Begin met het ontwerpen van uw logo

Starbucks logo | Een korte logogeschiedenis en wat het zo geweldig maakt!

Gepubliceerd: 31.03.2020


Star bucks logo

 

Van de weinige historische logo ontwerpen in de moderne tijd, heeft Starbucks terecht zijn weg naar de top gevonden. Het internationale koffiemerk groeide uit van een kleine detailhandelaar tot hoe we het nu kennen. Het logo van Starbucks had zijn eigen fascinerende reis, een reis die nog steeds zal evolueren en groeien. We duiken in de geschiedenis en het ontwerp van de vele facetten van het Starbucks-logo, waaronder het logo dat we nu kennen.
 

Van Starbucks Coffee, Tea, and Spice tot Starbucks: een korte geschiedenis
 

Starbucks Coffee, Tea, and Spice oprichters
Oprichters Zev Siegl, Jerry Baldwin en Gordon Bowker in Seattle, WA op februari 1979 Courtesy MOHAI 


Drie koffieliefhebbers, Jerry Baldwin, Zev Siegl en Gordon Bowker, kwamen samen om een iconisch hoofdstuk in de koffiehuisgeschiedenis te creëren met hun bescheiden lokale koffiebonenverkoper: Starbucks Coffee, Tea, and Spice. Opgericht in Seattle, Washington nabij de beroemde Pike Place markt in het voorjaar van 1971, was hun oorspronkelijke idee om een opbeurende ruimte te creëren, een bufferzone, waar mensen konden genieten van een kopje koffie. In 1971 kozen de meeste koffiedrinkers voor goedkope koffie van lage kwaliteit, vaak uit blik. Baldwin, Siegl en Bowker hielpen veranderen wat dat kopje koffie kon zijn, waardoor de koffiewereld zoals wij die kennen onvermijdelijk werd gerevolutioneerd. Een SWOT-analyse van Starbucks kan u helpen beoordelen hoe het koffiemerk zich al tientallen jaren onderscheidt en blijft groeien en uitbreiden naar verschillende markten wereldwijd.
 

Starbucks Coffee, Tea, and Spic had een concurrent die het kleine bedrijf consequent in de gaten hield. Totdat in 1987 de twee overgebleven eigenaren besloten te verkopen en Howard Schultz een groep investeerders aanvoerde om de aankoop te doen. Ze veranderden de naam in simpelweg Starbucks Coffee, en voerden een rebranding door waarbij nieuwe klanten voorrang kregen door een gepolijste, zakelijke en vriendelijkere uitstraling. Vanaf de aankoop groeide Starbucks exponentieel in het land en vervolgens over de hele wereld. Het bedrijf breidde uit tot 30 winkels in 1990 en 53 in 1992. Schultz werd een bekende progressieve bedrijfsleider, die pleitte voor hogere minimumlonen en gezondheidszorg, en voor een beleid van eerlijke handel. Met Starbucks als een algemeen erkende naam en de grootste koffiehuisketen ter wereld’

;

;De aanzienlijke groei vertelt ons allemaal dat we een paar dingen kunnen leren van de wereldwijde koffiegigant. 

 

De evolutie van het Starbucks-logo 

 

In 1971 toonde Starbucks Coffee, Tea, and Spice een mythische zeemeermin met twee staarten in een cirkelvormige ring in een koffiebruin kleurenpalet. Van bruine kleuren wordt gedacht dat ze de eetlust stimuleren, en ze worden vaak geassocieerd met natuur, opvoeding en stabiliteit. De naam van de coffeeshop’s draaide rond het logo en omsloot de provocerende details van de afbeelding. Het bovenlichaam van de zeemeermin of sirene was volledig ontbloot, met zelfs een volledig zichtbare navel. De sirene is ontstaan uit een 16e-eeuwse Noorse houtsnede van, je raadt het al: een zeemeermin met twee staarten. 

Starbucks logo in
Het Starbucks Coffee, Tea, and Spice-logo in 1971


Terry Heckler was de eerste ontwerper en oorspronkelijke schetser die een bijdrage leverde voor het Starbucks-logo na de uitkoop van het nieuwe Starbucks Coffee in 1987. Heckler onderzocht en herzag de bestaande maritieme visuals, verder puttend uit de geografische context van het bedrijf’s Seattle en zijn haven. Meer metaforisch hield de ontwerper van de sirene als verpersoonlijking van een verleidelijk personage, bedoeld om klanten naar Starbucks te lokken vanwege hun liefde voor koffie. De kleuren van het logo’s verschoven van bruin naar geleigroen om een frisse start, groei en welvaart te benadrukken. Starbucks Coffee kreeg ook een woordmerk met twee sterren aan weerszijden, waarbij de sterren een nieuwe manier waren om het logo met de bedrijfsnaam te verbinden. Deze eenvoudige geheugensteun stroomlijnde hun groeiende merkidentiteit. 

