Hoe ontwerp je een geweldige en professionele website
Denk aan je website als het thuis van je merk op het internet. Het kan een sociale mediapagina niet vervangen omdat sociale mediapagina's, vanwege hun ontwerp, vrij beperkt zijn in functionaliteit en meer dienen als een communicatiekanaal dan als een echt online thuis. Wanneer mensen naar je merk zoeken, gebruiken ze zoekmachines en proberen ze je website te vinden voor informatie over wie je bent en wat je aanbiedt.
Communiceer precies wie je bent, wat je aanbiedt en waarom jij de beste keuze voor hen bent met een goed uitgevoerd webdesign. Webdesign is niet alleen hoe een website eruitziet, maar ook hoe het functioneert. Als je nog nooit eerder een website hebt gemaakt, of zelfs als je dat wel hebt gedaan en een opfriscursus nodig hebt, lees dan verder om te leren hoe je fantastisch webdesign kunt krijgen.
Componenten van Webdesign
Webdesign is een breed begrip dat een verscheidenheid aan ontwerpprocessen omvat. De gemeenschappelijke deler bij deze processen is dat ze allemaal deel uitmaken van wat websites laten werken. Je kunt geen webdesign hebben dat geen grafisch ontwerp op de een of andere manier omvat, en als je SEO negeert, zal je website niet veel bezoekers krijgen.
De componenten van webdesign omvatten:
Grafisch ontwerp
Grafisch ontwerp is een essentieel onderdeel van websiteontwerp. Bijna alles wat je op een website ziet, is gemaakt door een grafisch ontwerper, inclusief het logo van het bedrijf, de afbeeldingen en infographics, de banners en zelfs de advertenties.
UX-ontwerp
User Experience-ontwerp, vaak afgekort tot UX-ontwerp, is het element van webdesign dat zich bezighoudt met hoe gebruikers met je website omgaan. Over het algemeen streeft UX-ontwerp ernaar om een website gemakkelijk en plezierig in gebruik te maken, wat betekent dat opvallende pictogrammen, gemakkelijk te navigeren sitemaps, functies die de gebruiker laten zien hoe ze werken (bijvoorbeeld afbeeldingen die groter worden wanneer je er met de muis overheen beweegt) en ervoor zorgen dat de website toegankelijk is voor gebruikers met beperkingen.
SEO
Zoekmachineoptimalisatie, ook bekend als SEO, is een verzameling keuzes die webdesigners en -ontwikkelaars maken om ervoor te zorgen dat hun websites hoger scoren in zoekresultaten van zoekmachines. Websiteontwerpen die inhoud presenteren in een logische, georganiseerde indeling en dingen bevatten zoals alt-tags op de afbeeldingen en meta titels en beschrijvingen, scoren hoger dan die dat niet doen.
Indeling en visuele uitstraling
Hoe een website eruitziet, is een ander onderdeel van webdesign. Dit deel van webdesign omvat zaken als de vormen en kleuren van de knoppen, de typografie, hoe de navigatie is opgezet en hoe de inhoud wordt gepresenteerd.
Navigatie
Dit is hoe bezoekers zich door een website verplaatsen. Vaak is de navigatie van een website een reeks links bovenaan een pagina of langs de zijkant. Goed doordachte website-navigatie betekent het maken van een sitemap die een logische volgorde volgt en het presenteren van de navigatiebalk op een manier die consistent is over pagina's en logisch is voor bezoekers. Kortom, bezoekers mogen nooit "verdwalen" tijdens het bezoeken van je website - en goed ontworpen navigatie voorkomt dat.
Inhoud
Dit is wat mensen daadwerkelijk aantrekt om de website te bezoeken. Inhoud kan foto's, blogberichten, diensten, tekst, items te koop zijn - in veel gevallen is het meer dan een van deze. Inhoud speelt een rol in webdesign omdat het ontwerp van de website de inhoud "inkadert". Doordacht ontwerp presenteert de inhoud op een logische, aantrekkelijke manier.
Webdesign vs. Webontwikkeling
Een van de belangrijkste dingen om in gedachten te houden bij het zoeken naar webdesign is dit: webdesign en webontwikkeling zijn niet hetzelfde.
