Mensen houden van dieren, dus natuurlijk willen veel bedrijven ze in hun logo's verwerken. Dieren vertegenwoordigen het beste van ons — leeuwen symboliseren moed, uilen symboliseren wijsheid, enz. — dus in plaats van bijvoorbeeld een “slim mens” te gebruiken als uw mascotte, communiceert u’sneller en directer uw merkidentiteit met een vos.
Van kleding tot sociale media tot sportwagens tot juwelen, dierenlogo's passen in vrijwel elke industrie of merkstijl… zolang je maar weet hoe ze te gebruiken. Net als vormen en kleuren, is er een dier voor elke merkstijl; de truc is om te weten wat het beste bij je past.
Twitter
WWF
In deze gids bespreken we hoe u dierenlogo's effectief kunt gebruiken voor elk bedrijf. Eerst bekijken we de 10 beste dierenlogo's van grote bedrijven, en daarna geven we advies over hoe je dieren in je eigen logo's kunt gebruiken. Als je wilt weten hoe je zelf een logo ontwerpt, geven we aan het eind een snelle how-to.
We’hebben het al gehad over dierlijke mascottes in sportlogo's, dus die hebben we in deze lijst buiten beschouwing gelaten. Als je wilt weten hoe je dieren kunt gebruiken voor de logo's en mascottes van sportteams, kun je onze gids 10 Best Sports Logos and How to Make Your Own now lezen.
10 beste dierenlogo's
Laat’s beginnen met een van de populairste dierenlogo's, de Twittervogel. Dit ontwerp doet veel goed, en je kunt er meer van leren dan alleen hoe je een dierenlogo ontwerpt.
Om te beginnen is het een vrij eenvoudige vorm — er zijn geen details zoals ogen of veren, het is vooral een vorm. Dit legt meer nadruk op de kleur, het meest prominente ontwerpelement. In dit geval is Twitter’s baby-blauw een sterke merkkeuze: dit blauw roept gevoelens van vertrouwen en inclusiviteit op, een slimme keuze voor sociale media. Omdat de kleur zo goed bij het merk past, doet de rest van de elementen in het logo een stapje terug om het blauw centraal te stellen.
Maar de vogelvorm blijft niet onopgemerkt. De meestal gebogen randen geven het merk Twitter een speels gevoel, terwijl de scherpe hoeken van de veren, snavel en staart subtiele hints geven dat Twitter niet zo lief of onschuldig is.
Als laatste past de keuze voor een vogel bij het merk. Het echoot de merknaam met een “twitterende”vogel, en laat tegelijkertijd de luchtige en zorgeloze kant van het social media platform zien.
WWF
Natuurlijk zou het Wereld Natuur Fonds, als een bedrijf dat zich inzet voor dieren, kiezen voor een dierenlogo, maar ze gingen er echt bovenuit met de artistieke stijl en het kleurgebruik.
Eerst was de panda een slimme keuze omdat het een van de beroemdste bedreigde dieren is, om niet te zeggen een van de meest geliefde. De panda zelf is het symbool geworden van de bedreiging van het uitsterven van dieren, waar het WWF fel tegen vecht.
Evernote
Maar het is ook een geweldige visuele keuze vanwege het zwart-witte kleurenschema. Het gebruik van contrasterende en tegengestelde kleuren is ideaal om de aandacht te trekken, en in dit specifieke geval laat het wit toe te spelen met negatieve ruimte. De manier waarop de ogen en oren bij nader inzien lijken te “zweven” voegt een interessante dynamiek toe die de merkherkenning en -bekendheid verbetert.
Evernote
Er zijn minstens twee niveaus aan Evernote’s voorbeeldige olifantenlogo. De eerste is een uitstekend gebruik van enkele traditionele ontwerptechnieken — de rondingen en afgeronde randen maken het logo vriendelijker, de “dog-eared”-hoek roept connotaties op met briefpapier en het maken van notities, en de eenvoud van de beeldtaal geeft meer aandacht aan de kleur, net als Twitter’-logo.
