Begin met het ontwerpen van uw logo

Populairste logo's die in de loop der tijd zijn veranderd

Gepubliceerd: 20.06.2018

Wat’s het belangrijkste waar je aan denkt bij het ontwerpen van een logo?

Je wilt dat het modern is.

Je wilt dat het herkenbaar en memorabel is.

Je wilt het strak hebben.

Je wilt dat het de geest van het merk oproept.
 

Waarom veranderen logo's? – Omdat het publiek verandert. In de jaren zestig hielden mensen van een ander soort ontwerp dan nu. Daar hebben we bewijs voor! Laten we bespreken hoe enkele van de populairste logo's in de loop der tijd zijn veranderd. Deze evolutie leert je hoe je over verandering moet nadenken terwijl je het logo van een merk ontwerpt.

 

Start met het ontwerpen van uw logo
 

1. Pepsi
 

Pepsi’s logo tijdlijn is vrij interessant voor een analyse. Het is een vrij lange evolutie, vanaf 1898. Vanuit het standpunt van vandaag heeft het eerste logo een onleesbaar lettertype en is het te ingewikkeld. We merken echter dat element op dat’s drager is van alle veranderingen die volgen - de golf, werveling… noem het wat je wilt.
 

Pepsi-logo
 

Tijdens de volgende vier decennia veranderde Pepsi het lettertype, maar de kleur en het basisontwerp bleven hetzelfde. In 1950 zien we een grote verandering – het bedrijf introduceerde kleur in zijn logo, waarschijnlijk om zich te onderscheiden van de concurrerende Coca Cola.
 

Pepsi-logo 1950
 

In dit logo zie je ook het ontwerp op een pet. De kleuren en de dop, naast de swirl, blijven de dragers van verandering in alle toekomstige ontwerpen. Later veranderde Pepsi uiteindelijk het lettertype in iets leesbaarders, en we eindigen met het huidige logo dat er zo uitziet:
 

huidige Pepsi-logo
 

2. Mercedes-Benz
 

Wanneer u aan Mercedes-Benz denkt, wat is dan het eerste beeld dat u te binnen schiet? Het is toch de driepuntige ster? Het is een symbool van land, zee en lucht en staat voor het streven van het merk om met zijn motoren al deze gebieden te domineren. Maar dat symbool werd ontwikkeld in 1909. De eerste Mercedes auto werd in 1901 op de markt gebracht. Weet u hoe het eerste logo eruit zag?
 

Mercedes logo


We zien hier geen drager van ontwerpveranderingen. In 1909, toen de ster werd geboren, had het logo geen overeenkomsten met het eerste. Die ster bleef echter een stempel van herkenning voor het merk. Hoewel hij evolueerde, is hij nog steeds aanwezig in het logo van vandaag. Hier’s het huidige logo van Mercedes-Benz:

Mercedes icon logo
 

3. Goodyear
 

Goodyear heeft een van de meest iconische logo's die we kennen. Weet je waarom? – Omdat het door de jaren heen relatief universeel is gebleven. De kleur en het lettertype hebben kleine veranderingen ondergaan, maar we kunnen het oorspronkelijke ontwerp nog steeds herkennen in het logo van vandaag.

Het belangrijkste element van het logo is de Wingfoot – het symbool dat de oprichter koos omdat hij zich liet inspireren door het beeld van Mercurius, een oude god uit de Romeinse mythologie. Zo zag het logo eruit toen het in 1900 werd gelanceerd:
 

Good Year logo original
 

En zo ziet het er nu uit:

Good Year logo
 

4. Nike
 

Beweging. Eenvoud. Klassiek, maar modern design. Dat is waar Nike als merk voor staat, en het logo staat ook voor die waarden. Het eerste logo werd ontworpen door Carolyn Davidson in 1971. Ze kreeg een uurtarief van 2 dollar voor dat werk. Wie had gedacht dat haar ontwerp het meest herkenbare logo van de 20e eeuw zou worden?

