voorkeur aan online methoden. Anderen gebruiken nog steeds de goede manier met een aangepast notitieblok met het logo van jouw bedrijf dat je daadwerkelijk kunt zien en voelen. Hoewel de tijden veranderen, is het zeer onwaarschijnlijk dat er nooit behoefte zal zijn aan gedrukte communicatie in enige vorm. Dus, als je jouw unieke merk in elke brief die je verstuurt wilt opbouwen, doe het dan met een aangepast briefhoofd. 

Het toevoegen van aangepaste briefhoofden aan jouw merkidentiteit is een eenvoudige, goedkope manier om echt jouw merk op te bouwen. Met Logogenie kun je een briefhoofd ontwerpen met dezelfde eenvoudige klik-en-sleep-interface die je hebt gebruikt om jouw logo te maken. We hebben veel lettertypen en afbeeldingen om uit te kiezen, dus de enige beperking van jouw briefhoofdsjabloon is jouw verbeelding. En hier is het beste deel: zodra je het ontwerpt, ben je klaar! Wij regelen het drukken en bezorgen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over het vinden van de juiste drukkerij en het zelf afhandelen van de logistiek. Want daar gaat het allemaal om: het afhandelen van alle technische zaken, zodat jij je kunt concentreren op het ontwerpen. 


Wat is een Briefhoofd?

 

Je weet waarschijnlijk al wat een briefhoofd is, maar voor het geval dat je niet 100% zeker bent, hier is het: een briefhoofd is de kop aan de bovenkant van een vel papier waarop informatie over de afzender staat, zoals hun naam, adres en telefoonnummer. Denk eraan als de kop- of voettekst op een webpagina: het is een boekensteun die absoluut duidelijk maakt wie het document heeft geschreven en verstuurd.

Fedex logo ontwerp


Een briefhoofd doet echter meer dan alleen contactinformatie vermelden. Het communiceert het merk van de afzender door hun merkkleuren, hun logo en eventuele aanvullende ontwerpen die laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan. 


Omdat we documenten van boven naar beneden, van links naar rechts lezen, is het briefhoofd vaak het eerste wat we zien bij het lezen van een brief of een ander stuk gedrukte communicatie. Het briefhoofd bereidt ons voor op de inhoud die volgt door een snelle introductie te geven. 


Het Kiezen van jouw Briefhoofdontwerp


Het maken van gepersonaliseerde briefhoofden is eigenlijk vrij gelijkaardig aan het maken van gepersonaliseerde logo's. Bij beide moet je eerst duidelijk jouw merk definiëren. Definieer het door vragen te beantwoorden zoals:

Wie ben je?
Wat voor product of dienst bied je aan? 
Waar pas je in binnen jouw markt, qua prijs? 
Wie is jouw doelgroep?
Wat onderscheidt jou van jouw concurrenten? 

Zodra je antwoorden hebt op deze vragen, heb je een basis merkpersona. De volgende stap bij het ontwerpen van jouw briefhoofdsjabloon (en jouw logo, en jouw websiteontwerp, en zelfs de uniformen die jouw personeel draagt) is uitwerken hoe je deze persona visueel kunt communiceren door ontwerpkeuzes zoals jouw kleurenpalet, lettertypekeuze en de vormen in jouw logo en branding. We hebben deze onderwerpen al uitgebreid behandeld, dus als je er niet bekend mee bent, neem dan de tijd om meer te leren over visuele branding nu.
 

Fedex logo ontwerp


Als je al een aangepast logo en/of andere merkassets hebt ontworpen, heb je al een visuele identiteit om mee te werken in jouw aangepaste briefhoofdsjabloon. Put uit deze kleuren, lettertypen en de algehele uitstraling van de ontwerpen om een briefhoofd te ontwikkelen dat perfect past bij jouw andere merkassets. 