Webdesign is het proces van het creëren van een esthetisch aantrekkelijke website die specifieke doelen bereikt. Deze doelen kunnen zijn dat mensen aankopen doen op een e-commerce site of informatie delen over een specifiek onderwerp op een coherente, toegankelijke manier. Een webdesigner gebruikt zijn creativiteit en technische ontwerpvaardigheden om websites te maken die er geweldig uitzien en bezoekers aanzetten tot specifieke acties. In de webdesign-jargon staan deze specifieke acties bekend als conversies.
Webontwikkeling is het achter-de-schermen proces om een website tot leven te brengen en ervoor te zorgen dat deze functioneert zoals de ontwerper bedoeld heeft. Webontwikkelaars zijn programmeurs die ervaring hebben met werken met HTML, CSS en een of meer programmeertalen.
Je kunt een bekwame webdesigner vinden die ook een ervaren webontwikkelaar is. In dat geval kan het werken met hen het proces van ontwerpen, bouwen en lanceren van je website super soepel maken. Maar ga er niet vanuit dat elke webdesigner ook een webontwikkelaar is, of dat iemand die beide kan even bekwaam is in beide. Voordat je iemand inhuurt voor webdesign of webontwikkeling, controleer ze volledig door hun portfolio te bekijken en getuigenissen van hun werk van voormalige klanten te lezen.
Je merk integreren in je webdesign
Uiteindelijk maakt goed uitgevoerd webdesign deel uit van branding. Wanneer bezoekers een positieve ervaring hebben met je website, associëren ze die ervaring met je merk. Op dezelfde manier weerspiegelt een slechte ervaring (door bijvoorbeeld langzaam laden, verwarrende navigatie, kapotte links en andere problemen zoals deze) slecht op je merk.
Het ontwerp van je website dient ook om je merk te introduceren door visuele keuzes zoals je kleurenpalet, je logo, je lettertypen en de afbeeldingen die je hebt gekozen om je merk te vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld, een website met een opvallende oranje header en Impact-lettertype kan nauwkeurig een bouwmerk communiceren, maar is misschien geen goede keuze voor de website van een yogastudio. Terwijl je je website-ontwerp ontwikkelt, bepaal wat je wilt communiceren over je merk en hoe je het best je merkpersoonlijkheid en aanbiedingen visueel kunt uitdrukken.
Zelfs hoe je website werkt kan je merk uitdrukken. Bijvoorbeeld, een minimalistische, eenvoudige website met slechts een paar pagina's die allemaal grote foto's bevatten, kan een uitstekende keuze zijn voor een fotograaf. Voor een website voor kinderkleding kunnen speelse elementen zoals klassieke speelgoediconen communiceren dat je de leuke, leeftijdsgerichte keuze bent.
Zelf doen of alles inbegrepen?
Er zijn een paar verschillende routes die je kunt nemen naar een volledig uitgewerkt webdesign. Om de juiste route te bepalen, is de eerste vraag die je jezelf moet stellen: "wil ik mijn webdesign zelf doen of iemand inhuren om het voor mij te ontwerpen?"
[afbeeldingsuggestie: persoon met een vraagteken boven hun hoofd]
Als je ervoor kiest om zelf te gaan, is de volgende vraag die je jezelf moet stellen: "hoe comfortabel voel ik me bij het beheren van de achterkant van een website?"
Als je antwoord "helemaal niet" is, is de beste keuze voor jou om webdesign te krijgen het gebruik van een kant-en-klaar platform zoals Wix of Squarespace. Met platforms als deze abonneer je je op een alles-in-één website service die je krijgt:
- Je unieke domeinnaam
- Hosting
- Vooraf gemaakte webdesigntemplates
- Een drag-and-drop editor voor het ontwerpen van pagina's (hoe gemakkelijk dit te gebruiken is, varieert per platform)
- Toegang tot een gemeenschap van mede-abonnees die vragen die je hebt kunnen beantwoorden, inzichten kunnen delen en je kunnen begeleiden bij moeilijkheden waarmee je op je website te maken hebt.
Met bepaalde platforms krijg je ook toegang tot een verscheidenheid aan plugins die je site extra functionaliteit geven, zoals integratie met Google Drive of een galerij die je Instagram-feed weergeeft. Wat je krijgt en hoeveel het je zal kosten, varieert sterk van platform tot platform, waarbij sommige een veel gebruiksvriendelijkere ervaring bieden dan andere.
