Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste schoonheidslogo's, wat ze onderscheidt van de rest

Gepubliceerd: 19.02.2021

Wie zou een schoonheidsmerk vertrouwen dat er lelijk uitziet? Schoonheidslogo's hebben meer gewicht dan alleen merkherkenning — ze moeten klanten verleiden met de belofte dat ze er goed uitzien. Dat is bijna onmogelijk met een logo dat er saai of ongeïnspireerd uitziet.

Als u’een schoonheidslogo ontwerpt, hebben we’de 10 beste schoonheidslogo's hieronder verzameld. We leggen uit wat ze zo succesvol maakt en bespreken drie deskundige tips die je kunt meenemen bij het ontwerpen van je eigen logo. We laten zelfs zien hoe je je eigen logo vanaf nul kunt ontwerpen. 

 

1. Het logo van The Body Shop

 

Beauty logo design

 

Zoals uitgelegd in onze guide to logo shapes, staan cirkels voor volledigheid — zelfs als ze’onvolledig zijn. The Body Shop weet dit goed met een bijna-complete cirkel. We leggen meer uit in de tips hieronder, maar beautymerken houden van cirkels omdat ze suggereren dat het merk verkoopt wat de klant mist om compleet te zijn. 

Maar het beautylogo van The Body Shop’s gaat verder dan een simpele cirkel. Als iets dat opvalt, is de onderbreking bovenaan geweldig voor de memorabiliteit en het behoud van het merk. Het laurierbladdecor benadrukt niet alleen de cirkelvorm, maar maakt het logo ook esthetischer. Al deze elementen combineren om de aandacht vast te houden in het centrum, het belangrijkste deel: de naam van het merk. 

De kleuren zijn ook een slimme keuze. Veel schoonheidsmerken kiezen voor een natuurlijke of organische vibe, dus groen is een logische keuze. Maar de donkere kleur groen die de Body Shop gebruikt, duidt ook op deskundigheid en doeltreffendheid, waardevolle eigenschappen in een sector met veel producten die “niet werken.” 

 

2. Herbal Essences-logo

 

Beauty logo design

 

Herbal Essences volgt dezelfde denkschool als de Body Shop: de cirkel, de naam in het midden en de donkere groentinten. Het grote verschil is dat Herbal Essences de “natural” connotaties harder raakt — “herbal” zit tenslotte in hun naam. Dat verklaart de prominente bladversieringen. 

Het andere grote verschil is hun typografie. Herbal Essences gebruikt een speels lettertype met veel rondingen. Als je goed kijkt, zie je zelfs enkele bladvormen in de letters, wat de natuurassociaties nog versterkt. Het is ook in zwart uitgevoerd, waardoor het bedrijf serieuzer overkomt en de nadruk meer op de merknaam ligt dan op het wijnachtige kader. 

 


3. Gillette logo

 

Beauty logo design
 

Gillette hanteert een heel andere aanpak — minimale rondingen en veel blokkerige rechte lijnen. Dat zijn geen beauty logo trends, maar eerder unieke design trends voor een bedrijf dat scheermesjes verkoopt. 

Gillette gebruikt een zogenaamd woordmerklogo: geen afbeeldingen of mascottes, alleen een gestileerde versie van de merknaam. Het vette, rechtlijnige lettertype doet hen stoer en duurzaam lijken, met de rechthoekige letters die de scheermessen zelf nabootsen. 

De meest interessante aspecten van dit logo zijn subtiel. Ten eerste zijn de letters schuin geplaatst om het hele logo wat spannender te maken (het zou een beetje flauw zijn als het alleen maar rechte letters waren) en het zinspeelt op de voorwaartse beweging van het scheren. 

De tweede is de unieke punt van de letter I, alsof hij door een scheermes is gesneden. Het gebruik van een unieke draai aan een van de letters is een gebruikelijke logo-ontwerptechniek om op te vallen.

 

4. Pantene logo

 

Beauty logo design
 
Pantene’s belangrijkste logo is hun naam; de gouden golvende lijnen staan er niet altijd bij, hoewel ze’s een goede keuze zijn als je bedenkt dat het merk vooral haarproducten verkoopt. Hun top-notch typografie gebruikt schreefletters op een manier die klassiek lijkt, maar niet formeel. Dit past bij hun merkidentiteit omdat Pantene al een tijdje in de industrie zit, en ze kunnen die gezaghebbende — maar toch gastvrije — look trekken. 

Hun kleurenschema ondersteunt dat, want zwart is de kleur van verfijning en kracht (zoals vermeld in onze gids voor logokleuren). Ook goud roept gevoelens op van oudheid en eeuwenoude wijsheid.


5. Garnier-logo

 

Beauty logo design

Het logo van Garnier&rsquo maakt gebruik van veel van de trends die we hierboven hebben genoemd. Ze gebruiken een cirkel voor de volledigheid en gaan voor de natuurlijke connotaties met een echt groen blad. Net als de Body Shop gebruiken ze donkergroen om competentie aan te tonen, waardoor hun naam ook beter leesbaar is op de bladachtergrond.

Ze gebruiken zelfs de trend om een letter iets te veranderen voor merkherkenning, in dit geval de E. Hun schreefloze lettertype maakt hen ook toegankelijker en vriendelijker. 

 

6. Sunsilk

 

Beauty logo design

Ook bekend als Sedal of Seda, gebruikt Sunsilk het bekende formaat van een cirkel met daarin hun naam. Wat het onderscheidt zijn de kleuren en de typografie. Het gebruik van stralend roze zorgt voor een overwegend vrouwelijke uitstraling, passend bij hun doelgroep, hoewel de kleur kan veranderen afhankelijk van het product. 

De typografie is een van de beste troeven van dit schoonheidslogo’s, en blijft daarom hetzelfde op alle Sunsilk-producten. Het is eigenzinnig en speels, met de afwisselende randen van afgeronde punten of hoekige hoeken — het soort originaliteit dat wordt onthouden door tevreden klanten. 

 

7. La Roche-Posay

 

Beauty logo design

Hoewel het een schoonheidsmerk is, volgt het logo van La Roche-Posay dezelfde ontwerptechnieken van the best health logos. Dat is geen toeval — een deel van hun merkidentiteit is het begrijpen van de wetenschap achter schoonheidsproducten, vandaar de naam “laboratory.” Het gebruik van dezelfde logo ontwerptrends als gezondheidsmerken benadrukt die op wetenschap gebaseerde aanpak. 

Bekijk onze andere artikelen

x