Hoezeer sommigen van ons het ook proberen te bestrijden, de wereld verandert elke dag. In sommige gevallen zijn grappen die 10 jaar geleden grappig waren, nu beledigend, en zoals we allemaal hebben gezien, komen en gaan trends, die soms weer terugkomen.
Uw bedrijf is niet immuun voor de veranderingen in de wereld. Misschien bent u uw bedrijf begonnen toen het internet nog in de kinderschoenen stond en biedt u nu e-commerce aan naast uw fysieke vestiging. Of misschien hebt u de bakkerij geërfd die uw grootouders tientallen jaren hebben opgericht en geëxploiteerd. Toen ze de zaak begonnen, hadden ze nooit kunnen bedenken dat ze veganistische of glutenvrije opties zouden aanbieden en konden ze zich zelfs niet voorstellen dat klanten via een app gebak zouden bestellen en dat dat dan aan huis zou worden geleverd. Maar vandaag de dag zijn dat belangrijke onderdelen van je bedrijfsplan.
In beide scenario's is een nieuw logo een effectieve manier om de wereld te laten zien dat uw bedrijf met zijn tijd is meegegaan. Maar is het beter om uw logo te vervangen door een nieuw logo, of om uw huidige logo aan te passen zodat het er moderner uitziet? Zoals met veel andere vragen over logo's en andere best practices voor grafisch ontwerp, is het antwoord: het hangt af van de situatie.
Redenen om uw logo te wijzigen of bij te werken
Er zijn veel redenen om uw logo te veranderen of bij te werken. Hier zijn er een paar:
• Je’brengt je lokale merk nationaal
• Je’neemt je nationale merk internationaal
.
• U’re pivot om een andere demografie te bedienen
• U hebt uw bedrijfsmodel veranderd
.
• Je’hebt de soorten producten die je aanbiedt veranderd
.
• U gaat fuseren met een ander bedrijf
.
• U lanceert een nieuw bedrijf, zoals een online winkel als aanvulling op uw bestaande winkel
.
• Uw huidige logo ziet er verouderd uit
.
Uw logo is het gezicht van uw merk. Het moet uw merk nauwkeurig beschrijven in één enkel beeld, wat een uitdaging kan zijn. Maar er zijn subtiele manieren om uw merkpersoonlijkheid uit te beelden via font choice, color palette en zelfs de shapes you opt to use in your logo. Als u’niet vertrouwd bent met deze, neem dan even de tijd om onze blogposts erover te lezen.
Wanneer uw bedrijf drastisch verandert, zal uw logo het waarschijnlijk niet meer accuraat beschrijven. Als u bijvoorbeeld een klein afhaalrestaurant bent dat zich uitbreidt tot een volwaardig restaurant, zijn de tekens die u in uw logo gebruikte om de wereld te vertellen dat u gemakkelijke, snelle maaltijden aanbiedt tegen een lage prijs, zoals cirkels en een schreefloos lettertype, niet meer accuraat. Het is zelfs mogelijk dat gasten die op zoek zijn naar een meer luxueuze zitervaring uw restaurant links laten liggen omdat hun eerste gedachte bij het zien van uw logo “afhaalrestaurant.”
Soms is het niet zozeer uw bedrijf dat’s verandert, maar de demografie die u’s wilt bereiken. Misschien heeft u een autoschadebedrijf. In de wetenschap dat auto's over het algemeen worden beschouwd als het domein van de man, is uw logo een donkerblauwe achthoek met een vet lettertype. Maar na jaren met dat logo en het besef dat u geld verliest doordat u geen vrouwelijke bestuurders bereikt, besluit u dat het tijd is voor een update die uw logo meer genderneutraal maakt. Uw bedrijf is niet veranderd, maar de manier waarop u het presenteert wel om mensen te bereiken die u eerder niet bereikte.
En dan is er nog de kwestie van de fusie van uw bedrijf met een ander. Of het nu gaat om een gelijkwaardige fusie, uw merk wordt overgenomen door een groter bedrijf of u bent degene die de overname doet, meestal is een nieuw logo op zijn plaats. Voor veel bedrijven die door fusies zijn gegaan, is het antwoord hier om een logo te creëren dat elementen van beide merken’ logo's bevat, zoals ExxonMobile Mobile’s kenmerkende rode kleur behield in het logo herontwerp nadat de twee merken fuseerden.
Zoals u ziet zijn er veel redenen om uw logo te veranderen. Een andere reden om uw logo te updaten is als het er gewoon verouderd uitziet. Als uw bedrijf al een tijdje bestaat, is de kans groot dat uw logo enkele oudere ontwerptrends bevat. Misschien geven ze je logo een coole vintage look, maar misschien zorgen ze er ook voor dat het lijkt alsof het voorbij is.
Het is niet altijd even gemakkelijk om te weten wanneer een logo’s gewoon verouderd is of niet langer het merk accuraat weergeeft. Een manier om te bepalen of uw logo verouderd is, is het te vergelijken met andere logo's in uw branche. Ziet dat van u er duidelijk ouder uit? Zo ja, dan is het waarschijnlijk tijd voor een verandering.
Maar wacht – sommige beroemde logo's veranderen nooit. Een goed voorbeeld, het Coca-Cola logo, is in principe hetzelfde sinds 1886.
Misschien hoeft uw logo niet te veranderen. Misschien is het perfect zoals het is en communiceert het uw merkpersoonlijkheid even sterk als op de dag dat het voor het eerst werd ontworpen, ook al is uw bedrijf in de jaren sinds de oprichting gegroeid en geëvolueerd. Als dat het geval is, gefeliciteerd! Je hebt een tijdloos logo.
