Ongeacht uw bedrijfstak is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. Immers, de concurrentie is harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet over te brengen. Ondernemers van vandaag moeten hun spel verhogen en meer moeite steken in het opbouwen van hun online aanwezigheid, inclusief het gebruik van berichten-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp voor Bedrijven.
Gelukkig is dit nog nooit zo eenvoudig geweest. De talrijke tools en tutorials die vandaag beschikbaar zijn, hebben het proces vereenvoudigd. Alle ondernemers, zelfs degenen zonder programmeerervaring, hebben nu de mogelijkheid om hun eigen professionele online ruimte te creëren.
Het proces van het maken van een website begint onvermijdelijk met een hostingplan en een domeinnaam. Zodra u daarvoor heeft gezorgd, moet u uw website organiseren en vormgeven, ervoor zorgen dat deze feilloos werkt. Tenslotte, als u klanten wilt aantrekken, zult u deze ook moeten verrijken met waardevolle en relevante inhoud, evenals deze promoten en de ranking ervan opbouwen. U wilt een goede e-commerce sectie creëren als u goederen online wilt verkopen en een goed boekhoudsysteem.
Het kiezen van een domeinnaam voor uw website
Uw domeinnaam is de basis van uw online bedrijf. Het is ook een van de eerste dingen waar uw bezoekers naar zullen kijken, dus kies verstandig. De domeinnaam moet idealiter uw bedrijfsnaam zijn, maar dat is niet altijd mogelijk. Controleer de beschikbaarheid van uw potentiële namen en variaties om ervoor te zorgen dat ze volledig uniek zijn.
De top-level domein (TLD) is de toevoeging na de domeinnaam. Als uw bedrijfsnaam niet beschikbaar is als een .com-domein, overweeg dan andere, meer specifieke extensies. U zou bijvoorbeeld lokale TLD's kunnen gebruiken (.nyc, .io, .ru, .de, enz.) of andere (.co, .law, .store, .agency, enz.).
Welke u ook kiest, zorg ervoor dat uw domeinnaam kort, eenvoudig, pakkend en gemakkelijk te onthouden is. Vermijd ook het gebruik van cijfers en speciale tekens (zoals streepjes).
Meld u aan voor webhosting
Webhosting biedt de server die de gegevens van uw website opslaat, waardoor internetgebruikers over de hele wereld deze kunnen zien. Aangezien de hostingprovider en het plan dat u kiest van invloed kunnen zijn op de responsiviteit van uw website en de gebruikerservaring, zorg ervoor dat u uw onderzoek doet voordat u aankopen doet.
Hoewel shared hosting een goed startpunt kan zijn voor kleine bedrijven, zouden grotere bedrijven (met meer dan 1.000 bezoekers per dag) moeten overwegen om een dedicated server of een VPS te overwegen. Hoewel duurder, zal deze optie ervoor zorgen dat uw website optimaal presteert, zelfs tijdens piekuren.
Onlangs hebben steeds meer mensen geprofiteerd van de spectaculaire internetinfrastructuur van Europa — hoge snelheden en verleidelijk lage prijzen. Om de meest geschikte optie voor uw website te vinden, zorg ervoor dat u de beoordelingen van de beste hostingbedrijven in Europa leest.
Ontwerp uw website
Bij het maken van uw website moet u in gedachten houden dat deze een duidelijke structuur moet hebben. Hoewel eenvoud altijd welkom is, moet uw website meerdere pagina's bevatten, elk met zijn eigen doel en praktisch nut voor bezoekers, de beste manier om dit te bereiken is door een visuele sitemap te maken zodat u niet verdwaalt onderweg. Denk na over waar uw klanten naar op zoek zouden kunnen zijn en probeer die informatie te verstrekken.
Zo zou u naast de homepage uw website secties willen laten bevatten zoals Over Ons, Contact, FAQ, enz. Bovendien zullen het toevoegen van landingspagina's en CTA's zeker uw conversiepercentages verbeteren.
Een van de meest voorkomende fouten die ondernemers maken, is het proppen van meerdere diensten en links in één landingspagina. Te veel opties kunnen de bezoeker in verwarring brengen en overweldigen, waardoor u een potentiële lead verliest. Daarom zou elke service die u aanbiedt zijn eigen landingspagina moeten hebben. En als uw bedrijf actief is in meer dan één locatie, overweeg dan om voor elk ervan een landingspagina te maken.