 

Starbucks logo in
Het Starbucks Koffielogo in 1987


“Om het samengaan van de twee bedrijven [Il Giornale en Starbucks] en twee culturen te symboliseren, kwam Terry [Heckler] met een ontwerp dat de twee logo's samenvoegde. We behielden de Starbucks-sirene met haar sterrenkroon, maar maakten haar eigentijdser. We hebben het traditiegebonden bruin laten vallen en de kleur van het [Starbucks]-logo’veranderd in het meer bevestigende groen van Il Giornarle’-
excerpt uit Howard Schultz’s boek “Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time” 

In 1992 vond een andere evolutie van het logo van Starbucks plaats: de zwarte buitenste strook werd groen om puur “te inspireren en de menselijke geest te voeden”. Binnen het groene en witte palet werd de iconische sirene de belangrijkste focus. Ze werd bijgewerkt, bijgesneden en verplaatst om alleen de navel en daarboven te tonen, waardoor een veel meer gedefinieerde en schonere esthetiek ontstond. Deze versie wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als secundair logo.

Starbucks logo in
Het Starbucks Koffielogo in 1992


Een (aantoonbaar) mislukte poging tot rebranding bestond uit het heruitvinden van het klassieke ontwerp van 1971 voor het Starbucks-logo in 2008, waarbij stukjes van het groene kleurenpalet werden teruggeplaatst in een gedurfder zwart en de Sirene’s volledige lichaam weer zichtbaar werd gemaakt. 

Starbucks logo in
Het Starbucks Koffielogo in 2008


Het vieren van een 40-jarig jubileum vraagt om ingrijpende veranderingen, en het interne ontwerpteam werkte in 2011 samen met het in New York gevestigde wereldwijde creatieve adviesbureau Lippincott voor een herontwerp. Het gezamenlijke team begon hun proces met het bepalen van de kernwaarden en het opnieuw evalueren van de huidige logo's door de top 50 retailers over de hele wereld te onderzoeken. 

“Als team hadden we zoiets van ‘Er’is iets dat hier niet werkt, wat is dat? 'Het was zoiets van ‘Oh, we moeten een stapje terug doen en wat van die menselijkheid terugbrengen. De imperfectie was belangrijk om haar echt succesvol te maken als merk.” - Connie Birdsall, Global Creative Director 

Daaruit kozen ze de in groen badende paletten en testten ze het succes van de logo's tegen elkaar uit om de meest dynamische kwaliteiten te vinden. Het werd uiteindelijk beslist. Minimalisme en intentionaliteit wonnen. De naam Starbucks werd verwijderd en de Sirene kwam op de voorgrond. Lippincott deelde mee dat hun visuele aanpak gericht was op het communiceren van nieuwe positionering en karaktereigenschappen voor het Starbucks-logo. Elke benadering was holistisch; ze omvatte richting voor het gebruik van het logo, patronen, grafieken, typografie, illustraties, beelden, kleuren, vorm, materialen, lay-out en taal. Het was allemaal doordacht. Uiteindelijk werd deze ontwerprevolutie gekenmerkt door de bevrijding van de Sirene. 

Starbucks logo in
Het Starbucks-logo in 2011
 

“[The Siren gaat] zeker over koffie, maar het gaat over veel meer dan koffie. Het gaat over goed zijn voor mensen, goed zijn voor de wereld. Dat is zeker iets wat we doen in de manier waarop we onze koffie inkopen en de boeren helpen, de manier waarop we onze klanten en partners behandelen. Ik denk dat het erom gaat goede burgers van de planeet te zijn en op die manier voor elkaar te zorgen en op te komen voor waar we in geloven.” - Steve Murray, creatief directeur in de Starbucks Global Creative Studio

Omdat de Sirene nu centraal stond, moesten er aanpassingen worden gedaan. De ogen, het haar, de neus en de positionering van het gezicht werden allemaal radicaal veranderd. Bredere lijnen, een aanzienlijk groter gezicht en een asymmetrische positie (met een lichte schaduw naar rechts om een maskereffect te minimaliseren): dit liet ontwerpdeskundigen en zelfs Starbucks-fans achter met harde kritiek. De oprichters legden de asymmetrische uitvoering uit als een manier om de Siren er realistischer en toegankelijker uit te laten zien. Het team gebruikte een klein panel van klanten om de verschillende versies door te nemen om een beter idee te krijgen van hoe het in de wereld zou werken. Negen jaar later is Starbucks nog steeds tekstloos en heeft het team vertrouwen in de herkenbaarheid van hun Sirene, wiens vloeiende lokken staan voor natuurlijke en gezonde goedheid. Deze simplistische aanpak is bedoeld om mensen wereldwijd aan te spreken en te binden. 

