Begin met het ontwerpen van uw logo

Vormen gebruiken om logo's te ontwerpen: De emoties achter cirkels, vierkanten & meer

Gepubliceerd: 14.07.2020

Wat voel je als je naar een cirkel kijkt? Waarom lijkt dat vierkant zo intimiderend? Hoe leidt een driehoekspatroon tot meer business? 

Grafisch ontwerp, en bij uitbreiding logo ontwerp, is de kunst van het communiceren via beelden. Zonder woorden legt dat een zware last op visuals — elke kleur, grootte en vorm die u kiest moet iets zeggen over uw merkidentiteit en zakelijke stijl. 

Is uw merk leuk en casual of serieus en high-end? In plaats van jezelf uit te leggen met sloganteksten die mensen misschien niet lezen, kan het kiezen van de juiste vormen je merkpersoonlijkheid sneller en effectiever overbrengen. Door onbewuste associaties en onderbuikreacties aan te boren, kunnen de vormen in uw logo uw merk beter uitleggen dan uw elevator pitch. 

Maar hoe moet je de emotionele connotaties van elke vorm kennen tenzij je grafisch ontwerper bent? Lees gewoon deze gids! Hieronder bekijken we de tien meest voorkomende vormen en beeldstijlen en leggen we uit wat ze op onbewust niveau betekenen.

 

Cirkels

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Cirkels (samen met ovalen en eivormen) zijn enkele van de meest populaire vormen in logo-ontwerp, en het is belangrijk de wetenschap te begrijpen waarom. Het menselijk oog volgt instinctief lijnen, een concept waar de meeste fotografen gebruik van maken (bekend als “leading lines”). Met cirkels eindigt die lijn nooit, waardoor kijkers een gevoel van volledigheid of onderlinge verbondenheid krijgen. 

Dat past bij de bedoelingen van de meeste merken, die een gevoel van gemeenschap willen creëren en hun logo's “invite” mensen willen uitnodigen zich bij hen aan te sluiten. Een cirkel gebruiken om je hele logo in te kaderen doet dit perfect — alles lijkt meer verenigd, en de kijkers’ ogen gaan natuurlijk rond en rond, en trekken hen naar binnen. 

Cirkels kunnen ook op kleinere schaal worden gebruikt, bijvoorbeeld een stippenpatroon op de achtergrond. Op deze manier kunnen cirkels speelsheid of plezier overbrengen — vergeet niet dat cirkels het oog rond en rond laten gaan, als een dans, dus ze geven het merk een nonchalanter en leuker gevoel. 

 


Spiralen

 
 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Spiralen behouden alle kenmerken van cirkels — in het bijzonder het “binnenhalen” van de kijker — maar brengen ze naar een hoger niveau. In plaats van ontspannen en ongedwongen zoals standaard cirkelvormige logo's, zijn spiralen energieker, soms tot op het bot. In extreme gevallen kunnen spiralen hypnotiserend of zelfs duizelingwekkend zijn, nuttig voor sommige merken maar schadelijk voor andere. 

Spiralen werken het best voor merken die dynamisch en levendig willen overkomen. De duizelingwekkende effecten ondermijnen de ontspannende effecten, dus spiralen moeten alleen met zorg worden gekozen. Merken die willen overkomen als “easy-going” kunnen ze beter vermijden. 

 

Driehoeken

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Driehoeken zijn veelzijdiger dan andere vormen en geven verschillende eigenschappen weer, afhankelijk van de richting waarin ze zijn gericht. Zie ze als pijlen en richt ze in de richting die het beste uw merk vertegenwoordigt. 

Driehoeken naar boven gericht, of piramides, komen het meest voor. Als symbool van architecturale stabiliteit geven piramides een gevoel van veiligheid, kracht en duurzaamheid. Ze wijzen ook op succes door naar boven te wijzen, wat een gevoel van autoriteit geeft; daarom zijn ze gebruikelijk voor wetenschappelijke, religieuze en juridische merken.

Rechts gerichte driehoeken wijzen op vooruitgang en snelheid. Omgekeerd staan naar links gerichte driehoeken voor achteruitgang; hoewel ze niet vaak voorkomen, kunnen ze goed passen bij merken die te maken hebben met geschiedenis, herinnering of nostalgie. 