Het vinkje (bekend als de Nike Swoosh) ging aanvankelijk gepaard met de naam van het merk’s eroverheen geschreven. Zo zag het originele logo eruit:
 

Nike logo original
 

In de loop der jaren veranderde het ontwerp, voornamelijk in het lettertype en de positie van de letters. In 1995 besloot Nike uiteindelijk de letters uit het logo te schrappen, omdat de swoosh al een herkenbaar teken voor het merk was. Tegenwoordig ziet het logo er zo uit:
 

Huidig nike logo
 

We zien nog steeds het oudere logo met letters van tijd tot tijd. We zien ook kleurveranderingen in de enkele swoosh. Maar we weten nog steeds dat het Nike is, en dat komt omdat de ontwerper een element heeft bedacht dat een drager is van verandering.

 

Genieke logo's lijken eenvoudig te ontwerpen, nietwaar? Ze zijn allemaal eenvoudig. Het gaat om het idee en het ontwerpproces erachter. Als logo-ontwerpers moeten we altijd rekening houden met verandering, en elementen inbouwen die ervoor zorgen dat de aanvankelijke vibe van het merk hardnekkig blijft gedurende die evolutie.

 

Start met het ontwerpen van je logo

 

Bekijk onze andere artikelen

10 Beste Transport Logo's die je zullen inspireren voor je eigen ontwerp

10 Beste Transport Logo's die je zullen inspireren voor je eigen ontwerp

Op een gegeven moment heeft iedereen wel eens een transportdienst nodig. Of ze nu commerciële goederen naar een ander land verzenden of oma's verjaardagscadeau naar de volgende stad brengen, transportbedrijven bieden een zeer noodzakelijke dienst die we allemaal nodig hebben. Dat is een van de redenen waarom transportlogo's zo belangrijk zijn - iedereen die ze ziet, is een potentiële klant.Dus wat maakt een goed tr...

Lees meer
Waarom je een AI-logo generator zou moeten proberen om je bedrijfslogo te maken

Waarom je een AI-logo generator zou moeten proberen om je bedrijfslogo te maken

Gevestigde merken hebben het hoogtepunt van succes bereikt met een duidelijke identiteit. Helaas kunnen we hetzelfde niet zeggen van kleine bedrijven en startups. Navigeren door een zeer competitieve markt kan intimiderend zijn, tenzij je een uniek logo hebt dat de identiteit, waarden, filosofieën en missie van je merk omvat.   Helaas kan het maken van een logo een dure en tijdrovende aangelegenheid zij...

Lees meer
Beste Zakelijke Tools & Software om uw Bedrijf te Starten in 2025

Beste Zakelijke Tools & Software om uw Bedrijf te Starten in 2025

Een zakelijke tool is een technologische tool of software die is ontworpen en gemaakt om ondernemers en organisaties te helpen bij het stroomlijnen van operaties en hen in staat te stellen concurrerend te blijven. Deze tools maken bedrijven productief, houden ze verbonden met klanten en zorgen voor efficiëntie. Kleine bedrijfstools stellen bedrijven ook in staat om in controle te blijven - en bovenop alles te bli...

Lees meer
Slogans en taglines hoe ze te gebruiken in uw logo ontwerp?

Slogans en taglines hoe ze te gebruiken in uw logo ontwerp?

Een krachtige logo slogan of tagline houdt je in de gedachten van je klanten (zelfs met hun ogen dicht). Herinner je je hoe “Just do it.” (Nike), “The happiest place on Earth” (Disneyland) en “Finger lickin’ good” (Kentucky Fried Chicken) succesvolle taglines of slogans hebben bedacht voor topmerken?  Deze pakkende, tijdloze korte zinnen of one-liners zijn voor altijd...

Lees meer

Genereer nu een AI-gegenereerd logo

U moet uw bedrijfsnaam invoeren
x