Wie zou een schoonheidsmerk vertrouwen dat er lelijk uitziet? Schoonheidslogo's dragen meer gewicht dan alleen merkherkenning — ze moeten klanten verleiden met de belofte er goed uit te zien. Dat is bijna onmogelijk met een logo dat saai of inspiratieloos oogt.
Als je een schoonheidslogo ontwerpt, hebben we hieronder de 10 beste schoonheidslogo's verzameld. We leggen uit wat hen zo succesvol maakt en bespreken drie deskundige tips die je kunt toepassen bij het ontwerpen van je eigen logo. We laten zelfs zien hoe je je eigen logo helemaal zelf kunt ontwerpen.
1. Het logo van The Body Shop
Zoals uitgelegd in onze gids over logo-vormen, staan cirkels voor compleetheid — zelfs wanneer ze onvolledig zijn. The Body Shop weet dit goed met een bijna complete cirkel. We leggen hieronder meer uit, maar schoonheidsmerken zoals cirkels omdat ze suggereren dat het merk verkoopt wat de klant mist om compleet te zijn.
Maar het schoonheidslogo van The Body Shop gaat verder dan alleen een eenvoudige cirkel. Als iets dat opvalt, is de onderbreking aan de bovenkant geweldig voor het onthouden en behouden van het merk. Het laurierbladdecor benadrukt niet alleen de cirkelvorm, maar maakt het logo ook esthetisch aantrekkelijker. Al deze elementen komen samen om de focus in het midden te behouden, het belangrijkste deel: de naam van het merk.
Ook hun kleurenkeuze is slim. Veel schoonheidsmerken kiezen voor een natuurlijke of organische uitstraling, dus groen is een logische keuze. Maar de donkerdere tint groen die The Body Shop gebruikt, suggereert ook bekwaamheid en effectiviteit, waardevolle eigenschappen in een branche met veel producten die "niet werken".
2. Het logo van Herbal Essences
Herbal Essences volgt dezelfde denkwijze als The Body Shop: de cirkel, de naam in het midden en de donkerdere tinten groen. Het grote verschil is dat Herbal Essences de "natuurlijke" connotaties sterker benadrukt — immers, "kruiden" staat in hun naam. Dat verklaart de prominente bladdecoraties.
Het andere grote verschil is hun typografie. Herbal Essences gebruikt een speels lettertype met veel rondingen. Als je goed kijkt, kun je zelfs wat bladvormen in de letters zien, waardoor de natuurassociaties verder worden versterkt. Het is ook in het zwart uitgevoerd, waardoor het bedrijf serieuzer lijkt en de focus meer op de merknaam ligt dan op het rankachtige frame.
3. Het logo van Gillette
Gillette kiest voor een geheel andere benadering — minimale rondingen en veel hoekige rechte lijnen. Dat zijn geen trends in schoonheidslogo's, maar eerder unieke ontwerptrends voor een bedrijf dat scheermessen verkoopt.
Gillette gebruikt wat een woordmerklogo wordt genoemd: geen afbeeldingen of mascottes, alleen een gestileerde versie van de merknaam. Het vetgedrukte, hoekige lettertype doet hen stoer en duurzaam lijken, waarbij de rechthoekige letters scheermessen zelf nabootsen.
De meest interessante aspecten van dit logo zijn subtiel. Ten eerste is er een helling in de letters om het hele logo wat spannender te maken (het zou een beetje saai zijn als het alleen maar rechte letters waren) en verwijst naar de voorwaartse beweging van het scheren.
De tweede is de unieke punt van de letter I, alsof deze door een scheermes is doorgesneden. Het gebruik van een unieke draai aan een van de letters is een veelvoorkomende logo-ontwerptechniek om op te vallen.
4. Het logo van Pantene
Het belangrijkste logo van Pantene is hun naam; de gouden golvende lijnen verschijnen niet altijd, hoewel ze een uitstekende keuze zijn gezien het feit dat het merk voornamelijk haarproducten verkoopt. Hun eersteklas typografie gebruikt schreefletters op een manier die klassiek lijkt, maar niet formeel. Dit past bij hun merkidentiteit omdat Pantene al een tijdje in de branche zit en ze die autoritaire — maar nog steeds uitnodigende — uitstraling kunnen dragen.