Naar beneden gerichte driehoeken zijn een beetje verontrustend — ze zien eruit alsof ze elk moment kunnen omvallen. Bepaalde merken kunnen dit echter in hun voordeel gebruiken als ze anders, onconventioneel of esoterisch willen overkomen. 

 

Rectangles & Squares

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Rechthoeken, waaronder vierkanten, zijn het toonbeeld van stabiliteit en staan voor kracht en sterkte. Dit gaat echter ten koste van speelsheid en plezier — rechthoekige vormen zijn vrij saai, zo niet ronduit saai — dus in zekere zin zijn ze het tegenovergestelde van cirkels. 

Rechthoeken worden meestal gebruikt als kader rond andere logo-elementen, vaak alleen een bedrijfsnaam om de formaliteit te benadrukken. Vierkanten nemen dit effect ten volle, omdat de gelijkheid van hun zijden de connotaties van duurzaamheid versterkt (maar ze nog saaier maakt). 

Casual merken moeten wegblijven van vierzijdige vormen in plaats van meer grillige ontwerpen. Rechthoeken en vierkanten werken het best voor formele, “no-nonsense” industrieën zoals juridische of financiële, en kunnen helpen bedrijven te legitimeren die het moeilijk hebben om serieus genomen te worden, zoals die in de ontluikende cannabisindustrie.  

 

Krommen, golven en afgeronde hoeken

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Net als cirkels doen kromme lijnen en golven de ogen “dansen,” waardoor logo's leuker en fantasielozer lijken. Ze hebben een levendigheid die een jeugdige energie geeft aan logo-ontwerp, zelfs voor oude en archaïsche bedrijven. 


Het mooie van rondingen is dat je ze in andere ontwerpen kunt implementeren om een zekere speelsheid toe te voegen. Stel bijvoorbeeld dat je een formeel vierkant logo hebt, zoals hierboven beschreven. Als u bang bent dat het te stijf wordt, kunt u uw logo “verzachten” door afgeronde hoeken te gebruiken in plaats van puntige. U behoudt nog steeds de meeste van de stabiliteitsconnotaties van vierkanten, maar met iets minder stijfheid. 


Hoe meer rondingen je toevoegt, hoe speelser je ontwerp overkomt. Probeer ze stapsgewijs toe te voegen om de perfecte balans van professionaliteit en plezier te vinden die past bij je merkidentiteit. 

 

Scherpe hoeken en punten

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Een favoriete techniek van de beste sport logo ontwerpen, scherpe hoeken en spikes komen over als agressief of zelfs bedreigend, goed geschikt voor scherpe en in-your-face merken. 


Als je bedenkt dat het oog instinctief lijnen volgt, lijken scherpe hoeken de kijker te storen, ten goede of ten kwade. Voor agressieve merken geeft dit logo's een energieke, opwekkende uitstraling, maar ze kunnen verontrustend zijn als je merk voor iets rustigers gaat. 


Maak spaarzaam gebruik van scherpe hoeken, anders kan je logo aanstootgevend worden. Net als krommingen kun je scherpe hoeken in verschillende mate gebruiken om de ideale balans tussen ontspannend en opwekkend te creëren. Met andere woorden, als je bang bent dat je logo te slaperig is, gebruik dan scherpe hoeken of pieken om het wat leven in te blazen.

 

Verticale lijnen

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Hoewel het technisch gezien geen vorm is, kan het gebruik van een reeks herhaalde verticale lijnen de ogen van de kijker manipuleren om specifieke emotionele reacties uit te lokken, net als vormen. 


Omdat verticale lijnen de ogen op en neer laten bewegen, kunnen ze worden gebruikt om voorspoed en succes over te brengen, zoals segmenten in een lijngrafiek. Afhankelijk van het ontwerp kunnen ze zelfs autoritair overkomen, zoals gevangenisbalken. 
Veel woordmerklogo's — logo's die gewoon de naam van het bedrijf zijn — spelen met verticale lijnen omdat ze natuurlijk passen bij de letters in de naam. Als je bedrijfsnaam bijvoorbeeld veel L's of Ts heeft, is het’s gemakkelijk om die letters uit te breiden tot iets kunstzinnigers zonder de aandacht weg te nemen van de naam zelf. 

 

Horizontale lijnen

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?

