Er zijn goede logo's, en dan zijn er geweldige logo's. Wat onderscheidt de twee? Alle effectieve logo's volgen dezelfde basisrichtlijnen voor grafisch ontwerp, maar de geweldige hebben dat beetje extra: creativiteit. Voor de meeste mensen kan een creatief logo-ontwerp het verschil maken tussen herinnerd worden en vergeten worden een paar seconden nadat het gezien is.
Maar wat maakt een logo creatief? Hoe kun je een creatief logo ontwerpen als je zelf niet veel creativiteit hebt? We leggen hieronder alles uit wat je moet weten, te beginnen met voorbeelden van 8 innovatieve logo-ontwerpen zodat je weet wat werkt bij het ontwerpen van je eigen logo!
Drop Media
Bron
Het idee achter creatieve logo's is dat hun unieke twist ze memorabeler maakt. Neem bijvoorbeeld het logo van Drop Media. De naam zelf is niet erg creatief, en als hun logo een eenvoudige woordmerk was (alleen de naam zonder iets bijzonders), zou je na verloop van tijd waarschijnlijk hun naam of zelfs hun bestaan vergeten.
Dus om hun logo creatief te maken, voegt Drop Media wat leuke visuals toe om het interessanter te maken. Een segment van de O in drop "valt," waarbij de bewegingslijn van de val de letter I in media vormt.
Op het eerste gezicht is dit een leuke optische effect dat het bekijken van het logo spannender maakt, als een visuele grap. Maar dieper ingaand is het ook een geweldige brandingtechniek om mensen hun naam te helpen herinneren - de "drop" is het meest memorabele deel, wat de naamsbekendheid voor Drop Media verbetert.
Talking Dog Entertainment
Bron
Talking Dog Entertainment maakt gebruik van een andere klassieke visuele techniek voor hun creatieve logo-ontwerp. Ze maken uitstekend gebruik van de lege ruimte tussen de kop en staart van de hond om een stripverhaal-spraakballon te creëren. Bij het gebruik van deze techniek helpt het om onnodige details weg te laten: hier is slechts een silhouette in één kleur.
Wat vooral briljant is aan dit logo, is dat het nog steeds zinvol is zonder de spreekballon omdat het label ook dient als de halsband van de hond. Het is dat soort slimheid dat een blijvende indruk achterlaat op de kijker, wat de herkenbaarheid van je logo verbetert, wat op zijn beurt de herkenning van je merk verbetert.
De sleutel tot dit logo is dat beide visuals de merknaam vertegenwoordigen: een hond voor "hond" en een spreekballon voor "praten." Deze kunnen subtiel lijken, maar ze dragen veel bij aan het daadwerkelijk onthouden van de naam van je bedrijf.
Steps
Bron
Het logo voor Steps laat zien dat je geen fancy visuals of optische illusies nodig hebt om je logo creatief te maken. Het is gewoon een eenvoudig creatief logo-ontwerp, maar toont nog steeds dezelfde slimheid en visuele woordspeling om de herkenbaarheid te verbeteren zoals de andere creatieve logo-ontwerpen.
Zoals je kunt zien, is de letter E ontworpen als trappen om stappen voor te stellen, en dat is alles wat je nodig hebt om een anders saai woordmerk-logo-ontwerp om te zetten in een gedenkwaardig en creatief logo-ontwerp. Let ook op hoe de typografie afgeronde randen heeft en sans-serif is - deze eigenschappen maken het merk vriendelijker en toegankelijker, wat bijdraagt aan de speelsheid van het logo.
Magic Coffee
Bron
Het logo voor Magic Coffee is een perfect voorbeeld van het gebruik van omkeerbare afbeeldingen, de optische illusie waarbij dezelfde afbeelding op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden (zoals het bekende voorbeeld "Mijn Vrouw en Mijn Schoonmoeder"). Is hun logo een kop koffie of een magische hoge hoed?
Ook hier gebruikt Magic Coffee beelden om associaties met hun merknaam te versterken. De twee afbeeldingen, een kop koffie en een hoge hoed, hebben beide betrekking op de woorden in hun naam, "magie" en "koffie." Het ontwerp zelf is zo eenvoudig en basaal, maar de betekenis gaat diep - een perfecte combinatie voor elk logo.
Mister Cutts
Bron
Er gebeurt veel in het logo van Mister Cutts, hoewel je dat niet allemaal in één oogopslag ziet. Om te beginnen is er de omkeerbare afbeelding van een schaar en een gezicht, hoewel het veel minder subtiel en realistisch is dan het logo van Magic Coffee. Toch is het slim genoeg om herinnerd te worden, en schattig genoeg om plezierig te zijn - plus de gestileerde snor voegt ook toe aan de associaties met de barbershop.
