Begin met het ontwerpen van uw logo

Visitekaartjes | De geschiedenis, de beste ontwerpmethoden en de digitale alternatieven

Gepubliceerd: 28.07.2020

We’zijn hier om te duiken in een vaak over het hoofd gezien aspect van branding, en een waarvan de rituelen in de afgelopen maanden nogal zijn veranderd: visitekaartjes. 

Omdat de hele wereld momenteel in beweging is door de wereldwijde COVID-pandemie, worden veel aspecten van hoe we ons professioneel gedragen opnieuw onderzocht op efficiëntie, impact op het milieu, culturele context en algemene winst. Het is noodzakelijk en allang tijd om dit te onderzoeken, en wij zijn hier om dit kleine maar belangrijke aspect van professionele introducties te bekijken en enkele suggesties te geven voor manieren om op een bewuste manier verder te gaan.


Geschiedenis van het visitekaartje

 

Instagram-logo

 

Zakelijke kaartjes verschenen voor het eerst in het 15e eeuwse China als “visiting cards” waarbij mensen kleine kaartjes bij zich droegen om uit te leggen hoe belangrijk ze waren. Deze kaartjes werden uitgewisseld wanneer er om een ontmoeting werd gevraagd, of wanneer geloofsbrieven moesten worden aangetoond om een elite-etablissement te bezoeken. Het papiergewicht, de kwaliteit van het ontwerp en de leeftijd van de consorten gaven aanwijzingen over de elite van de persoon die de kaart vertegenwoordigde.

Laat’s de overgang maken naar het Europa van de 17e eeuw, waar kaarten op vergelijkbare wijze werden gebruikt. Vaak om de op handen zijnde komst van welvarende of aristocratische mensen naar hun stad of huis aan te kondigen, werden de kaarten ook gebruikt voor allerlei sociale interacties, van zaken tot afspraakjes. Deze kaarten hadden dezelfde vorm en grootte als speelkaarten, waren met goud gegraveerd, hadden vette lettertypes en werden een belangrijk onderdeel van de elite. Bevoorrechte huizen hadden kaartenbakken, ook met een sierlijke constructie, zodat de bezoekers een kaart konden achterlaten.

In de 17e eeuw waren adressen geen gemeengoed. Om dit tegen te gaan werden “trade cards” uitgevonden, speciaal zodat mensen veel gemakkelijker bedrijven konden vinden. Trade cards werden aan beide zijden bedrukt, met op de ene zijde promotionele informatie over het bedrijf en op de andere zijde een kaart van de locatie van het bedrijf. 

De industriële revolutie, naast alle andere aanpassingen die zij had op de wereld, creëerde ook een meer ongedwongen ruimte om professioneel te netwerken. Het uitwisselen van contactinformatie werd essentieel. Zowel het “visitekaartje” als het “visitekaartje” werden samengevoegd tot één, en uitgedeeld in veel minder formele situaties. De hogere klasse hield nog steeds vast aan haar afkeer van het informele, maar in de VS werd dit gemeengoed.

Houtsnijtechnologie en boekdruktechnieken maakten plaats voor massaproductie van visitekaartjes, waardoor bedrijven van elke omvang contactgegevens konden uitdelen aan potentiële klanten, opdrachtgevers en medewerkers. Tegen de jaren 1980’s ontstond er een hele cultuur rond visitekaartjes. Wie zou de scène in "American Psycho" kunnen vergeten, die een memorabele weergave was van de toenmalige obsessie rond het dragen en uitwisselen van visitekaartjes?

Zakelijke kaartjes zijn een serieuze zaak in vele delen van de wereld. In Japan worden visitekaartjes meishi (??) genoemd. Deze kaartjes gebruiken beide zijden, met een zijde geschreven in Japanse karakters, en vaak Latijnse karakters op de achterzijde. De presentatie van een meishi aan een andere persoon is veel formeler en ritueler dan in de westerse wereld. In dit ritueel van geven en ontvangen moet een kaart worden vastgehouden met de bovenste twee hoeken naar boven en zo gedraaid dat zij kan worden gelezen door degene die de meishi ontvangt. De ontvanger pakt de kaart bij de onderste twee hoeken met beide handen. Het plaatsen van de vingers over de naam of andere informatie wordt als onbeleefd beschouwd. Meishi wordt bewaard in een leren hoesje om te voorkomen dat het versleten raakt, er wordt nooit op geschreven of in een zak gestopt, wat ook een teken van gebrek aan respect is.

 

Wat’s op een visitekaartje?

 

Instagram-logo

 

Een visitekaartje helpt u in contact te komen met meer potentiële klanten, partners en medewerkers en uw band te versterken, vooral als u een bedrijf begint of van carrière verandert. Het is nog steeds een hoofdbestanddeel van de professionele wereld. Een visitekaartje, digitaal of gedrukt, is een eenvoudig, deelbaar bestand of afdruk met contactgegevens. Net als op een stoepbord, omvatten deze gegevens uw naam (persoonlijk en/of zakelijk), functie (wat u momenteel doet of wat u in de toekomst zou willen doen), logo, e-mail, telefoonnummer en website. De contactgegevens kunnen ook gaan over social media handles, uw professionele slogan, een QR-code die uw ontvanger naar een belangrijke weblink stuurt, of iets anders dat u belangrijk vindt in deze beknopte introductie. Digitaal worden deze gegevens vaak gedeeld in uw e-mailhandtekening. De afmetingen voor gedrukte visitekaartjes zijn als volgt:

 

Noord-Amerikaanse norm: 3,5 × 2 in. (88,9 × 50,8 mm)
Europese Norm: 3.346 × 2.165 in. (85 × 55 mm)
Oceania Standard:  3.54 × 2.165 in. (90 × 55 mm)

 

Beste ontwerppraktijken voor visitekaartjes

 

Instagram-logo

 

Het ontwerp van visitekaartjes is een essentieel onderdeel van uw branding. Daarom moet het fungeren als een visueel verlengstuk van uw algemene merkontwerp. Laten we een paar best practices doornemen. 