[afbeeldingsuggestie: Wix/Squarespace/een ander websiteplatform interface of logo]
Als je antwoord op de bovenstaande vraag "enigszins of redelijk" is, heb je meer opties voor websiteplatforms. Kiezen voor een kant-en-klaar platform is zeker een optie, maar het is niet je enige optie. Je kunt ook kiezen voor WordPress, dat momenteel meer websites aandrijft dan elk ander platform op internet. Met WordPress hoef je niet per se een programmeur te zijn om een geweldig uitziende website te maken, maar je moet wel "je handen vuil maken", zogezegd, bij het bouwen van je website. Je moet je domeinnaam en hosting kopen bij andere providers en deze koppelen aan je WordPress-account.
Een van de grootste voordelen van werken met een WordPress-webdesign is dat het gratis is. Dat gezegd hebbende, veel van de dingen die je zult gebruiken om je unieke website te maken, zoals aangepaste thema's en plugins, kosten geld.
Ongeacht welk webplatform je kiest, kun je ervoor kiezen om je eigen ontwerp te maken of samen te werken met een professionele webdesigner. Terwijl je het web afzoekt naar ontwerpers, zul je merken dat veel webdesigners gespecialiseerd zijn in aangepaste thema's en sjablonen voor specifieke platforms, zoals WordPress of Shopify. Door samen te werken met een ontwerper die gespecialiseerd is in een specifiek webplatform, garandeer je dat je iets krijgt dat geoptimaliseerd is voor het platform waarmee je werkt.
Je kunt ook de doe-het-zelfroute volgen en over het algemeen betekent dat niet dat je moet weten hoe je moet coderen. Over het algemeen is het geven van je website een unieke uitstraling en gevoel net zo eenvoudig als het kiezen van een thema, en vervolgens het kiezen van ontwerpelementen zoals je kleuren, lettertypen en afbeeldingen. Dit geldt zelfs voor de meeste WordPress-thema's.
Of WordPress of een ander platform de juiste keuze is voor je website, hangt af van je budget, de functionaliteit die je website nodig heeft, de mate van aanpassing die je nodig hebt (over het algemeen betekent meer aanpassing meer technische ervaring van jouw kant) en hoeveel tijd en energie je hebt om te steken in het creëren en onderhouden van je website.
Webdesign Do's en Don'ts
Er is veel om aan te denken bij het maken van een aangepast webdesign. Of je nu de doe-het-zelfroute volgt of samenwerkt met een professionele ontwerper, hier zijn een paar tips die je tijd en geld kunnen besparen terwijl ze je helpen hoofdpijn te voorkomen:
Do Maak je Site Gemakkelijk te Navigeren
Bezoekers mogen nooit "verdwalen" op je website. Als je navigatie inconsistent is van pagina tot pagina of geen duidelijke, logische structuur volgt, pas het dan aan zodat je navigatie intuïtief aanvoelt.
Overweldig Gebruikers niet met Tekstwanden
Houd je geschreven inhoud kort - niet langer dan drie of vier zinnen. Door je tekst in duidelijke alinea's en secties onder beknopte koppen te verdelen, maak je de tekst gemakkelijker te verwerken voor lezers, wat hen op je website houdt en je inhoud langer consumeert.
Optimaliseer je Website voor Mobiel
Tegenwoordig bekijken de meeste mensen websites op smartphones. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel en desktop, verlies je bezoekers.
Houd een Consistente Stijl Aan
Als je één lettertype op je homepage gebruikt, gebruik het dan op al je pagina's. Houd ook vast aan een coherent kleurenpalet en vergelijkbare visuele lay-out voor elke pagina.
Vergeet niet te Testen!
Voordat je site live gaat, test het uit! Idealiter laten een paar mensen op verschillende apparaten (een smartphone en een laptop, verschillende besturingssystemen, verschillende browsers) je website testen om ervoor te zorgen dat deze goed werkt op alle platforms.
Maak van je Logo het Focale Punt van je Unieke Webdesign
Ongeacht hoe je website eruitziet, je logo moet op een prominente plaats worden weergegeven. Als je nog geen logo hebt, gebruik dan de eenvoudige, intuïtieve logo