Ook hun kleurenschema ondersteunt dit, omdat zwart de kleur van verfijning en kracht is (zoals vermeld in onze gids voor logo-kleuren). Goud roept ook gevoelens op van oudheid en eeuwenoude wijsheid op.
5. Het logo van Garnier
Met gebruikmaking van veel van de trends die we hierboven hebben genoemd, speelt het logo van Garnier op safe. Ze gebruiken een cirkel voor compleetheid en gaan sterk in op de natuurlijke connotaties met een daadwerkelijk groen blad als visueel element. Net als The Body Shop gebruiken ze een donkergroen om competentie aan te tonen, wat ook helpt om hun naam gemakkelijker leesbaar te maken boven de bladerachtergrond.
Zelfs maken ze gebruik van de trend om een letter lichtjes te veranderen voor merkherkenning, in dit geval de E. Hun schreefloze lettertype maakt hen ook toegankelijker en vriendelijker.
6. Sunsilk
Ook bekend als Sedal of Seda, gebruikt Sunsilk het bekende formaat van een cirkel met hun naam erin. Wat het onderscheidend maakt, zijn de kleuren en de typografie. Het gebruik van een stralend roze maakt het voornamelijk vrouwelijk, passend bij hun doelgroep, hoewel de kleur kan veranderen afhankelijk van het product.
De typografie is een van de beste troeven van dit schoonheidslogo, daarom blijft het hetzelfde op alle Sunsilk-producten. Het is eigenzinnig en speels, met afwisselende randen van afgeronde punten of hoekige hoeken — het soort originaliteit dat wordt onthouden door tevreden klanten.
7. La Roche-Posay
Hoewel het een schoonheidsmerk is, volgt het logo van La Roche-Posay dezelfde ontwerptechnieken als de beste gezondheidslogo's. Dat is geen toeval — een deel van hun merkidentiteit is het begrijpen van de wetenschap achter schoonheidsproducten, vandaar de naam "laboratorium". Door dezelfde logo-ontwerptrends als gezondheidsmerken te gebruiken, benadrukken ze die op wetenschap gebaseerde benadering.
Specifiek gebruikt La Roche-Posay de kleur blauw (een favoriet van zowel gezondheids- als techlogo's) in plaats van groen, en geeft de voorkeur aan rechthoeken boven cirkels. Hoewel dit het merk minder vriendelijk doet lijken dan andere schoonheidsmerken, spreekt het meer aan bij gelijkgestemde klanten die de voorkeur geven aan een op wetenschap gebaseerde benadering van schoonheidsproducten.
8. Het logo van Head & Shoulders
Als merk gespecialiseerd in roos, combineert Head & Shoulders schoonheidstrends en medische/gezondheidstrends, net als La Roche-Posay. Je kunt deze fusie zien in hun logo: cirkelvormige vormen om compleetheid te tonen vanuit schoonheidslogo-trends, maar met een dominante blauwe kleur vanuit gezondheidslogo-trends.
Er gebeurt veel om dit logo op te fleuren: de cirkels binnen de hoofdcirkel die doen denken aan een yin-yang, de informele typografie die hoofdletters negeert, en de schuinte op alles (zelfs de cirkels). Dit alles maakt het schoonheidslogo van Head & Shoulders dynamischer en avontuurlijker, zelfs als het zich meestal aan de regels houdt.
9. Het logo van L'Oréal
Net als Pantene kiest L'Oréal voor een woordmerklogo. Met meer dan honderd jaar ervaring in de branche kunnen ze vertrouwen op hun naamsbekendheid om hun merk te ondersteunen. Met dat in gedachten legt het gebruik van een woordmerklogo meer nadruk op hun naam, wat als gevestigd merk hun belangrijkste verkooppunt is.
