Begin met het ontwerpen van uw logo

Hoe je denkt als een logo-ontwerper en het perfecte logo ontwerpt

Gepubliceerd: 21.12.2020

In eerdere blogposts hebben we het een beetje gehad over logo ontwerpers. Meer specifiek hebben we onlangs besproken wat u kunt verwachten als u een logo ontwerper inhuurt versus wat u kunt verwachten als u een logo maker gebruikt om uw logo te maken en de voordelen van het gebruik van een logo maker in plaats van het inhuren van een ontwerper.  

Het inhuren van een grafisch ontwerper heeft ook voordelen. Wanneer u een logo ontwerper inhuurt, huurt u iemand in die getraind is in grafisch ontwerp en effectieve logo creatie. Zij hebben een basis in kleurentheorie, compositie, ontwerptrends en de meest effectieve manier om specifieke ideeën visueel over te brengen. Dit is waarom het werken met een professionele logo ontwerper duur kan zijn – u’betaalt voor hun ontwerp expertise en hun jarenlange ervaring met het creëren van logo's die werken. Gelukkig kun je jezelf een hoop geld besparen en toch een geweldig logo krijgen door jezelf te leren denken als een logo-ontwerper. 


Denk als een ontwerper


Logo ontwerpers kijken anders naar logo's dan de rest van ons. Wanneer de meesten van ons een logo zien, is onze eerste gedachte dat het er goed of slecht uitziet, of misschien dat het wel of niet een goede weergave is van het bedrijf. Wanneer een logo-ontwerper een logo bekijkt, kijkt hij zorgvuldig naar de kleuren die het merk heeft gekozen om zichzelf te vertegenwoordigen. Ze kijken naar de vormen in het logo en hoe die de lettertypes die het merk koos aanvullen of contrasteren. Ze denken na over hoe het logo eruit zou zien in zwart-wit en hoe het eruit zou zien op een computerscherm versus drukwerk. Vaak denken ze ook na over hoe ze het logo beter zouden kunnen maken als ze de kans hadden om het opnieuw te ontwerpen.


Verschillende kanaallogo-versies


Dus als je hebt besloten dat je je eigen logo gaat ontwerpen met een logomaker, neem dan de tijd om te leren hoe je je logo benadert zoals een ontwerper dat zou doen. Het kost je niets, maar het kan je veel opleveren als je een geweldig uitziend, professioneel logo voor je merk maakt. 


Jezelf de basisbeginselen van logo-ontwerp aanleren 


Begin jezelf te leren denken als een logo-ontwerper door de elementen in elk logo op te splitsen. We hebben al eerder posts gepubliceerd over de basisbegrippen van logo-ontwerp, dus lees ze allemaal om je op weg te helpen:

 

De betekenis van kleuren en hoe ze te gebruiken met Brand Design

30 Best Fonts to design an Awesome Logo

De betekenis van vormen in logo-ontwerpen

 

Het is ook belangrijk dat je jezelf vertrouwd maakt met de verschillende soorten logo's, zodat je ze gemakkelijk kunt herkennen als je ze ziet. 


Als je leert hoe ontwerpers kleuren, lettertypes en vormen gebruiken om merkwaarden over te brengen via logo's, zul je zien hoe belangrijk het logo van een bedrijf is voor de algemene merkidentiteit. Wanneer je een logo ontwerpt, neem je alles wat je bedrijf definieert, zoals je producten, je prijs, je doelgroep, je positie in je sector en zelfs je geografische locatie, en verwerk je dat in een afbeelding.


Slim logo idee


De eerste stap in het leren kritisch analyseren van logo's en denken als een logo-ontwerper is leren hoe ontwerpkeuzes in logo's merkwaarden communiceren. Nadat u hebt bekeken hoe deze elementen in ontwerpen werken, is een nuttige oefening die u kunt doen het ontwerpen van een paar eigen oefenlogo's om specifieke merken te communiceren. Bedenk twee of drie hypothetische merken, zoals een modern loodgietersbedrijf dat waardegerichte klanten bedient en een hondenuitlaatbedrijf dat zich onderscheidt door het aanbieden van spel en socialisatie met andere honden tijdens wandelingen. Ga dan naar onze logo maker en probeer logo's te maken voor deze merken. 


Merkdoelstellingen beoordelen door hun logo's te analyseren


Als u eenmaal een of twee praktijklogo's hebt ontworpen, begrijpt u beter welke denkprocessen komen kijken bij het ontwerpen van een effectief logo. Test uzelf nu door het logo ontwerp van de andere kant te benaderen–het beoordelen of de logo's die u elke dag ziet effectief hun eigen merkwaarden communiceren.   


Kijk de volgende keer dat u boodschappen doet eens naar de logo's die u ziet. Kijk bijvoorbeeld eens naar het logo van McDonald. Die ronde gele bogen zijn overal ter wereld onmiddellijk herkenbaar. Wat kunt u zeggen over het merk McDonald’s?


Macdonald's logo


Ze zijn goedkoop. Ze bieden gemakkelijke voeding, geen gezonde voeding. En dat eten is niet alleen gemakkelijk, het is ook relatief eenvoudig en gemaakt om u een snelle dopaminehit te geven door het vet en zout – niet bepaald een lekkernij voor fijnproevers. En als je kinderen hebt, is McDonald&rsquo's een supermakkelijke plek om een snelle gezinsmaaltijd te halen.


Onderzoek nu, met behulp van wat u weet over hoe kleuren, vormen en lettertypes in een logo samenwerken, hoe McDonald’s de merkwaarden die we net hebben opgesomd, communiceert via hun logo. 