Maar je kunt jouw logo of een ander aspect van jouw ontwerp mogelijk niet direct overnemen en perfect repliceren op papier. Waarom? Omdat als jouw logo en/of andere merkassets zijn gemaakt om op schermen te worden gezien, ze mogelijk niet gemakkelijk kunnen worden vertaald naar papier. Hier zijn een paar redenen waarom dit kan gebeuren: 


Het logo-ontwerp is te ingewikkeld om nog te werken wanneer je het schaalt 


Bij een briefhoofd heb je voornamelijk te maken met standaardformaat (A4) papier. Dus een groot, ingewikkeld logo dat er geweldig uitziet op jouw websiteheader of een prominente plek inneemt op jouw verkooppagina, werkt mogelijk niet in print. 
Gelukkig is daar een oplossing voor. Je kunt een vereenvoudigde versie van het logo maken die specifiek bedoeld is voor print. Veel merken hebben meerdere versies van hun logo, elk bedoeld voor een specifiek soort communicatie. Bekijk een paar voorbeelden: 

 

Fedex logo ontwerp


Bij het ontwerpen van een aangepast briefhoofd, houd rekening met de vorm van het papier waarop het zal worden afgedrukt. Het is de standaardvorm van een briefhoofd (en hé, als jouw merk bekend staat om het breken van de regels en buiten de box denken, hoeft het niet! Misschien heb je in plaats daarvan een aangepaste zijbalk of voettekst!) 


Dus denk bij het ontwikkelen van jouw ontwerp aan de vorm van het papier. Je ontwerpt voor een relatief klein, niet-responsief rechthoek.

 

Jouw briefhoofdkleuren kloppen niet

 

Je moet ook onthouden dat kleuren anders worden geproduceerd voor print dan voor digitaal. Printontwerpen gebruiken een kleurproces dat bekend staat als CMYK, terwijl digitaal een proces genaamd RGB gebruikt. Hoewel je de meeste kleuren meestal kunt repliceren bij de overgang van RGB naar CMYK, kun je enkele subtiele verschillen in hen zien en hierdoor wil je mogelijk jouw afbeeldingen aanpassen om ze te optimaliseren voor print. Dit kan betekenen dat je een monochrome of duochrome versie van jouw logo kiest voor print en jouw volledig gekleurde versie voor digitaal reserveert.
 

Fedex logo ontwerp

 

Wat doen Aangepaste Briefhoofden voor Merken?

 

Aangepaste briefhoofden voegen een extra laag van polish toe aan de gedrukte communicatie van een merk. Of het nu gaat om facturen, algemene communicatie, persberichten of zelfs alleen interne berichten, een aangepast briefhoofd communiceert "dit is een officieel stuk post van bedrijf XYZ".

Denk aan het verschil tussen het ontvangen van een generieke factuur en een waar de afzender de tijd heeft genomen om deze te voorzien van een aangepaste sjabloon. De generieke voelt veel minder professioneel aan, toch? Het is het soort ding dat je zou verwachten van een kleine start-up of een Etsy-winkel die het hobby van één persoon is, in plaats van een volledig functionerend bedrijf. Veel bedrijven gaan ook zo ver dat ze aangepaste notitieblokken, aangepaste pennen, enveloppen en meer maken. 


Fedex logo ontwerp


Er is niets mis met het verzenden van berichten zonder aangepaste briefhoofden - soms is het jouw enige optie, vooral wanneer je net begint en een heel klein budget hebt. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een op maat gecodeerde website, is een aangepast briefhoofd een vrij goedkope merkasset om vroeg in te investeren. En omdat het zo goedkoop is, is er een ton snelle, gemakkelijke return on investment: ontwerp een aangepast briefhoofd, laat 500 vellen afdrukken en bam! Je hebt direct jouw communicatiespel naar een hoger niveau getild.  


Het Maken van een Aangepaste Briefhoofdsjabloon


Bij Logogenie bieden we aangepaste briefhoofdontwerpen opgemaakt om op A4-pagina's te passen. Een A4-vel papier meet 210 x 297 millimeter, of 8 ¼ x 11 ¾ inch.

Voordat je begint met het ontwerpen van jouw briefhoofdsjabloon, bekijk andere gebrandmerkte briefhoofden. Je hebt misschien zelfs brieven van merken zoals jouw bank of andere lokale bedrijven in jouw brievenbus. Bestudeer ze, let op wat goed werkt in hen en let op hoe ze werkten met de beperking van de papiergrootte om effectieve briefhoofden te creëren. 


Terwijl je ze bestudeert, laat je vingers eroverheen glijden. Een belangrijk gebied waar print het wint van digitaal is dat het tastbaar is. Sommige merken gebruiken dit om hun briefhoofden een extra laag diepte te geven en ontwerpen te creëren die iets boven de pagina uitsteken. 


