Begin met het ontwerpen van uw logo

waarom u uw logo moet voorzien van een copyright

Gepubliceerd: 25.09.2017
waarom u uw logo moet voorzien van een copyright

Waarom merken hun copywriting en logo moeten beschermen

Als bedrijf is het’belangrijk om te overwegen of u uw copywriting en alle andere vormen van media en content die aan uw bedrijf zijn gekoppeld, zoals uw logo, al dan niet moet beschermen. Veel bedrijven, vooral online bedrijven en websites, zien dit proces echter nog steeds over het hoofd.

Maar hoe belangrijk is het beschermen van uw content en is het iets waar u als bedrijf aan moet denken?


Start nu met het ontwerpen van uw logo
 

Wat is beschermen?

Om te beginnen verkennen we wat bescherming van uw logo en inhoud is en wat het inhoudt. Als uw inhoud niet wordt beschermd, denk dan eens aan de gevolgen. Individuen en bedrijven, al dan niet frauduleus, zullen uw inhoud zonder gevolgen kunnen gebruiken.

Ze kunnen bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam en uw logo gebruiken voor hun website. Van hieruit kunnen ze virussen verspreiden, persoonlijke en financiële informatie van mensen stelen en in het algemeen schade veroorzaken op het internet.

Zoals u zich kunt voorstellen, is dit een slechte zaak voor u en uw bedrijf. Echter, als u deze andere website voor de rechter daagt, kan de derde partij die verantwoordelijk is voor het stelen van uw logo of inhoud mogelijk wegkomen met wat zij hebben gedaan, met betrekking tot het stelen van uw inhoud.

Dit komt omdat het beschermen van uw bedrijfs’s inhoud en logo vergelijkbaar is met het afsluiten van een verzekering. U kunt de inhoud van uw logo en website beschermen met behulp van auteursrechten en handelsmerken.



Het eigen maken

Als u veel werk, en veel geld, hebt gestoken in het ontwerpen en produceren van uw logo en websiteteksten, kunnen andere bedrijven deze gebruiken op hun website als ze niet beschermd zijn. Helaas, als het zwaar geoptimaliseerd is voor zoekmachines, maakt dat deze andere website een concurrent voor uw bedrijf.

In het kort betekent dit dat andere bedrijven uw bedrijf en uw klanten kunnen stelen, wat u geld kost. Als u bijvoorbeeld een reiswebsite beheert, zoals Lonely Planet, wilt u dat uw inhoud van hoge kwaliteit wordt beschermd, zodat andere reisbedrijven uw inhoud niet zomaar kunnen overnemen en ervan kunnen profiteren.



Denk aan plagiaat en kopiëren

Een van de grootste regels van Google als het gaat om SEO is plagiaat. Het is erg moeilijk om te achterhalen hoeveel van het internet geplagieerd is, maar u kunt er zeker van zijn dat de zoekmachinegigant er voortdurend op let. Het hangt ook samen met logo's als Google in staat zijn om afbeeldingen te herkennen.

Als het wordt ontdekt, kunnen uw website en uw SEO-ranking zwaar worden bestraft, waardoor u op de resultatenpagina van de zoekmachine daalt.

Clay Robins, een SEO-specialist en oprichter van veel internetbronnen zoals State if writing bevestigt, “Het kan uiterst moeilijk zijn om uw oorspronkelijke ranking terug te vorderen nadat u bent bestraft, en u’zult veel van de procedures moeten doorlopen die Google heeft om te bewijzen dat de inhoud van u was.”

Een van de belangrijkste problemen bij het bewijzen dat de inhoud van jou is, is waarom je die inhoud online had als hij niet beschermd was. Als het wel beschermd is, weet Google direct dat de inhoud op jouw naam staat en dat de andere website in gebreke is gebleven.

Gelukkig is er een uitgebreid aantal tools zoals Ox Essays die je kunnen helpen te achterhalen of je content geplagieerd is of niet.

Wat betreft logo's, door handelsmerken te registreren bent u ervan verzekerd dat u de eigenaar bent van dit intellectuele eigendom. Ook bij het werken met logo ontwerpers is het goed om een overeenkomst te tekenen waarin staat dat alle rechten naar u en uw bedrijf gaan. Vergeet niet te controleren of het logo al eerder is gebruikt of geregistreerd. Er zijn veel gevallen waarin bedrijven onbewust gebruikte logo's kopen, wat tot ongewenste gevolgen leidt.



Een advocaat inschakelen of niet?

In ieder geval, als u vertrouwen hebt in het auteursrecht en handelsmerk van uw eigen werk, ga uw gang en doe het! Het is relatief eenvoudig om de benodigde formulieren online in te vullen, ongeacht uit welk land je komt.

Als niemand uw aanvraag betwist, zou het proces niet langer dan vier maanden moeten duren. Echter, als een ander bedrijf of individu uw aanvraag aanvecht, kan het proces erg lang duren.

Dus, in plaats van het formulier zelf in te vullen, kunt u de taak uitbesteden aan een advocaat die de formulieren kan invullen en een eventuele betwisting namens u kan afhandelen. In sommige situaties is het’s sterk aanbevolen dat u deze optie overweegt.

Als u bijvoorbeeld al enige tijd actief bent, kan een derde partij uw inhoud of uw logo al hebben gebruikt op hun websites. Dit betekent dat wanneer u het formulier verwerkt; de kans groot is dat deze andere website wordt ontdekt. Zonder een advocaat aan uw zijde, kan dit erg duur zijn en meer dan waarschijnlijk veel meer moeite dan het waard is.



Vertrouwen opbouwen bij uw klanten

Merken, die voornamelijk betrekking hebben op logo's, spreken boekdelen als het gaat om klanten en hun uitstraling van uw bedrijf. Denk aan de grote merken; de Nike tik, de McDonald’s ‘M’, Shell’s ‘shell’, Coca-Cola en The Red Bull bulls.

Door het hebben van een handelsmerklogo (en inhoud) weten uw klanten dat u de toonaangevende autoriteit en de real-deal bent als het gaat om de diensten of het product dat u levert. Een logo met een handelsmerk kan ook uw SEO-ranking verbeteren en klanten helpen uw bedrijf te vinden.

In het kort, het merken van uw inhoud kan uiterst gunstig zijn voor uw bedrijf, in termen van bescherming en plagiaat, maar ook om uw merk’s imago te verbeteren en uw bedrijf’s erkenning te vergroten.


Brenda Berg is een professional met meer dan 15 jaar ervaring in bedrijfsvoering, marketing en ondernemerschap. Adviseur en tutor voor studenten en ondernemers. Zij gelooft dat voortdurend leren de enige weg naar succes is.

 

Start nu met het ontwerpen van uw logo

 

Bekijk onze andere artikelen

x