Maar hoe weet u eigenlijk of uw logo tijdloos genoeg is om hetzelfde te blijven terwijl uw bedrijf evolueert? Lees verder voor meer informatie over de overwegingen die u moet maken wanneer u over een logofacelift nadenkt.
Wat te denken over wanneer u’re denken van het bijwerken van uw logo
Wanneer u overweegt uw logo te updaten, stel uzelf dan een paar vragen om te bepalen of het de juiste keuze is:
• Geeft mijn huidige logo mijn merk goed weer?
• Als mijn huidige logo aanslaat bij mijn doelgroep?
• Als ik mijn logo nu opnieuw zou kunnen ontwerpen, hoe zou het er dan uitzien? Lijkt dit herontworpen logo op het logo dat u momenteel gebruikt?
Dus de volgende vraag is, is het beter om een heel nieuw logo te introduceren, of alleen het logo dat je nu hebt aan te passen? Het antwoord? Nogmaals, het hangt ervan af.
Als u vaststelt dat uw huidige logo een beetje werkt of beter zou kunnen werken, kunt u waarschijnlijk het beste een facelift doorvoeren. Dit geldt ook als u uw bedrijfsnaam of bedrijfsmodel niet verandert. Door simpelweg uw logo aan te passen om het meer in lijn te brengen met de trends van vandaag, voorkomt u dat u uw kopers van u vervreemdt of in verwarring brengt.
Als uw merk een grote verandering ondergaat, zoals een nieuwe naam, een nieuw bedrijfsmodel, een drastisch ander aanbod of het betreden van een nieuwe markt, zult u waarschijnlijk een meer extreme logoverandering nodig hebben. In dat geval is een nieuwe start waarschijnlijk de beste oplossing.
manieren om uw logo aan te passen
Als u voor een logo facelift gaat, brainstorm dan over manieren om het op te frissen zonder de kernelementen te veranderen die het origineel zo geweldig maakten.
Soms is het enige wat uw logo nodig heeft om fris aan te voelen een simpele paletwissel. Je hoeft misschien niet eens je kleuren te veranderen, alleen de tinten van je kleuren, zoals Visa deed toen ze hun logo opnieuw ontwierpen.
Een andere manier om uw logo bij te werken is het lettertype te veranderen. U kunt kiezen voor een ronder, moderner aanvoelend lettertype, of u kunt het logo een andere wending geven en het een schreeflettertype geven om het een verfijnder karakter te geven.
U kunt ook een element uit het logo verwijderen om het woordmerk of de afbeelding op zichzelf te laten staan. Bijvoorbeeld, de Nike swoosh is bijna overal onmiddellijk herkenbaar. Het heeft het Nike woordmerk niet nodig, het staat prima op zichzelf.
Nieuw beginnen met een gloednieuw logo
Als er geen realistische manier is om je oude logo aan te passen aan je nieuwe merk, kun je het beste een geheel nieuw logo maken. Veel bekende merken hebben het gedaan – soms moet je jezelf helemaal opnieuw uitvinden om relevant te blijven in de wereld van vandaag.
Een nieuw logo kan elementen van uw oude logo behouden, zoals AT&T dezelfde tint blauw behield die zij in de 1969-versie van hun logo gebruikten toen zij overstapten op de wereldbol. Zo behoudt u een tastbaar stukje merkherkenning bij het herontwerp, maar zit u niet vast aan het inpassen van uw oude logo in uw nieuwe merkidentiteit. Maar als deze aanpak niet werkt voor uw merk, probeer het dan niet te forceren. Soms moet u de lei helemaal schoonvegen en iets geheel nieuws creëren.
Wanneer u’s een nieuw logo maakt, begin dan vanaf de basis. Stel jezelf dezelfde vragen die je jezelf stelde toen je je eerste logo ontwierp, zoals:
• Wie is mijn merk voor?
• Welk product of dienst leveren wij?
• Wat onderscheidt ons van onze concurrenten?
• Wat zijn onze kernwaarden? Hoe werken we volgens die waarden?
• Wat verwachten kopers van dit merk?
Werk vervolgens enkele ontwerpen uit op basis van uw antwoorden op deze vragen. Zoals we hierboven al zeiden, vertellen ontwerpelementen in uw logo, zoals de kleuren die u gebruikt, de vormen die u gebruikt en uw letterkeuze, de wereld op subtiele wijze waar uw merk om draait en wat ze van u mogen verwachten. Denk na over uw merk’s persoonlijkheid en bepaal de ontwerpkeuzes die die persoonlijkheid communiceren, zoals een verzadigde tint groen voor een betrouwbaar tuinonderhoudsbedrijf of een lichtblauw cirkelvormig logo voor een kindersalon.
Denk eraan, of u nu gewoon uw logo bijwerkt of een gloednieuw logo gebruikt, u moet een budget hebben voor de verandering. Uw nieuwe logo komt op veel plaatsen: uw website, uw visitekaartjes, uw bewegwijzering en elke advertentie die uw bedrijf maakt. Elk logo herontwerp zal tijd en geld kosten om het oude logo te vervangen op merkactiva.
Gelukkig hoeft het ontwerpen van een gloednieuw logo niet veel te kosten. Met Logogenie’s ogo maker, kunt u uw eigen professionele logo maken in slechts enkele minuten, geen ontwerp- of codeerervaring nodig.