Ze kozen geel, een leuke, energieke kleur. De bogen zijn afgerond, niet puntig – het zijn vriendelijke bogen. En het logo is eenvoudig; slechts twee kleuren en een paar lijnen. Makkelijk. 


Vergelijk nu hun logo met dat van Brooks Brothers.


Brook's brothers logo


Kijkend naar het lettertype en de afbeelding in hun logo, hoe denk je dat Brooks Brothers wil dat de wereld hun merk ziet?
Vergelijk wat deze logo's je vertellen over hun merken met wat je van de merken dacht voordat je hun logo's zo beoordeelde. Vraag uw vrienden naar hun mening over bepaalde merken en lees online recensies om te zien of uw gedachten over deze merken overeenkomen met de algemene consensus. Misschien vind je dat jouw persoonlijke mening redelijk overeenkomt met de boodschap van dat merk... of misschien ook niet. Sommige logo's communiceren hun merken niet nauwkeurig, en daar zijn een paar verschillende redenen voor. 


Je kunt een logo tegenkomen dat vroeger het merk accuraat weergaf, maar de tijden zijn veranderd en het merk is een nieuwe richting ingeslagen, waardoor het logo een overblijfsel is van het verleden. In dat geval kan een merk zijn imago nauwkeuriger maken door updating its logo or adopting a completely new one. 


Een andere reden waarom een logo misschien niet effectief de persona van het merk communiceert, is dat het merk uit het buitenland komt en is ontworpen voor consumenten die een andere culturele woordenschat hebben. Zo wordt de kleur rood in China geassocieerd met geluk. In Zuid-Afrika wordt rood geassocieerd met rouw. Voor een westers publiek zal rood niet automatisch geluk communiceren, maar de kleur groen wel, omdat westerlingen groen associëren met geld en dit raakt aan het idee van het winnen van geld, zoals het winnen van de loterij of een andere gelukkige meevaller. 


Loterijlogo's


Dit zijn niet per se slechte logo's, maar het zijn logo's die waarschijnlijk veranderd of aangepast hadden moeten worden voor een internationaal publiek toen hun merken doorbraken op nieuwe markten. Neem bij het ontwerpen van uw logo de tijd om de culturele associaties te begrijpen die mensen in elke markt die u bedient hebben met de kleuren en beelden die u overweegt te gebruiken. Als u zich slechts op één markt richt, kunt u onbedoeld een logo ontwerpen dat op een andere markt het verkeerde overbrengt.


En dan is er nog een voor de hand liggende reden waarom een logo niet werkt: het is niet goed. Misschien past de kleur niet bij de toon van het merk, misschien is het beeld te confronterend met het gekozen lettertype, misschien is het gewoon te algemeen om langer dan een paar seconden te onthouden. Als u uzelf traint om te denken als een ontwerper, zult u deze onmiddellijk kunnen herkennen en gemakkelijk kunnen uitleggen waarom ze slecht zijn.


Slechte logo's


Effectieve logo's herkennen als je ze ziet 


In veel gevallen is het niet meteen duidelijk waarom een goed ontworpen logo zo goed is. Dat komt omdat deskundige logo-ontwerpers weten hoe ze merkwaarden subtiel kunnen overbrengen via ontwerpkeuzes. Kijk maar eens naar het logo van Disney:


Disney logo


We hebben het allemaal gezien. We kunnen het ons allemaal voorstellen met onze ogen dicht. Wat maakt het Disney logo zo effectief?

Wel, laten we ons eerst afvragen wat het communiceert. Hoe definieer je Disney? Entertainment? Gezinsvriendelijk? - Gezond? Culturele kolos?  

Laten we ons concentreren op één specifieke eigenschap die Disney tot zijn visitekaartje heeft gemaakt: gezinsvriendelijkheid. Er zijn tal van andere filmstudio's, maar slechts één heeft een naam die automatisch kwaliteitsvol, aan de leeftijd aangepast amusement communiceert aan ouders en verzorgers: Disney. Dus hoe communiceert die rare D die lijkt op een omgekeerde G dat?


Het lijkt op handschrift. Het hele logo doet dat. En door een lettertype te gebruiken dat aanvoelt alsof het met de hand werd geschreven, geeft de Walt Disney Company, ondanks het feit dat het een van de meest gigantische bedrijven ter wereld is, zichzelf een persoonlijk en vertederend gevoel. Het publiek voelt zich nauw verbonden met het merk en dat geeft hem het gevoel dat hij erop kan vertrouwen dat het levert wat het belooft: onbetwistbaar amusement voor de hele familie. 


Handgeschreven logo


Als je een logo beoordeelt, kijk dan naar alle onderdelen. Kijk naar het soort lettertype dat het gebruikt, kijk hoe de verschillende kleuren elkaar aanvullen of contrasteren, kijk hoe de beeld- en woordvormen in elkaar passen en kijk hoeveel–of hoe weinig–er aanwezig is. Zo kijkt een logo-ontwerper naar logo's. Wanneer u vervolgens uw logo ontwerpt, denk dan terug aan wat u in andere logo's hebt opgemerkt... of beter nog, verwijs terug naar de aantekeningen die u hebt gemaakt. Leren denken als een logo-ontwerper vergt oefening, en de beste oefening is om daadwerkelijk naar logo's te kijken, ze te ontleden en zelf logo's te maken. Als je eenmaal een cool merk voor jezelf hebt gecreëerd, wil je een website beginnen, werken aan sociale netwerken, reclame maken enzovoort. Als het zover is, wil je misschien kijken naar digital asset management om de klus op een georganiseerde manier te klaren.

 

Bekijk onze andere artikelen