Dan komt er nog een laag bovenop, de keuze van de olifant. In de volksmond staan olifanten bekend om “nooit vergeten,” waardoor ze een perfect symbool zijn voor een notitie app.
MGM
Een van de oudste en meest duurzame dierlijke logo's, de Metro Goldwyn Mayer (MGM) leeuw is vandaag nog even krachtig als bij zijn debuut in 1916. Leeuwen zijn een van de meest gebruikte dieren voor logo's omdat ze synoniem zijn met kracht en macht; vooral als ze brullen, waar de MGM-leeuw beroemd om is.
Het mooie van het MGM logo is dat het een van de vroegste bewegende logo's is. In tegenstelling tot logo's die verschenen in gedrukte advertenties of zelfs online, werd het MGM logo vooral getoond tijdens films. Zoals we hieronder uitleggen, toont dit het belang aan van het ontwerpen van een logo specifiek voor waar het moet worden gebruikt.
Lacoste
De Lacoste alligator laat ons zien dat de stijl van het ontwerp belangrijker is dan het werkelijke dier dat je kiest. Wanneer mensen denken aan chique vrijetijdskleding, is een gevaarlijk reptiel niet het eerste dat in je opkomt, maar door de manier waarop deze is ontworpen, is de Lacoste alligator het embleem geworden van polo- en tennisshirts.
Bedenk hoe anders dit logo zou zijn ontworpen als het voor een sportteam of een agressief beveiligingsbedrijf zou zijn. Maar Lacoste gebruikt slimme ontwerpkeuzes — zoals eenvoud en lege ruimte — om een anders angstaanjagend roofdier aan te passen tot een symbool van comfort.
Jaguar
Net als de MGM-leeuw ontwierp de sportwagen Jaguar zijn logo met praktische doeleinden in gedachten — in dit geval een motorkapversiering. In zekere zin is het tweedimensionale Jaguar-logo dat we op papier en beeldschermen zien, slechts een secundair logo, terwijl het primaire logo dat iconische motorkapornament is.
Dat verklaart immers de dynamische pose, een jaguar in het midden van de sprong. Deze actiegerichte pose zorgt voor een interessanter beeld, als een foto die op het juiste moment is genomen, en geeft het beeld een gevoel van leven. Dat effect wordt gemaximaliseerd in het motorkapornament, waar de Jaguar-mascotte daadwerkelijk vooruitgaat met de snelheid van een racewagen.
Pinguïn
Zwart-wit dieren hebben een ingebouwde visuele flair, dankzij hun aangeboren kleurcontrast. We hebben dat hierboven gezien met de WWF panda, en we zien het hier opnieuw met de naamgenoot van Penguin Publishing.
Maar Penguin Publishing voegt een hele nieuwe dimensie toe met de oranje achtergrond. Het gebruik van een derde kleur, buiten de grijstinten, verandert alles. Het zwart en het wit van de pinguïn worden complementaire kleuren, en plots heeft het oranje een sterker effect. En omdat oranje gevoelens van vriendelijkheid, speelsheid en plezier oproept, worden die emoties geassocieerd met het merk.
Bacardi
De Bacardi-vleermuis toont de veelzijdigheid van dierenlogo's. Een vleermuis is niet expliciet gerelateerd aan rum of alcohol in het algemeen, maar het ontwerp van het logo past als een handschoen bij de merkidentiteit. De overheersende zwarte kleur staat voor raffinement en kracht, beide gebruikelijke thema's in alcoholmerken, dus in die zin past het.
De vraag is, hoe verzacht Bacardi de “scary” thema's van vleermuizen, een dier geassocieerd met Halloween en vampiers? De complementaire kleuren helpen daarbij; het beige verzacht de visuals terwijl het rood de focus meer op de “krachtige” thema's houdt en minder op de “enge” thema's.