Het sleutelwoord is hoe je een woordmerklogo toch interessant kunt laten lijken zonder andere visuele elementen. Voor L'Oréal was de truc om de O groter te maken dan de andere letters. Deze kleine aanpassing blijft niet onopgemerkt, gezien er niet veel te zien is in het logo, en helpt klanten het merk te identificeren te midden van meer visuele logo's.
10. Het logo van Dove
Tenslotte eindigen we met het tijdloze schoonheidslogo van Dove. Allereerst is er de typografie, die het gemakkelijk herkenbaar maakt tijdens het winkelen. Het is een zeer onderscheidend en origineel lettertype, met een artistieke handgeschreven stijl. Let op hoe cirkelvormig de D is, en met de onderbreking aan de bovenkant "trekt" het de ogen van de kijker naar de rest van het logo.
Ten tweede is er het mascotte van de duif. Om te beginnen is het slechts een abstracte vorm — geen afleidende details zoals ogen of veren. Net als de typografie maakt de vorm zelf gebruik van royale rondingen, die een kalmerend en vriendelijk effect hebben. Deze rondingen worden echter onderbroken door verschillende scherpe punten, waardoor dit schoonheidslogo niet te saai wordt.
3 Tips voor het Ontwerpen van een Schoonheidslogo
Wat kunnen we leren van de beste schoonheidslogo-ontwerpen hierboven? Hier zijn drie praktische tips die je kunt toepassen bij het ontwerpen van je eigen schoonheidslogo.
1. Cirkels om Compleetheid te Symboliseren
Schoonheidsproducten zijn over het algemeen bedoeld als hulpmiddelen voor iemands uiterlijk, om eventuele tekortkomingen, of ze nu echt zijn of denkbeeldig, goed te maken. Op een bepaalde manier "completeren" ze je uiterlijk zoals schoenen een outfit completeren. Daarom gebruiken zoveel schoonheidsmerken cirkels: om dat gevoel van compleetheid te benadrukken.
Maar er is meer dan dat. Cirkels zijn ook een zeer uitnodigende vorm — omdat er geen einde is, trekken ze de kijker zo lang als ze willen naar binnen. Ze zijn nuttig voor elk merk dat baat heeft bij vriendelijkheid, maar werken vooral goed in de schoonheidsindustrie, die producten verkoopt die mensen gelukkig of opgewonden maken.
Blauw en Groen
Van alle benaderingen van branding voor de schoonheidsindustrie springen er twee in het bijzonder uit. Ten eerste zijn er merken die er natuurlijk of organisch willen uitzien, meestal als ze volledig natuurlijke ingrediënten gebruiken, of misschien alleen natuurlijk geurende producten hebben. Voor die merken is groen de duidelijke keuze: groen is de kleur die het meest geassocieerd wordt met de natuur, dus het is een duidelijke aanwijzing voor klanten die op zoek zijn naar natuurlijke producten.
De tweede benadering is meer klinisch, een op wetenschap gebaseerd schoonheidsmerk. In plaats van natuurlijke ingrediënten te gebruiken, moedigen deze merken het gebruik van (veilige) chemische mengsels aan die geïnspireerd zijn op wetenschap of technologie. Het idee is dat, voor deze merken, blauw het beste werkt; blauw is de kleur van zowel sereniteit als vertrouwen, die de argwaan van mensen tegenover nieuwe wetenschap tegengaan. Daarom is blauw ook een veelvoorkomende logo-ontwerptrend onder de beste techlogo's.
Typografie is Cruciaal
De schoonheidsindustrie is zeer competitief, met een overvloed aan merken. Daarom is de naam van je bedrijf cruciaal — als klanten je naam niet onthouden, raak je verloren in een zee van concurrenten.
Terwijl de daadwerkelijke naamgeving van je merk belangrijk is, kan het gebruik van doordachte typografie in je schoonheidslogo enorm helpen. Typografie kan niet alleen invloed hebben op hoe mensen jouw merk waarnemen — zoals de klassieke uitstraling van Pantene of de speelse uitstraling van Herbal Essences — maar kan ook de herkenbaarheid vergroten. Probeer het lettertype en de stijl te vinden die het beste bij je merkidentiteit passen: als je niet bekend