De visuele zelf is vrij eenvoudig, met slechts één kleur zonder veel details, afgezien van het kleine puntje in het midden van de schaar (d.w.z., de "neus"). Te veel visueel lawaai zou afleiden van een omkeerbare afbeelding, dus het is een slimme keuze om het basaal te houden waar mogelijk.
Bovendien is er wat creatieve typografie met de twee T's in Cutts. Dit is bedoeld om haren knippen te symboliseren, waarbij één haar korter is dan de andere. Als het publiek die kleine nuance mist, is dat prima - zelfs zonder de betekenis vallen de dubbele T's op en helpen mensen het logo te herkennen wanneer ze het opnieuw zien.
Bridge
Bron
Net als het logo voor Steps, kiest het Bridge-logo voor eenvoud boven grootschalige visuals. Ze kiezen er ook voor om een letter in hun merknaam om te zetten in een visuele woordspeling, en opnieuw de beelden te koppelen aan hun naam - in dit geval een letterlijke brug van R naar D.
Net als bij Steps is dit alles wat je nodig hebt. Er is niets ingewikkelds of afleidend aan hun logo, alleen een eenvoudige naam met een eigenaardig effect om mensen te helpen herinneren. Omdat er geen uitgebreide visuals zijn, tonen ze hun merkpersoonlijkheid door middel van lettertype en kleur, beide neigend naar een meer formele en professionele kant met behoud van een lichte speelsheid.
Antisocial Network
Bron
Creatieve logo-ontwerpen zijn vaak grappig, zoals Antisocial Network laat zien. Ze nemen een enigszins generieke logo-vorm - de langwerpige balk met afgeronde randen - en draaien het om tot een gewaagde grap met de middelvinger.
Dit zou een effectieve techniek zijn voor elk merk dat wil overkomen als gedurfd, maar werkt hier dubbel zo goed. Omdat de naam van het bedrijf "Antisocial" is, is de middelvinger-analogie meer dan alleen een grap, het versterkt ook de naamsbekendheid en merkbekendheid.
Het is ook de moeite waard om op te merken dat de "anti" in "antisocial" iets dikker is dan de rest van de letters. Dit voegt subtiel nadruk toe aan het meest negatieve deel van het woord, waardoor het merk nog gedurfder overkomt.
Handy Dog
Bron
Het creatieve logo voor Handy Dog is een geweldig voorbeeld van een visuele woordspeling. Door een schaduwpop van een hond te gebruiken - die iedereen kent vanuit je hand - kunnen ze beide aspecten van hun naam visueel vertegenwoordigen, de herkenning en memorabiliteit verbeteren en een blijvende indruk achterlaten.
De keuze van kleuren en vormen werkt goed om hun logo-creativiteit te benadrukken, waarbij ze de witte spotlight nabootsen die wordt gebruikt voor schaduwpoppen en het zwart van schaduwen. Subtieler combineren ze de woorden van hun naam zonder spatie, maar vetgedrukt één en niet de ander om ze te onderscheiden en de leesbaarheid te verbeteren.
3 Expert Tips voor het Ontwerpen van een Creatief Logo
Wat kun je leren van de creatieve logo-ontwerpen hierboven? Hier zijn 3 praktische tips als je zelf een creatief logo wilt maken.
Visuele Woordspelingen
Een van de meest directe manieren om een logo creatief te maken, is door een visuele woordspeling toe te voegen, wat betekent dat je je beelden een verrassende wending geeft die de kijker aan het denken zet. Bijvoorbeeld, het vallende stuk in Drop Media is een visuele woordspeling omdat het "valt" - dit is het visuele equivalent van het gebruik van geestige woordspelingen in spraak.
Visuele woordspelingen werken geweldig voor elk logo omdat ze de herkenbaarheid verbeteren. Onze hersenen moeten een beetje harder werken om "de grap te begrijpen," en die inspanning helpt ons om het logo later te onthouden als we het online of in een winkel zien.
Bovendien maken ze, omdat ze humoristisch zijn, je logo ook leuker. Dit is een slimme tactiek voor merken die grappig, informeel of vriendelijk willen overkomen, zoals het ijs breken met een schattige grap.
Dubbelzinnige Typografie
Typografie is een ideaal instrument om een creatief logo te maken. De meeste merken hebben baat bij het opnemen van hun naam in hun logo als een manier om merkbekendheid te bevorderen en het bedrijf aan nieuwe mensen voor te stellen. Maar alleen een naam in je logo hebben is te terughoudend voor informele merken, dus hoe kun je het opfleuren? Door creatieve beelden toe te voegen, zoals dubbelzinnige typografie.