Aangezien ongeveer de helft van al het webverkeer afkomstig is van smartphones, moet uw website ook een even aantrekkelijke en responsieve mobiele versie hebben. Voor extra visuele interesse kunt u een paar originele foto's en video's toevoegen, deze optimaliseren om ervoor te zorgen dat uw website snel blijft.
Wat betreft de laadsnelheid zijn er veel factoren die dit kunnen beïnvloeden, waarvan de belangrijkste meestal uw hosting is. Wees dus voorzichtig bij het kiezen van een hostingplan en bedrijf, waarbij u bij voorkeur kiest voor een Europese provider.
Homepage
De eerste indruk van de bezoekers zal afhangen van de kwaliteit van uw homepage. Omdat het het eerste is wat de bezoeker tegenkomt, moet de homepage hun interesse wekken, beknopt uitleggen wat het bedrijf doet en hoe ze kunnen profiteren van de informatie die op de website wordt weergegeven.
Maak de homepage niet te ingewikkeld en prop niet elk detail over het bedrijf erin (daar zijn andere pagina's voor). Houd het in plaats daarvan kort en eenvoudig, en eindig met een sterke CTA.
Landingspagina
Soms is het slimmer om een potentiële lead naar een landingspagina te sturen in plaats van naar de homepage. Net als de homepage is de landingspagina ook een geweldige manier om uw bedrijf te introduceren, maar dan in minder woorden en met meer specifieke CTA's.
Toch moeten de landingspagina's samenhangend zijn met het ontwerp van uw website, dat al van tevoren getest had moeten zijn. Niet elke stijl zal uw publiek aanspreken, dus het is belangrijk om voortdurend verschillende opties uit te proberen om de meest succesvolle te bepalen. Voeg bovendien multimedia toe, zoals afbeeldingen, video's, graphics aan uw landingspagina om de aandacht van de bezoeker te trekken.
Blog
Net als de rest van uw website moet uw blogsectie gemakkelijk te navigeren zijn maar ook visueel aantrekkelijk. Gebruik verschillende media in uw blogposts om uw punt over te brengen, zorg ervoor dat het geoptimaliseerd is voor maximale paginalaadsnelheid.
Naast er goed uitzien, moet uw blog ook waardevolle, nauwkeurige en relevante informatie bevatten waar de lezers daadwerkelijk iets aan hebben en willen lezen. Plaats bijvoorbeeld gedetailleerde how-to-gidsen, instructievideo's en nuttige tips met betrekking tot uw diensten. Zorg ervoor dat u tijdloze inhoud publiceert en alle bestaande inhoud bijwerkt die oud of saai aanvoelt.
Logo en Visuele Elementen
Logo's zijn onvermijdelijk voor bedrijfswebsites omdat ze de kracht hebben om alles te zeggen zonder een woord te zeggen. Een professioneel ontworpen en pakkend logo geeft een gevoel van eer en integriteit weer. Bovendien definieert het de waarden van een merk zonder een lange tekst te vermelden. Het wekt een gevoel van vertrouwen en verbinding tussen een merk en klanten op. Op dezelfde manier is het logo de perfecte manier om uw doelgroep aan te trekken. U kunt eenvoudig zeggen dat een logo een element is dat mensen helpt een merk te herkennen. Daarom moet een online bedrijfswebsite een aantrekkelijk logo en pakkende visuele elementen hebben om de aandacht van mensen te trekken. Deze aantrekkelijke visuele elementen zullen de aantrekkingskracht van uw site vergroten en de uitstraling ervan verbeteren. De hulp van een logomaker is essentieel om een boeiend logo voor uw bedrijfswebsite te creëren. U kunt een logo maken dat uw bedrijfsdoel definieert en werkt als een identificatiemiddel voor uw online platform.
Creëer een Merk en Houd Eraan Vast
Zodra u een ontwerp heeft gekozen dat naar uw mening het beste uw bedrijf vertegenwoordigt, moet u consistent blijven in elke marketingaspect.