 

Net als verticale lijnen creëren ook herhaalde horizontale lijnen emotionele connotaties als een vorm. Het verschil is echter dat in plaats van succes en voorspoed, horizontale lijnen staan voor evenwicht en de “status quo.” Net als de horizon van de aarde’s, kalmeren deze lijnen kijkers en stellen hen gerust dat alles gelijk is. 


Horizontale lijnen werken het best voor bedrijven die geaard willen overkomen. Het is een geruststellend beeld, hoewel een beetje aan de saaie kant. Leuke en jeugdige merken kunnen kiezen voor iets dynamischers, maar merken die iets nieuws of experimenteels bieden, kunnen horizontale lijnen gebruiken om de angst van de klant weg te nemen en zichzelf te normaliseren.

 

Abstracte en niet-basisvormen

 

Hoe geef je je bedrijf een naam?


Er zijn oneindig veel vormen. Je kunt bestaande vormen combineren om nieuwe vormen te maken, een willekeurig aantal zijden toevoegen en wat er al is aanpassen om nieuwe dingen te doen. Met andere woorden, je kunt een geheel nieuwe vorm voor je merk uitvinden, en dat’s helemaal goed. 

Wanneer je niet-basisvormen behandelt, kun je ze het beste uitsplitsen in hun kritische elementen: rechte lijnen, krommingen, scherpe randen, afgeronde hoeken, golven, enz. en ook in welke richting ze gaan. We hebben al gesproken over de emotionele connotaties van elk van deze elementen, dus je kunt in wezen je eigen ontwerpen maken en aanpassen aan de hand van deze bouwstenen.

Je kunt bijvoorbeeld de stabiliteit en het formalisme van een rechthoekig logo hebben, maar aan de hoeken enorme pieken toevoegen om het dynamischer en opvallender te maken. Wees niet bang om creatief te zijn.

Elk merk is uniek met zijn eigen specifieke doelstellingen en aandachtspunten, en niet te vergeten zijn eigen specifieke doelgroep. Soms bestaan de ideale vormen voor uw logo nog niet, en is het aan u om ze vanaf nul te creëren. Daarom raden wij u aan het op te splitsen in eenvoudige componenten, zodat u alleen de onderdelen gebruikt die u nodig hebt.

 

Hoe maak je een logo?
 

Nu u een idee hebt van wat er bij een effectief logo komt kijken, is de vraag: hoe maakt u er een? In wezen heeft u twee opties: iemand inhuren om het voor u te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken.


Een ontwerper inhuren

 

Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer je een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koop je net zo goed hun expertise als hun tijd. 

Het probleem is dat geen enkele ervaren ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers rekenen honderden of zelfs duizenden dollars voor het ontwerpen van een logo. 

Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites zoals Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloofd hebben, en er’s tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze werden opgelicht. De industriestandaard voor een logo-ontwerp ligt rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk dat je argwanend bent. 

Meer nog, zelfs als je het geld hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief gebied, dus er zijn ontelbare artistieke stijlen om uit te kiezen. Je moet zeker een ontwerper vinden die zowel je visie begrijpt als in staat is die tot leven te brengen, maar dat kan tijd kosten. 

 

Ontwerp zelf een logo

Logogenie's logo maker

Als u geen geld in uw budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl u in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo ontwerp tool zoals logogenie. 

In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van uw handen en meer om uw creatieve ideeën. Je hoeft je penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — je hebt zelfs geen vaste handen nodig. Met online logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.

Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche uit het dropdown menu. 


Wij’hebben onze sjablonen ingedeeld op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw branche. 

 

Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen hoe u wilt, en uw keuzes personaliseren voor: 

Hoofdafbeeldingen
Bedrijfsnaam en slogan
Lettertype en typografie
Kleurenschema's
Tekst- en beeldformaten
Plaatsing tekst en afbeeldingen
Nieuwe pictogrammen toevoegen
Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)

U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele afbeeldingen zijn die we hierboven hebben genoemd, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 

 

Met een DIY logo maker zoals logogenie kunt u in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. 

De template-stijl van ontwerpen werkt goed voor beginners, maar je krijgt betere resultaten als je je eerst verdiept in de basisprincipes van grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 

 

Bekijk onze andere artikelen

x