Dubbelzinnige typografie is wanneer je de letters in je logo omzet in beelden, zoals de E in het Steps-logo of de R in het Bridge-logo. Deze letters dienen twee doelen, zowel als normale letters om een woord te spellen, als visuele elementen om een scène uit te beelden.
Hoewel elke dubbelzinnige typografie kan bijdragen aan je logo, is het het beste om beelden te kiezen die verband houden met je merknaam of branche. De E in het Steps-logo toont trappen, gerelateerd aan "stappen," en de R in het Bridge-logo toont een brug, een directe representatie van de merknaam.
Als je merknaam een sterke visuele connotatie heeft zoals deze, maar je wilt niet je hele logo eromheen bouwen, is dubbelzinnige typografie de perfecte middenweg.
Omkeerbare Figuren (Twee Afbeeldingen in Één)
Omkeerbare figuren (uitgelegd in de Magic Coffee-inzending) zijn een veelvoorkomende en effectieve manier om een creatief logo te maken, maar ze zijn niet altijd gemakkelijk te maken. Het is niet alleen dat je twee afbeeldingen moet ontwerpen, maar die twee afbeeldingen moeten perfect bij elkaar passen. Dat is geen gemakkelijke opgave, zelfs niet voor een professionele grafisch ontwerper.
Als je zelf je logo ontwerpt en nieuw bent in grafisch ontwerp, kun je nog steeds omkeerbare figuren maken zolang je het simpel houdt. Probeer te beginnen met een silhouet- of contourafbeelding om de details te minimaliseren - het is gemakkelijker om basisvormen in twee dimensies om te zetten in omkeerbare afbeeldingen dan meer realistische driedimensionale vormen.
Hoe Ontwerp je Zelf een Creatief Logo
Nu je een idee hebt van wat er nodig is voor een creatief logo, is de vraag, hoe maak je er een? In principe heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beide hebben hun eigen voordelen en nadelen, dus laten we ze individueel bekijken.
Een Ontwerper Inhuren
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd, en nog wat meer. Wanneer je een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koop je niet alleen hun tijd, maar ook hun expertise.
Het probleem is dat geen enkele bekwame ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper is de kosten - getalenteerde ontwerpers rekenen honderden of zelfs duizenden dollars voor een logo-ontwerp.
Soms kun je goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie als het gaat om het leveren van wat ze beloofden, en er zijn talloze ex-Fiverr-gebruikers die zich opgelicht voelden. De industrienorm voor een logo-ontwerp ligt rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, is het terecht om argwanend te zijn.
Bovendien, zelfs als je het geld hebt om te besteden, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper voor jou te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief vakgebied, dus er zijn ontelbare artistieke stijlen om uit te kiezen. Je moet er zeker van zijn dat je een ontwerper vindt die zowel jouw visie begrijpt als in staat is om deze tot leven te brengen, maar dat kan tijd kosten.
Zelf een Logo Ontwerpen
Bekijk onze andere artikelen
Wat is het punt van een geweldig logo hebben als je het nooit gebruikt. Het is één ding om je logo in te voegen op je website, sociale media en advertenties, maar gezien hoeveel zaken er worden gedaan met Microsoft Word-documenten, waarom daar ook niet? Hoe voeg je je logo in Microsoft Word in? In deze handleiding leggen we stap voor stap uit hoe je je logo in MS Word kunt invoegen. Je kunt je logo gebruik...
Ongeacht uw bedrijfstak is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. Immers, de concurrentie is harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet over te brengen. Ondernemers van vandaag moeten hun spel verhogen en meer moeite steken in het opbouwen van hun online aanwezigheid, inclusief het gebruik van berichten-apps voor bedrijv...
Er zijn goede logo's, en dan zijn er geweldige logo's. Wat onderscheidt de twee? Alle effectieve logo's volgen dezelfde basisrichtlijnen voor grafisch ontwerp, maar de geweldige hebben dat beetje extra: creativiteit. Voor de meeste mensen kan een creatief logo-ontwerp het verschil maken tussen herinnerd worden en vergeten worden een paar seconden nadat het gezien is. Maar wat maakt een logo creatief? Hoe kun je een ...
Aangepaste t-shirts met uw geweldige bedrijfslogo zijn een geweldige en effectieve manier om merkbekendheid naar een hoger niveau te tillen. We hebben een gids gemaakt om de redenen en hoe-tos te schetsen om u op weg te helpen met uw t-shirt bedrukking avontuur. Aangepaste t-shirt branding Er zijn maar weinig gelegenheden waar mensen hun favoriete comfortabele t-shirts niet kunnen dragen. ...