“Starbucks wilde dat het nieuwe logo en visuele identiteitssysteem evenveel zouden zeggen over zijn toekomst als over zijn verleden. Naast het [Starbucks]-logo wilden ze een programma dat hen de vrijheid en flexibiliteit gaf om nieuwe product-, regionale en ervaringsmogelijkheden te verkennen, terwijl ze in lijn bleven met hun huidige en toekomstige klanten.” 

“Deze nieuwe evolutie van het Starbucks-logo … omarmt en respecteert ons erfgoed en evolueert ons tegelijkertijd naar een punt waarop we het’beter geschikt vinden voor de toekomst. De nieuwe interpretatie van het logo … geeft ons de vrijheid en flexibiliteit om verder te denken dan koffie, maar vergis je niet … we zullen de wereldleider blijven op het gebied van koffie van de hoogste kwaliteit.”

Starbucks logo branding
Een vernieuwde Starbucks branding


Het succes van het ontwerp van Starbucks

 

Er zijn vele succesvolle elementen van vele iteraties van het Starbucks-logo. De Sirene is zo'n herkenbare figuur bij het merk geworden door hoe simplistisch en rustgevend het logo design in het algemeen is geweest. De manier waarop Starbucks al vroeg visuele branding in zijn huisstijl integreerde, leidde rechtstreeks tot zijn immense bereik en invloed. Vergeet niet, het hebben van een goed merk it'is alles, je'moet ook je product op de juiste manier in de markt zetten. Increasily.com is een goed maketing bureau waar je misschien een kijkje wilt nemen voor je digitale marketing behoeften.

“Naarmate we evolueren om tegemoet te komen aan prachtig uiteenlopende klanten over de hele wereld, is ook ons merk geëvolueerd. Hier introduceren we een fris nieuw ontwerpsysteem dat de kernelementen van ons merk behoudt terwijl de ervaring van onze klanten’ centraal blijft staan in de creatieve expressie.” - Starbucks 

Natuurlijke vormen, vooral de cirkel, voelen oneindig aan zonder duidelijk begin of einde. Dit voegt een sterk element van vrijheid toe. Er was altijd ruimte voor evolutie, en al vroeg hadden de ontwerpers een wereldwijde impact voor ogen. Ze wilden dat Starbucks zich met elke uithoek van de wereld zou verbinden. 

“Starbucks bekers zijn onderdeel geworden van het culturele decor, een onbewuste herinnering aan het bestaan van het merk. Het is een uiterst krachtig stukje verpakking” - Can Akdeniz, management consultant en zakelijk spreker 

Hun gekozen kleurenpaletten zijn altijd geïnspireerd geweest op natuurlijke tinten, die aansluiten bij de doelstellingen van het bedrijf voor een band met anderen en een goede algemene gezondheid. Consistentie houden binnen de bedrijfswaarden en visuele representaties daarvan leidt tot klantenbinding en vertrouwen.

Met dat gezegd, gewone lettertypes, slechte kleurkeuze, onevenwichtige elementen hebben allemaal een negatieve invloed op de manier waarop iedereen uw bedrijf kan en zal bekijken. We gaan hier dieper in op enkele ineffectieve logo ontwerp voorbeelden. 

Nu u’s geïnspireerd bent door de ongelooflijke ontwerpreis die Starbucks heeft gemaakt, is het’s tijd om uw eigen ontzagwekkende logo te maken met behulp van Logogenie’s gratis logo maker!

Logogenie logo
> Met Logogenie’s free logo maker kunt u de industrie van uw bedrijf’s en het gewenste lettertype opgeven. U kunt uw logo personaliseren door uw bedrijfsnaam en baseline, of slogan op te nemen. Uw logo kan ook worden aangepast aan de kledinglabels. Logo ontwerp is gemakkelijk gemaakt door duidelijke tabbladen aan de linkerkant, met opties om verder te ontwerpen door middel van pictogrammen, details en symbolen, kleurenpaletten, en plaatsing. Logogenie’s eenvoudig te gebruiken “undo” en “redo” opties aan de linkerkant maken uitgebreide experimenten mogelijk. 

Aan de rechterkant is er de handige “recenter”-tool om alles uitgelijnd te houden, mocht u daarvoor kiezen. Naast de “recenter” tool, vindt u de “help” optie, waar alle tutorial video's gemakkelijk toegankelijk zijn om te helpen met vragen die kunnen ontstaan tijdens het ontwerpproces. Onder de video's is er een snelle introductie over het gebruik van Logogenie’s ontwerpgereedschappen. De video's leggen ook uit hoe u tekst kunt aanpassen, het juiste gebruik van kleuren en kleurverlopen kunt toepassen en tips over het toevoegen van speciale details aan uw logo-ontwerp. 

 

Start het ontwerpen van je logo

 

Bekijk onze andere artikelen

x