.
In wezen heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we beide afzonderlijk onderzoeken. 
 
 

Een ontwerper inhuren

 
 
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer u een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koopt u zowel hun expertise als hun tijd. 
 
Het probleem is dat geen enkele geschoolde ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers rekenen honderden of zelfs duizenden dollars voor logo ontwerp. 
 
Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloven, en er zijn tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze werden opgelicht. De industriestandaard voor een logo ontwerp is rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk om achterdochtig te zijn. 
 
Meer nog, zelfs als je het geld ervoor hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief vakgebied, dus er zijn talloze artistieke stijlen waaruit u kunt kiezen. U moet er zeker van zijn dat u een ontwerper vindt die zowel uw visie begrijpt als deze tot leven kan brengen, maar dat kan tijd kosten. 
 

Ontwerp zelf een logo

 
 
 
Als u geen geld heeft in uw budget voor een logo, wanhoop dan niet. In het verleden had u misschien beperkte mogelijkheden, maar tegenwoordig is de technologie zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo design tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk draait het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie's logo maker
 
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. Wij’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw branche. 
 
Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elk sjabloon aanpassen hoe u wilt, door uw keuzes te personaliseren voor: 
 
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en beeldformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 
 
Met een DIY logo maker zoals logogenie, kunt u een professioneel logo maken in slechts enkele minuten. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de template-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je vooraf wat basiskennis opdoet over grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. Maar laten we teruggaan naar het onderwerp!
 

Print of digitaal?

 

Nu we’een korte geschiedenis van visitekaartjes en een overzicht van de beste ontwerppraktijken hebben gegeven, is het’tijd om een beslissing te nemen: print of digitaal of beide? In een tijdperk waarin de echte wereld zich vaak vermengt met de digitale wereld, is het’belangrijk om te onderscheiden welke ruimte voor u krachtiger is om verbinding te maken. Hoe netwerken medewerkers, klanten en partners in uw branche? Maakt u liever online kennis of tijdens een etentje? Als het moeilijk voor u is om het een of het ander te kiezen, kan het een goed idee zijn om zowel gedrukte visitekaartjes als een digitale versie voor te bereiden om ook te delen. 

 

De voordelen van drukwerk

 

Gedrukte visitekaartjes bieden een traditionele aanpak bij het netwerken en bieden een kans om uw merk te communiceren met mensen met wie u in de toekomst opnieuw in contact wilt komen. Door een fysiek object aan een andere persoon te overhandigen, leent dit zich voor een veel gedenkwaardigere eerste indruk. Gedrukte kaarten zijn vooral handig op conferenties, beurzen, professionele lunches en andere persoonlijke netwerkevenementen.

 

De nadelen van drukwerk

 

Uit onderzoek blijkt dat 88% van de uitgereikte visitekaartjes binnen een week wordt weggegooid. Nu transparantie steeds meer de norm wordt voor bedrijven, kijken klanten naar hoe milieubewuste bedrijven zich gedragen. Het afdrukken van visitekaartjes is verspillend en maakt gebruik van kostbare materialen die mogelijk kunnen worden weggegooid. Tegenwoordig kijken bedrijven naar meer duurzame virtuele oplossingen zoals digitale kaartjes. Telkens wanneer uw bedrijf informatie bijwerkt, moeten er nieuwe kaartjes worden gedrukt. Laten we het alternatief overwegen. 

 

De toekomst is aan digitale visitekaartjes 

 

Instagram-logo

 

Een elektronische vorm van uw visitekaartje zou een milieubewuste, gemakkelijk scanbare, gemakkelijk overdraagbare en progressieve manier zijn om uw bedrijf te promoten. Met digitale visitekaartjes kunt u gemakkelijk contactgegevens opslaan, kalenders integreren, naadloos opvolgen van introducties, herinneringen plannen, uw online aanwezigheid maximaliseren en nog veel meer. Digitale kaartjes zijn kosteneffectief. In plaats van geld uit te geven aan drukkosten, kunt u die middelen gebruiken om andere marketingaspecten van uw bedrijf te verbeteren. Nu de wereld meer en meer digitaal wordt, en we een pandemie doormaken die fysiek contact beperkt en gevoeligheden rond hygiëne verhoogt, zijn digitale visitekaartjes de manier om te gaan. 

Hoewel dit alternatief een oudere generatie kan isoleren, is het eenvoudig om eenvoudige en inclusieve versies te maken die voor iedereen toegankelijk zijn. Overweeg de stappen waarmee u het gemak van het delen, opslaan en overdragen van informatie van uw digitale visitekaartje kunt verhogen. Sla een screenshot op voor offline gebruik. Gebruik leesbare en grotere lettertypes. Houd echt rekening met uw klanten, medewerkers en potentiële investeerders om de ideale digitale versie van uw persoonlijke billboard te creëren. 

Business cards zijn een effectieve manier om de eerste stap te zetten en te laten zien hoe vooruitstrevend, milieubewust en doordacht uw bedrijf is. Is dat niet de introductie die u wilt maken?

 

Start het ontwerpen van je logo

 

 

Bekijk onze andere artikelen

x