Begin met het ontwerpen van uw logo

5 manieren om je logo-ontwerp te laten opvallen

Gepubliceerd: 09.03.2018

Een logo ontwerpen? Zeker, u denkt misschien dat het creëren van de visuele weergave van een merk eenvoudig is, maar een opvallend logo is meer dan een cirkel en een bedrijfsnaam. Je moet echt de betekenis inkapselen. Of je nu een logo maakt voor je eigen bedrijf of voor een klant, anders doe je het bedrijf een kolossale dienst. Hier zijn 5 manieren om je logo ontwerp te verbeteren zodat het serieus opvalt tussen de miljoenen:


1. Stel uzelf enkele vragen

Hebben alle logo's een verhaal? Ja en nee. Maar het is uiterst belangrijk om te weten waar het logo vandaan komt en waarom. Bestaat het merk al eeuwig? Heeft het een erfgoed? Dat kun je gebruiken in het ontwerp van het logo door elementen uit het wanneer en waar van het begin van het merk te halen.

 

De andere reden om uzelf enkele vragen te stellen over logo-ontwerp is om strategie te integreren in de algemene look. Het brandingproces gaat misschien verder dan het logo, maar beide zijn met elkaar verweven; en dus moet u de antwoorden op enkele essentiële brandingvragen voor u hebben terwijl u het logo ontwikkelt, zoals:

 
  • Wat maakt het merk anders?
  • Waarom is het merk begonnen? Wat is de missie of het doel van het merk?
  • Hoe wil het merk zijn doel bereiken?
  • Wat zijn de waarden van het merk of bedrijf?
  • Wat is de persoonlijkheid van het merk?
  • Wie is de doelgroep?
  • Hoe wordt mijn website ontworpen?

     

5 manieren om je logo-ontwerp te laten knallen


2. Weef visuele wonderen

Er zijn bepaalde manieren om een logo te maken dat visueel aantrekkelijk is—en een van de beste methoden is om een visuele interpretatie van het algemene concept van het merk’s te creëren. U kunt bijvoorbeeld denken aan een visuele double entendre, waarbij er twee iconen in één beeld zijn verweven (denk aan de twee gezichten of de wijnbekerillusie). Een andere manier is om woord- en symboolkunst te maken, bijvoorbeeld door de naam van het merk te gebruiken om een symbool te ontwikkelen. Als het woord bijvoorbeeld “soccer,” is, zou je die letters op een voetbal kunnen laten lijken.

3. Begrijp de psychologie van kleur

Kleur is uiterst belangrijk voor het ontwerpen van een logo. Niemand kiest willekeurig een kleur voor een logo-ontwerp, en als ze dat wel doen, denken ze duidelijk niet goed na over het merk. Kleur communiceert gedachten, ideeën en overtuigingen. Kleur trekt je aandacht. Maar kleur is ook lastig.

Sommige klanten hebben een kleurenpalet uitgezocht. Anderen willen grijstinten. In die gevallen kun je voldoende gebruik maken van negatieve ruimte om interesse te wekken en vervolgens met arceringen de illustratie tot leven te wekken.

 

Maar als je de vrijheid hebt om te spelen, zou je eens kunnen kijken naar de psycologie van kleuren in grafisch ontwerp. Hoewel kleur uiteindelijk neerkomt op hoe het individu het waarneemt, is er onderzoek gedaan naar de "waargenomen gepastheid" van merken waarbij de vraag wordt gesteld, “Past de kleur bij wat er wordt verkocht?” Rood is bijvoorbeeld gedurfd, gepassioneerd en opwindend. Blauw is betrouwbaar, vriendelijk en rustgevend. Groen staat voor geld, rijkdom en gezondheid. Paars is mysterieus, koninklijk en rijk.

Afhankelijk van de boodschap die u wilt overbrengen, kan kleur diepte toevoegen aan het ontwerp.
 

Logo ontwerp kleuren


4. Vernietig de clichés

Net als bij kleding zijn er rages op het gebied van merk- en logo-ontwerp. Hoewel veel van de ideeën puur goud zijn, is het zien van een aantal ontwerpers die de rage steeds opnieuw gebruiken gewoon vragen om problemen. In plaats van hetzelfde archetype te volgen van wat ’s “in,” waarom niet komen met iets ver buiten de doos?

 

Hier zijn enkele cliches om te vermijden:

  • Arcs/arches
  • Helvetica font – als je me niet gelooft, onderzoek dan het Gap logo fiasco als bewijs. En nu we het toch over banale lettertypes hebben, vermijd koste wat kost Comic Sans, Papyrus en soortgelijke stijlen.
  • Willekeurige stippen
  • Overlappende letters
  • Kletsbellen
 

5. Eenvoud en symmetrie

De beste logo's zijn eenvoudig, omdat ze later kunnen evolueren. Een goed voorbeeld is de Nike Swoosh. Eenvoudige logo's zijn krachtig en vinden weerklank bij uiteenlopende doelgroepen over de hele wereld. Eenvoudig is memorabel, fascinerend en vaak bewonderenswaardig. Iedereen denkt altijd dat complex en flitsend het beste is, omdat je dan opvalt; maar in werkelijkheid zijn de beste iconen die met eenvoudige lijnen en een enkel verleidelijk element.
 

logo-ontwerp tips


Neem de Macintosh Apple. Het gewone appelpictogram zonder de brok verwijderd is normaal. Maar zodra je de “byte,” toevoegt, wordt de betekenis van het logo intenser.

 

Een andere manier om het eenvoudig maar effectief te houden is te denken in termen van symmetrie. Als je het Apple logo als voorbeeld neemt, zul je zien dat de cirkels en krommingen consistent zijn. Wil je dieper gaan? Kijk dan eens naar het nieuwste logo van Twitter. Je zult versteld staan van alle cirkels die zijn gebruikt om de lijnen in sync te houden.

 

Maak een website voor uw bedrijf

Elk bedrijf moet tegenwoordig een website hebben. Veel eigenaren van kleine bedrijven zouden zeggen dat ze geen geld hebben om te betalen voor een dure webprogrammering waarmee ze goederen kunnen verkopen, online betalingen kunnen ontvangen, reserveringen kunnen accepteren, aanbiedingen kunnen noteren en wat ze ook doen voor een bedrijf. Een betaalbare oplossing is start met een website builder.

 

Eindgedachten

Niemand wil een waardeloos logo. Stop met denken in termen van wat is gedaan en doe iets volledig uniek en uit het linker veld om uw bedrijf te merken. Hoewel deze tips zijn wat geweldige logo ontwerpen gebruiken om tijdloze logo's voor merken te construeren, is het aan jou om een creatieve draai te geven aan het totale ontwerp. Nu je deze tips hebt gelezen, zou je je geïnspireerd moeten voelen—dus ga dat logo maken!

 
 

Bekijk onze andere artikelen

x