Hier zijn enkele voordelen van consistente branding:
Helpt bij het overbrengen van uw merkboodschap
Draagt bij aan de geloofwaardigheid en authenticiteit van uw merk
Geeft uw klanten een gevoel van vertrouwdheid en nodigt hen uit om uw merk te vertrouwen
Stimuleert merkloyaliteit
Door een stijl te hebben, d.w.z. een uniek logo en kleurenschema geassocieerd met uw merknaam, kunt u het meer verhandelbaar maken. Wees niet bang om ze bij elke gelegenheid te tonen — in advertenties, socialemediaberichten, offline marketing, werknemersuniformen, merchandise, enz. Als u hulp nodig heeft bij branding of het maken van een gedenkwaardig logo, raden we aan een tool zoals LogoGenie te gebruiken.
Klanten gebruiken meestal meerdere kanalen om met uw bedrijf te communiceren en aankopen te doen. Zorg er daarom voor dat uw branding op alle kanalen en platforms hetzelfde blijft.
Neem daarnaast deel aan evenementen en werk samen met merken die dezelfde waarden en missie delen als uw merk. Dat zal het nog verder versterken.
Implementeer On-Page SEO
Om de ranking op zoekresultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) te verbeteren en daarmee de zichtbaarheid ervan, moet u uw website optimaliseren. Hier zijn enkele veelvoorkomende SEO-methoden die u kunt proberen:
Title Tags
Kom met een geschikte titel van 70 tekens of minder voor elke webpagina om gebruikers te laten weten waar het over gaat wanneer ze de zoekpagina's bekijken. Zorg ervoor dat u de naam van het bedrijf/merk opneemt, evenals specifieke zoekwoorden voor de inhoud op de pagina.
Meta-omschrijving
De meta-omschrijving bevindt zich onder de titeltag. Net als de titel moet het gebruikers een idee geven van wat ze op uw pagina zullen tegenkomen, maar dan in meer woorden (tot 150 tekens). Omdat het ook in SERP's verschijnt, moet de meta-omschrijving ook het belangrijkste zoekwoord bevatten.
Interne Links
Hoewel backlinks belangrijk zijn voor het opbouwen van uw autoriteit bij zoekmachines, kunnen interne links hen helpen een beter beeld te krijgen van de inhoud van uw website. Zorg er dus voor dat u passende links toevoegt naar andere nuttige pagina's op uw website.
Kopertags
Breek uw inhoud in secties met behulp van kopertags (
Afbeeldingsnaam en ALT-tekst
Bij het toevoegen van afbeeldingen aan uw website, zorg ervoor dat u ze een geschikte naam en ALT-tag geeft. Vergeet niet het zoekwoord op te nemen voor gemakkelijke identificatie en een hogere ranking in de zoekresultaten van afbeeldingen.
Vetgedrukte tekst
Zet cruciale woorden en zinnen in uw inhoud vetgedrukt om de aandacht van de lezer te benadrukken en te trekken. Dat zal ook zoekmachines helpen bepalen wat belangrijk is. Wees echter voorzichtig om niet te ver te gaan en de zoekwoorden te veel te gebruiken, want dat kan sommige lezers afschrikken.
Pas Off-Page SEO toe
Als u het organische verkeer naar uw website wilt laten groeien, moet u het verschil begrijpen tussen On-page vs Off-page SEO en hoe u ze samen kunt laten werken. U moet beide beheersen als u wilt slagen in uw marketinginspanningen.
Externe factoren spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de zoekmachine rankings en zichtbaarheid. Het doel van off-page SEO is om de autoriteit en het vertrouwen van een website te vergroten door te focussen op deze factoren, waaronder linkbuilding, sociale media en contentcreatie.
Een van de belangrijkste aspecten van Off-page SEO is linkbuilding. Het opbouwen van links vanaf betrouwbare sites is essentieel voor een goede ranking. Zelfs als uw website perfect is geoptimaliseerd, zal het niet rangschikken tenzij er externe links naar verwijzen.
Wanneer u Off-page SEO beoefent, bouw dan links vanaf betrouwbare websites, krijg veel volgers op sociale media en word erkend als een expert in uw vakgebied, zal Google dit opmerken en z