Ongeacht welke ontwerpstijl je kiest voor jouw briefhoofdsjabloon, houd het eenvoudig genoeg zodat het niet de boodschappen die je met jouw brieven verstuurt overschaduwt. Onthoud, het briefhoofd is er om het document te verbeteren, niet om de schijnwerpers over te nemen en ontvangers jouw boodschap te laten missen. 

 

Maar wat als ik nog geen logo-ontwerp heb?

Ontwerp een logo met een logo maker voor Facebook
 
Als je nog geen logo-ontwerp hebt, heb je een voordeel ten opzichte van degenen die dat wel hebben. Waarom? Omdat je een volledig nieuw logo kunt maken en het specifiek voor Facebook kunt ontwikkelen, in plaats van een logo dat al bestaat te nemen en het te laten werken binnen de pixellimieten van Facebook. 
 
Je kunt een gloednieuw logo vanaf nul ontwerpen met de gratis logo maker van Logogenie. Het is heel eenvoudig te gebruiken; er zijn geen ontwerp- of codeervaardigheden vereist. Net zoals we hebben besproken jezelf opnieuw vertrouwd maken met jouw merk om een Facebook-logo te maken wanneer je niet zomaar jouw bestaande logo kunt vergroten, moet je jouw merkpersona volledig uitwerken wanneer je een volledig nieuw logo ontwerpt. Als je nog geen duidelijke merkidentiteit hebt, is dit het moment om er een te creëren. 

 

Begin nu met het ontwerpen van jouw logo

 

Bekijk onze andere artikelen

10 Beste Beauty Logo's, wat maakt ze opvallen ten opzichte van de rest

10 Beste Beauty Logo's, wat maakt ze opvallen ten opzichte van de rest

Wie zou een schoonheidsmerk vertrouwen dat er lelijk uitziet? Schoonheidslogo's dragen meer gewicht dan alleen merkherkenning — ze moeten klanten verleiden met de belofte er goed uit te zien. Dat is bijna onmogelijk met een logo dat saai of inspiratieloos oogt.  Als je een schoonheidslogo ontwerpt, hebben we hieronder de 10 beste schoonheidslogo's verzameld. We leggen uit wat hen zo succesvol maakt en bes...

Lees meer
Hoe maak je een aangepaste bedrijfsstempel met jouw logo

Hoe maak je een aangepaste bedrijfsstempel met jouw logo

Hier bij Logogenie hebben we nieuwe betaalbare tools voor logo- en branding succes voor je onderzocht om mee te nemen in het nieuwe jaar. Velen zullen verrast zijn door het idee om logo-stempels te gebruiken voor hun merk of bedrijf, aangezien stempels een verouderde implicatie lijken te hebben, maar we vertellen je graag waarom het belangrijk is om hierover na te denken en hoe ze je meer zaken kunnen opleveren....

Lees meer
Hoe ontwerp je een briefhoofd dat perfect de essentie van jouw merk vastlegt

Hoe ontwerp je een briefhoofd dat perfect de essentie van jouw merk vastlegt

Hoe meer plaatsen mensen jouw merk zien, hoe waarschijnlijker het is dat ze jou zullen herinneren. En hoe waarschijnlijker het is dat ze jou herinneren, hoe waarschijnlijker het is dat ze blijven interageren met jouw merk en jouw diensten kopen. Kortom, merkzichtbaarheid is positief verbonden met merkbetrokkenheid en verkoop.  Daarom steek je zoveel moeite in het ontwerpen van het perfecte logo, toch? En in het...

Lees meer
10 Beste Transport Logo's die je zullen inspireren voor je eigen ontwerp

10 Beste Transport Logo's die je zullen inspireren voor je eigen ontwerp

Op een gegeven moment heeft iedereen wel eens een transportdienst nodig. Of ze nu commerciële goederen naar een ander land verzenden of oma's verjaardagscadeau naar de volgende stad brengen, transportbedrijven bieden een zeer noodzakelijke dienst die we allemaal nodig hebben. Dat is een van de redenen waarom transportlogo's zo belangrijk zijn - iedereen die ze ziet, is een potentiële klant.Dus wat maakt een goed tr...

Lees meer

Genereer nu een AI-gegenereerd logo

U moet uw bedrijfsnaam invoeren
x